Harde schijf

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
3 Weken geleden heb ik een nieuwe laptop gekocht. Nu blijkt dat de laptop niet meer op te starten is.
Ik mag de laptop omruilen voor een nieuwe of krijg mijn geld terug.
Maar.... de harde schijf staan allemaal belangrijke gegevens op en ook al mijn contacten.
War zal er morgen, als ik hem terug breng moeten gebeuren, zodat niet al mijn (OOK vertrouwelijke) gegevens bij een ander terect komen?

Probeer op te starten met de insallatiedisc / usb van windows en format de schijf met een schone installatie.
Hoop dat dit nog werkt.
je zou ook kunnen vragen of men om die reden de HDD wil uitwisselen wanneer je voor een nieuwe zou gaan.

Bij een computerwinkel kom er wekelijks zoveel computers langs, dat het de IT'ers echt niet boeit wat er op staat.

Tijdens mijn stage 20 jaar geleden bij een (niet nader te noemen) automatiseringsbedrijf, werd mij duidelijk verteld dat het niet de bedoeling is om zomaar in bestanden te snuffelen zonder reden. Alles gaat in overleg met de klant.

Dus je kan er wel vanuit gaan dat alles alles discreet blijft.

De software DBAN Boot and Nuke biedt de mogelijkheid om de schijf te overschrijven, zodat niets ervan nog te lezen is met un-delete of dé-formateren. Je zou de magnetische eigenschappen moeten bestuderen om te weten wat ieder bitje voor die tijd geweest is. Maar meerdere malen overschrijven kan dit soort software ook. Let wel, dat het overschrijven iedere keer veel tijd vergt. Ccleaner biedt daarnaast de mogelijkheid om vrije ruimte te overschrijven. Dat is handig voor als het besturingsysteem, bijvoorbeeld, intact moet blijven en de belangrijke informatie al is "gewist." Formatteren met DBAN zal de schijf alleen nog zichtbaar en toegankelijk maken wanneer er een besturing systeem zoals Windows op geïnstalleerd wordt. Wissen van de vrije ruimte met CCleaner, zou dus de betere keuze kunnen zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan