Harde schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter bibba
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bibba

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2003
Ik zit met een master HS (10GB) en Slave HS (1.95GB) .
De slave heb ik afgekoppeld en heb op de master windows XP geïnstalleerd, dan opnieuw de slave aangekoppeld. Daarna heb ik de windows update's gedaan. Blijkbaar zijn de update's op beide schijven uitgevoerd. Nu heb ik het probleem dat de slave herkent wordt als 9.54GB en alles wat er al op stond, niet meer met gewone tekst maar met allerlei rare tekens beschreven staat. Ook kan niets meer geopend of verwijderd worden. Hoe krijg ik die schijf terug in orde want er staan belangrijke dingen op, die niet kwijt mogen geraakt worden. Wie kan mij helpen?

Heb je wel de jumpers goed gezet?...ik zou in ieder geval de schijf waar de belangrijke info op staat er uit halen en dan de schijf waar je het bestringssysteem op wilt zetten even single installeren (cs-of master) Als die schij draait zonder problemen dan de tweede schij erbij edan de eerste als Master en de tweede als slave. Dan kijken of je weer gewoon je schijf kunt benaderen.

Heb de slave afgekoppeld en op de master opnieuw XP gezet en de update's gedaan, daarna de slave aangesloten. Maar er veranderd niets, alles blijft hetzelfde. De slave is een Maxtor 82160D2, indertijd heeft een vriend die als slave gezet. Hoe kan ik controleren of die goed staat, op de schijf staat het niet vermeld.

Je kunt dat controleren aan de hand van de jumper op de achterzijde van de schijf. Wat belangrijk is, of de andere schijf wel als master staat als je deze als slave er bij zet. Dus jumper aan de achterzijde van beide schijven controleren. Er staat meestal een sticker met de juiste positie of er staan letters in het materiaal bij de pins van de jumpers.

zie hier jumper setting voor jou model

Bijlagen

• 82160d2.gif
    82160d2.gif
    23,1 KB · Weergaven: 107
Geplaatst door bibba
Ik zit met een master HS (10GB) en Slave HS (1.95GB) .
De slave heb ik afgekoppeld en heb op de master windows XP geïnstalleerd, dan opnieuw de slave aangekoppeld. Daarna heb ik de windows update's gedaan. Blijkbaar zijn de update's op beide schijven uitgevoerd. Nu heb ik het probleem dat de slave herkent wordt als 9.54GB en alles wat er al op stond, niet meer met gewone tekst maar met allerlei rare tekens beschreven staat. Ook kan niets meer geopend of verwijderd worden. Hoe krijg ik die schijf terug in orde want er staan belangrijke dingen op, die niet kwijt mogen geraakt worden. Wie kan mij helpen?

Een jumper is een klein stekkertje meestal op de achterzijde van je harde schijf . Is niet altijd zo maar er even van uitgaande dat het een gangbaar model is.
Dan zitten er 6 pinnetjes op de schijf . 2 paren van drie .
Met de mogelijkheden master/slave/cable select.
Waarbij cable select erop is gezet om pc eigenaren het bloed achter de nagels vandaan te halen :). Mocht het een western digital zijn dan is het een schijf met temperament. Voor master moet je de jumper dan geheel verwijderen . Zo af en toe weigerd wd samen te werken in het geheel als slave. Schijnen nu beter te zijn .

Goed omdat je informatie op die slave behouden moet blijven . Over het algemeen geeft je mobo aan dat ie de schijf niet herkend indien de settings van master slave fout zijn . Iets in de trend van niet compatible met. Mischien is het beter om je pc op te starten met :

een A flop van je ouwe os (Win 9.x linux dos whatever)
Zorgen dat je backup schijf als master is aangesloten.
Dan na opstart kijken of alles nog leesbaar is.

Zoniet dan is er dus wat misgegaan .
Zoja lucky you .

Mocht het mis zijn niet meteen formatteren maar terug posten hoe en wat je weet maar nooit.

overigens op www.madboot.com kun je een aflop downloaden die na opstarten wat meer mogelijkheden geeft dan een reguliere flop.

succes

Let wel op dat het master/slave verhaal alleen opgaat als ze op de zelfde flatcable zitten aangesloten...

En dat windows niet exact 10gig oid aangeeft heeft te maken met dan 1Mb 1024Byte is. Dus daar is niets mis mee.........

Je zegt het heeft niet geholpen, XP draait goed zonder de andere schijf? Probeer het is zonder de window update.

Wat is het type nummer van de master schijf?

Ik heb alles al geprobeerd maar het blijft steeds hetzelfde, niets wilt er veranderen. In de bijlage kan je zien hoe de slave schijf eruit ziet. Ben ik dan alles kwijt of is er iets dat ik toch nog vergeten ben. Begin eigenlijk zin te krijgen om de hele pc letterlijk op straat te gooien.

Laatst bewerkt:
Sorry, dat de bijlage er niet bij is. Maar de foto is 304.625bytes, dus te groot. Hoe kan ik die verminderen zodat die maar de maximum toegelaten bytes heeft?

Begin eigenlijk zin te krijgen om de hele pc letterlijk op straat te gooien.

Tja dan ben je zeker je "belangrijke gegevens" kwijt :-)
Als de gegevens inderdaad heel belangrijk zijn voor je dan zou ik de boel uit handen geven aan iemand of een bedrijf die kennis van zaken heeft op dit gebied(data recovery). Jammer dat je bijlage niet te zien is want ik sta voor een raadsel wat die tekens betreft. Het enige wat ik weet over het verschijnsel rare tekens is dat als je de jumpers van een schijf niet goed hebt staan je in het opstartscherm niet het merk van de schijf ziet etc. maar vaak rare combinaties van tekens.

Om wat voor soort data gaat het ? Mischien heb je een bepaalt programma nodig .

Schijf van fat naar ntfs overgezet in xp ?

Juiste herkenning van de harde schijf door de bios ?

Op een andere ide kabel cq op ide 0 en 1 geprobeerd ?

Harde schijf eens in een andere computer zetten mischien ?

Zou eerst eens werken aan de herkenning van de hd in de bios. Gewoon om zeker te zijn en dat weg te kunnen strepen. Dan met een floppie starten en via fdisk eens kijken welke partitie informatie hij vind. Dan zou je dus wat meer moeten weten over de indeling van de schijf.
Daarna is het afhankelijk van wat je vindt. Ga vooral dan verder niets wijzigen . Post dan de informatie of vraag eens een handige harry.

succes

De slave staat op FAT32, de schijven zijn via 1 kabel verbonden met het moederbord. Er stond mp3, pps, worddoc., op. Heb de foto een beetje verkleint, zie bijlage.

Bijlagen

• slave schijf 0.jpg
    slave schijf 0.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 65
Foto bekeken en ???? Nooit eerder gezien.

Gezocht op internet kwam volgende mogelijkheden tegen :

Bios : 2de harde schijf staat op user en daardoor installeerd windows een verkeerde driver. Heb ik zelf dus eens geprobeerd en inderdaad inplaats van een type 47 vindt windows (me in dit geval) een type 46.

Virus: bij norton eens gezocht en kan inderdaad een virus zijn (met tekens als #$%^& enz)

Hardware: vanaf zo ongeveer een overleden schijf tot aan moederbord met ide kabel enz. Of mischien toch een foute master slave instelling.

De schijf is te gebruiken met udma volgens maxtor. Zou je eens uit kunnen zetten je weet maar nooit.

Ik hoop voor je dat iemand op het forum dit eerder heeft gezien en een antwoord voor je heeft.

succes

oh en mocht je een oplossing voor of reden van het probleem vinden. Posten ben erg benieuwd. (aub)

Je zegt dat je dus niets kunt openen etc. Heb je Norton op de master staan? Zo ja probeer eens of je de schijf(slave) wel kunt scannen m.b.v. Norton.
Ga ook eens naar deze site en download het diagnoseprog voor je schijf:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/
Wees voorzichtig met de opties i.v.m. dataverlies.

Laatst bewerkt:
Heb de slave gescand met norton, en geen virus gevonden. Iemand had mij aangeraden om een schijfcontrole uit te voeren, en dat heb ik ook gedaan. Ze wordt nog steeds herkent als 9.54Gb, maar eerst was er nog 5.24Gb beschikbaar. Nu na de schijfcontrole plots maar 716Mb beschikbaar, en het rare ervan is dat er niets meer te zien is op schijf. Zie bijlage.

Bijlagen

• slave schijf 1.jpg
    slave schijf 1.jpg
    17,8 KB · Weergaven: 70
Geplaatst door bibba
Heb de slave gescand met norton, en geen virus gevonden. Iemand had mij aangeraden om een schijfcontrole uit te voeren, en dat heb ik ook gedaan. Ze wordt nog steeds herkent als 9.54Gb, maar eerst was er nog 5.24Gb beschikbaar. Nu na de schijfcontrole plots maar 716Mb beschikbaar, en het rare ervan is dat er niets meer te zien is op schijf. Zie bijlage.

Dus even alles op een rijtje:

De schijf is 2 gig.
Word herkend als 9.5 gig.
Na schijfcontrole is er 716 mb lege ruimte over wat dus zo ongeveer moet kloppen.

Kan me erg vergissen maar lijkt me dat je toch echt een foute hardware cq bios instelling. Stel nou bv dat je bios in is gesteld op een schijf van 9,5 gig. Dan wordt dit vervolgens doorgegeven aan je os (win xp ). Die moet dan met onjuiste gegevens proberen de schijf te besturen . Dus de heads sectoren en de hele mikmak vertaalt ie dus volledig verkeerd.

Zijn dus 2 dingen die je echt eerst moet doen voordat je via software de boel gaat wijzigen.

Zeker weten dat je master/slave instelling juist zijn.

In je bios de herkenning van ide 0 (1ste schijf de master) en ide 1 (2de schijf de slave) op automatisch.

Dan je pc opstarten en meteen in het eerst zwart/wit scherm (je kunt op pause drukken ) Na het tellen van je ram kijken of daar alles herkend word.

Oh ik gebruik zelf geen xp. Dus kan wel normaal zijn hoor. Maar wat doet de 2 de schijf op F ???

succes

Laatst bewerkt:
Als je de opties van C´mon gehad hebt dan zou je ook nog eens m.b.v. bijvoorbeeld Powerquest´s Partition Magic kunnen kijken of die aangeeft waar de fout zit.
Heb je trouwens al geprobeerd om m.b.v. een opstartdiskette de schijf onder Dos te benaderen? Dit moet mogelijk zijn omdat je volgens de bijlage de schijf op Fat32 hebt staan. Het is dan in ieder geval mogelijk om je (belangrijkste data veilig te stellen)
Je kunt ook nog proberen m.b.v. Norton Ghost of Drive Image Pro(Powerquest) een image van die schijf te maken en weg te schrijven naar de master, als deze ruimte genoeg heeft.

Dat de schijf op F: staat is best mogelijk. Je hebt de C: en waarschijnlijk een cd-rom(D) en rewriter(E). Dan pakt Xp de eerstvolgende vrije letter. Je kunt dat eenvoudig wijzigen in schijfbeheer.

Is het mogelijk dat je een Xp installatie hebt afgebroken op deze schijf waar je nu problemen mee hebt?

Als laatste optie kun je op de harde schijf waar je geen belangrijke gegevens hebt staan xp opnieuw installeren en dan de harde schijf met gegevens gewoon aangekoppelt laten als slave. Wanneer xp weer is geinstalleert kun je je gegevens veiligstellen.

Wat ik niet weet is of je meerdere partities op de schijf hebt waar je gegevens stonden. Heb je daar 2 of meerdere partities op staan dan xp installeren in die partitie die vrij is van gegevens, zo kun je later ook alles veilig stellen.

Misschien dat je dit al wist en het ook al niet werkte dan wens ik je veel succes.
mvg Daneron

In de bios bij main staat:
primary IDE master - auto
primary IDE slave - auto
secondary IDE master - auto
secondary IDE slave - auto

Bij opstarten pc:
auto - detecting pri master .. IDE hard disk
auto - detecting pri slave .. IDE hard disk
auto - detecting sec master .. Atapi cdrom
auto - detecting sec slave .. Atapi cdrom

pri master: APL.0900 quantum fireball1ct20 10
ultra DMA mode-2
pri slave: NAVX1B20 maxtor 82160D2
ultra DMA mode-2

Bij opstarten windows xp:

Het bestandssysteem op F wordt gecontroleerd...
type bestandsysteem is RAW
AUTOCHK is niet beschikbaar voor RAW-stations

Kan norton ghost en drive image niet gebruiken, want op de master is er te weinig ruimte over.

Heb partition magic pro 7.0 geïnstalleerd, maar weet niet hoe het moet gebruikt worden. Wie kan mij helpen?

Ben vorige keer vergeten melden dat de master op NTFS en de slave op FAT32 staat nu, maar toen het probleem zich voordeed stonden ze beide op FAT32.

Heb ondertussen ook al met Badcopy pro gewerkt en alles wat gerecoverd is zit in een map (zie bijlage).

René, ik heb geen xp installatie afgebroken op de slave, die werd niet gebruikt voor progs, alleen maar om gedownload en zelf gemaakte documenten op te zetten.
Het probleem is gekomen sinds ik de window update's heb gedaan op de master. En ik denk dat hij ze ook heeft uitgevoerd op de slave.

Bijlagen

• recovered.jpg
    recovered.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 52
Tja via de bios is dus alles perfect ok in orde.
Nou heb ik zelf ook inmiddels xp geinstalleerd . Pracht van een os ziet er gelikt uit . Toch maar eens wat verder gekeken alvorens service pack 1 te installeren. Maak eerst een herstelpunt alvorens te
installeren????!!!!! punt komma krijg nou wat.
Resultaat komt er bij mij niet op. Tevens ook meteen wat dingetjes uit gezet in de services. Tjeemig je register extern laten wijzigen staat op automatisch. (standaard na installatie)..[smilie met wijsvinger op voorhoofd tikkend]. Resultaat na het wijzigen van alle bs . Windows update handmatig via internet werkt wel maar service pack 1 is niet te installeren. Prachtig hou ik dus graag zo :)

Ander smeuig detail. Xp vind mijn video kaart drivers niet goed genoeg. Certificering kuch. Orgineel van nvidia gedownload nog wel. (ook uitgezet dus )
Rise of nations "van microsoft notabene" . Demo gedownload. Tijdens de opstart van het spel weer geneuzel over de drivers van de kaart. Hilarious, spel verwijst naar drivers die volgens xp maar beter niet geinstalleerd moeten worden. [confused smilie met vraagteken]

Goed daar heb jij niet helemaal zoveel aan. Wel mischien aan het volgende. Surf eens over www.microsoft.com over xp en kijk ook eens in de forums. Verder:

www.tweakxp.com
http://www.blkviper.com (windows xp services)
www.grc.com (ff zoeken maar staat veel over sp1 update)

Trouwens mooi schijffie die quantum (nu maxtor). Zijn betrouwbaar. Mocht ik ergens jouw probleem tegenkomen post ik het meteen. In ieder geval succes en ik hoop dat je er wat aan hebt .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan