harde schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Helm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is me niet gelukt om zo op te starten.
En het is inderdaad de bedoeling om de oude harde schijf te vervangen.
Weet je verder wat ik er nog aan kan doen???????

Vertel eens precies wat er aan schijven in de PC steekt,dus,

1.Hoeveel schijven
2.Hoeveel partities
3.Wat staat er op de verschillende partities
4.Waar staat de huidige boot.ini
5.Staat er op de nieuwe schijf een NTLDR,NTDETECT.COM en een boot.ini.

Laatst bewerkt:
Heb de antwoorden op jou vragen:
1 ) 2 schijven C: en D:
2 ) C: schijf is een partitie
D: schijf zijn 2 partities
3 ) Op de C: schijf staat het huidige programma wat ik draai en de rest.
Op de D: schijf staat de copy die ik gemaakt heb en op partitie E staat niets
4 ) De huidige boot ini staat op de C: schijf . ik ga dan naar C: dan map windows en dan
map PSS
5 ) Op de nieuwe schijf staat ook een boot ini op dezelfde plek als bij de C: schijf.
in een Pss map.
NTLDR,NTDETECT.COM staat er niet op denk ik want ik kon hem niet vinden? Heb het intussen wel gevonden
in de map service packs dan map i386 daar staan ze allebij appart in Dit is ook bij de D schijf zo.

Laatst bewerkt:
4 ) De huidige boot ini staat op de C: schijf . ik ga dan naar C: dan map windows en dan map PSS
Geen idee wat de map PSS inhoudt,maar daar hoort de boot.ini niet te staan.

De boot.ini hoort samen met NTLDR en NTDETECT.COM in de root van de C: schijf te staan.
Heb je de verborgen bestanden wel eerst zichtbaar gemaakt,zoals ik al eerder heb aangegeven?

Als volgt,
Open de Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor
"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)"weg en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

Niet vergeten op "Toepassen"te klikken voordat je op OK klikt en afsluit.

De root van C: vindt je als volgt,dubbelklik op "Deze computer" en daarna dubbel op de C: schijf.

Als de bestanden NTLDR en NTDETECT.COM niet in de root van C: staan,kopiëer ze daar dan heen.Je kunt ook de bestanden gebruiken van het Fixntldr bestand wat je hebt kunnen downloaden.

Plak onderstaande tekst in kladblok en sla het als boot.ini op in de root van C:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Daarna opstarten om te zien of je nu wel een bootloader krijgt.

Heb nog eens geprobeerd met de bootdiskette op te starten en dat is toch gelukt.
nou heb ik mijn oude schijf in een andere pc gedaan maat die start nu niet meer op?
Heb het ook geprobeerd met die boot diskette maar hij geeft telkens boot failyer weer en start niet op. Moet ik dan wat instellingen veranderen of zo?

Heb nog eens geprobeerd met de bootdiskette op te starten en dat is toch gelukt.
1.Kon je toen XP op zowel de C: schijf als de D: schijf opstarten?M.a.w. heb je nu wel een bootloader gezien,waarmee je kon kiezen tussen 2 installaties?
nou heb ik mijn oude schijf in een andere pc gedaan maat die start nu niet meer op?
2.Je kunt een schijf niet zomaar in een andere PC zetten,dat geeft problemen met de andere hardware zoals b.v. moederbord,grafischekaart,dus andere drivers e.d.
Wat is de reden dat je dit gedaan hebt?

De reden dat ik dit gedaan heb is omdat het een tweede pc moet worden voor thuis gebruik en ik dacht dan heb ik daar alles voor de zekerheid ook nog op staan.
De nieuwe schijf werkt goed nu. Dus ik zeg nog maar eens dankjewel.
:thumb:

Ok,maar nu is het toch de bedoeling dat de nieuwe schijf onafhankelijk van de oude moet gaan draaien?Zoja,dan moet daar nog iets aan gedaan worden.

Als je nu de C: schijf eruit neemt en de D: schijf als master instelt,zul je XP niet kunnen opstarten,omdat de opstartbestanden,te weten NTLDR,NTDETECT.COM en de boot.ini, zich op de C: schijf bevinden.

Kopiëer deze bestanden dus eerst van de C: schijf,naar de D: schijf.Haal de C: schijf eruit,stel de nieuwe schijf in als master en kijk of je XP kunt opstarten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan