harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

hunt

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
501
hey,

Ik ga een andere (grotere) HD in mijn PC plaatsen.
Mijn vraag is of als ik de HD geplaatst heb , ik dan nog wat moet doen , of dat ik zo windows kan installeren. moet ik een opstart diskette maken ??. moet ik de schijf opdelen in twee (c en D bijvoorbeeld).

een leek vraagt hulp.

thanks james.
 
Als je alles hebt aangesloten, dan kan je m.b.v. een opstartdiskette van Win'98, partities aanmaken en formateren.
Echter, het aanmaken van partities met Fdisk is voor een beginneling redelijk "lastig". Er zijn hele goede handleidingen op het w-w-w, ik zal straks even kijken of ik er zo gauw een kan vinden.

Afhankelijk van de Windowsversie die je wilt gaan installeren heb je wel / geen opstartdiskette nodig. Als je bijvoorbeeld WinXP gaat installeren, dan heb je GEEN opstartdiskette nodig. (Zorg wel dat in het bios de CD drive als eerste bootdevice staat) Na de opstart met XP cd erin vraagt de pc (kort in beeld !!) of je wilt starten vanaf hdd of CD, kies daar uiteraard voor CD.

In een van de volgende schermen kun je een keuze maken of je de schijf wilt indelen volgens FAT of NTFS. Dit laatste biedt vele voordelen (NTFS), zeker voor grotere schijven.

Het is sowieso aan te raden om je schijf te verdelen in 2 of meer partities. Als je dan ooit problemen krijgt met je Windows (op C geinstalleerd) dan hoef je die andere partitie(s) niet te formateren. Als je slim bent zet je dus je Word, Excel, foto's etc. bestanden, op een andere partitie dan de partitie ( C ) waar Windows op is geinstalleerd.
 
Deze is wel aardig, hij geeft tevens wat achtergrond info over partities.

Suc6 !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan