Harde schijven S.M.A.R.T. waarschuwing

• Onderwerp starter Onderwerp starter voc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

voc

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2014
Goedemiddag,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.

Mijn pc crasht constant (zeker om de 2 minuten), waardoor ik niets kan uitvoeren op zowel de harde schijven (Hitachi intern en WD extern). Ook kan ik niet normaal het internet op. Het probleem doet zich nu een week voor en dit wordt met de dag erger.

Speccy geeft bij S.M.A.R.T. een waarschuwing voor beide schijven. Ik gebruik mijn externe schijf (voor back up) bijna nooit en deze is dan ook niet vaak aangesloten.

Daarnaast heb ik de Adwcleaner en Ccleaner gebruikt in de hoop dat het probleem opgelost zou worden. Gisterenavond heb ik met behulp van Defraggler ook geprobeerd om alles te defragmenteren, maar die deed er erg lang over (14 uur: 16%). Echter, na deze laatste handeling is het probleem verergerd.

Ik zal u dankbaar zijn als het probleem opgelost wordt, aangezien ik veel gebruik moet maken van mijn pc i.v.m. met mijn laatste tentamens.

Indien u meer gegevens nodig hebt, dan kan ik deze uiteraard hier plaatsen.

Kleine edit:
Vorige week heb ik een update moeten uitvoeren voor Windows 8.1. Direct daarna deed mijn toetsenbord het niet meer.
Ik heb vervolgens een aantal keren een andere USB poort gebruikt, waardoor het weer werkte.
Dit probleem heeft zich nu 4 keer voorgedaan. Heeft het misschien betrekking op het hierboven genoemde probleem?

Laatst bewerkt:
Wanneer je een waarschuwing van S.M.A.R.T. krijgt betekent dat dat je harde schijf op sterven ligt. De symptomen de je beschrijft horen hierbij. Gebruik de pc niet meer, aangezien de harde schijf daardoor misschien z'n genadeklap kan krijgen. Ik raad je aan de Ubuntu DVD te downloaden en daarvan op te starten: klikkerdeklik! Die kun je met dit programma op een USB-stick zetten: klikkerdeklik! Daarvan opstarten en kiezen voor 'Try Ubuntu'. Dan de file manager openen, in het linkergedeelte harde schijf kiezen en proberen zoveel mogelijk bestanden te redden. Deze kunnen namelijk al beschadigd zijn.

Koop vervolgens een nieuwe harde schijf. Je zult Windows opnieuw moeten installeren.

Dank voor uw antwoord. Daar was ik al bang voor. Er is dus geen enkele mogelijkheid om het probleem op te lossen neem ik aan?
En acht u het niet vreemd dat ook de andere schijf tegelijkertijd defect is? Ik heb hier niet zoveel verstand van, dus vandaar deze vragen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank u.

Ik heb Ubuntu en en Rufus gedownload. Ik weet echter niet precies hoe ik het moet aanpakken. Ubuntu (ISO-bestand) wordt nu weergegeven als VLC-bestand.

@voc,

Welkom op Helpmij.nl

Heb 1 bericht verwijderd wegens dubbel geplaatst en de andere aangepast denk dat je beter gewoon antwoord kan geven ipv deze in een quote te verwerken.Succes met je vraag

Laatst bewerkt:
Voor de ubuntu dvd te branden heb je enkel een gratis brand progje nodig, zoals bijvoorbeeld CDBurnerXP, die werkt wel aardig. Je opent het programma, klikt aan dat je een ISO wil branden, stopt vervolgens een lege DVD in je brander en klikt op branden. Voor meer hulp bij het branden met CDBurnerXP, kan je hier eens kijken: https://cdburnerxp.se/help/Data/burn-iso

Dank u, nogmaals.

Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk bestanden over te zetten.

Ik gaf al aan dat Speccy een S.M.A.R.T. waarschuwing geeft voor de harde schijf en voor de WD externe harde schijf. Nu heb ik een andere externe harde schijf (ook een WD) aangesloten, waar ik die bestanden op aan het zetten ben. Maar ook voor deze schijf wordt er een waarschuwing gegeven. Hoe kan dat? Zijn al deze drie schijven nu aan het 'doodgaan'?

Zou iemand toe kunnen lichten hoe men dergelijke waarschuwingen in de toekomst kan voorkomen? Heb ik hier te maken met een virus?

De keer dat ik dat mee maakte was dat een kapotte controler op het moederbord (en daarmee dus een kapot moederbord). Daar de controler steeds fouten maakt bij het wegschrijven op de HD raakt de hd corrupt.
Dat zou het dus kunnen zijn.

Ik ben nog steeds bezig met het redden van bestanden. Bijna klaar.

Ondertussen zie ik dat CrystalDiskInfo geen waarschuwing geeft voor de externe schijven die ik op USB aansluit (nog wel voor de interne schijf helaas), terwijl Speccy geen waarschuwing geeft voor de externe harde schijven.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan