Harde schijf wordt af en toe niet herkend waardoor ik niet kan opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevink01

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2009
Berichten
54
Hallo,
Ik heb af en toe problemen met het opstarten van mijn computer.
De ene keer start hij windows 7 32bit normaal op en de andere keer krijg ik zonder iets in de bios aan te passen een error tijdens het opstarten. Windows staat op een s-ata harde schijf.
"reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device"
Als ik dan in de boot kijk staat de harde schijf er niet tussen, dus is het niet zo gek dat ik die error krijg. Als ik dan de kabeltjes van de harde schijf even los haal en weer in zet doet hij het meestal wel weer.

Waar kan dit aan liggen en hoe test ik waar het aan ligt?
De bios? aansluitingen op moederbord? het rode sata kabeltje tussen moederbord en harde schijf? de kabel die vanaf de harde schijf richting de voeding loopt? de harde schijf zelf? de software op de harde schijf(windows?)

Ik zou graag wat dingen uitsluiten, zodat ik zeker weet dat het daar niet aan ligt, echter heb ik geen idee hoe ik dit kan testen.

Zou het probleem over zijn als ik een nieuwe harde schijf koop (dus geen nieuwe kabeltjes) en daarop opnieuw windows installeer?

Alle hulp is welkom!

gr. Kevin
 
Sluit ook je computervoeding niet uit als bron van de problemen... Per slot gebruikt de harde schijf óók stroom. Krijgt de harde schijf de stroom niet of van een te hoog of te laag voltage (of niet 'op tijd'),dan is de bios al 'klaar' met het onderzoeken welke schijven je hebt terwijl je harde schijf (nog) niet goed is opgespind.

Je zou dus kunnen kijken of je met een geleende A-merk voeding van voldoende wattage enige keren kunt gaan testen of het probleem er ook is. Is het probleem er dan niet, dan lijkt me de voeding de schuldige.

Wacht ook op suggesties van andere helpmij-lezers die wellicht nog andere oorzaken zouden weten.

Tijs.
 
bedankt voor je hulp dnties.
De harde schijf heeft het altijd gedaan met deze voeding dus dat lijkt me niet het probleem (toch??)
Ik een ander sata kabeltje geprobeerd en ook dat is niet het probleem.
Tijdens het computeren wordt hij af en toe ook heel erg traag en reageert hij nauwelijks, waarschijnlijk heeft dit er ook iets mee te maken:confused:
groetjes Kevin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan