Harde schijven vallen uit - no bootdevice

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuning4you

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Ik heb twee schijven in mijn pc zitten (1TB (6GB/s en 150GB voor backup). Op sommige momenten blokkeerd mijn beeld en blijken mijn schijven niet meer toegankelijk. Voor dit gebeurd hoor ik meestal enkele kleine beepgeluidjes. Ze zijn niet meer beschikbaar in BIOS en bij herstart krijg ik de melding dat het bootdevice niet beschikbaar is.

Meestal koppel ik mijn oude 150GB schijf los en kan ik wel weer verder. Samen werken ze echter met moeite. Ik heb echter al paar jaar 2 schijven, voorheen was dit wel 1,5TB (3GB/s) als tweede schijf.

Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn moederbord/schijfcontroller defect geraakt. Iemand nog een andere suggestie?

Ik snap je omschrijving niet precies : 1TB (6GB/s en 150GB voor backup - en later schrijf je : 2 schijven, voorheen was dit wel 1,5TB (3GB/s) als tweede schijf.
Wat heb je nu precies aan schijven en ook de rest van je pc specs is handig

Genoeg voeding ?
Harde schijf zelf defect ?
Die schijf van 150GB , als je die loshaalt ,werkt alles dan naar behoren ?

Laatst bewerkt:
Ik heb 2-tal jaar 2 schijven gehad die perfect samen gingen: 160GB (Sata) + 1,5TB (SataII)
Mijn 1,5TB schijf is defect geraakt voor de zomer. Ik heb die vervangen door 1TB (SataIII). In mijn huidige configuratie zitten dus twee harde schijven. Later zijn dan de problemen ontstaan maar erna ook even verdwenen.

De laatste weken ondervind ik echter opnieuw problemen wanneer deze twee schijven samen werken.

Ik heb een 400W voeding. Intel Pentium 4 3.0GHz. 2,5GB RAM. Moederbord is Intel Avalon D915GAV. Extra videokaart, tv-kaart en kaart met USB aansluitingen is ook aanwezig.

De harde schijven werken zonder probleem en geven geen fouten aan.
Wanneer ik de schijf van 160GB afkoppel, dan kan ik na een paar pogingen mijn pc terug opstarten. Soms lukt het om na een aantal pogingen terug mijn beide schijven zichtbaar te krijgen in BIOS.

Werkt alles goed zonder die 160GB schijf ?
Zijn de problemen gelijk begonnen na plaatsing van die nieuwe schijf ?
Welk merk voeding ? 400w van een goed merk kan voldoende zijn ( ligt ook aan je model videokaart en cpu ( prescott?),
Nieuwste bios ( ivm grote schijven ) ? en chipset drivers ?

Gisterenavond heb ik mijnpc nog herstart en tweede sata schijf van 160GB gekoppeld. Ik heb perfect een backup kunnen nemen van mijn belangrijke data. Nu ben ik momenteel ook opgestart met beide schijven.

Ik heb sinds 9/06 die nieuwe harde schijf van 1TB (6GB/s), dus ik denk dat ik mijn pc diezelfde dag nog opnieuw geïnstalleerd heb.

Rond 23 juli zijn de problemen begonnen denk ik (zie ander topic). Toen kreeg ik echter bluescreens.
Ik heb toen een BIOS update uitgevoerd en de batterij eens omgedraaid op mijn moederbord (=reset moederbord).

Ik denk dat het dan met ups and downs wel gewerkt heeft.

Voeding is van Tybotech. CPU is van Intel (P4 3.0 GHz). Videokaart is van NVidea.

Update van BIOS is dus al uitgevoerd geweest in juli. Chipset zou ik even moeten nakijken indien update aanwezig is.

Om te bepalen of je voeding voldoende is moet je het type videokaart aangeven en type cpu ;alsmede alle andere apparaten in je pc
Tybotech ken ik niet ; een goedkoop ding

Als ik je andere topic lees : heb je de batterij al eens vervangen ?
Hoe zien de elco's er uit op het moederbord ?

Videokaart: NVIDIA GeForce 9400 GT
TV-kaart: Hayppauge WinTV HVR-1700
CPU: Intel Pentium 4 CPU 3.00GHz Prescott
Tybotech was me ook niet gekend maar het bestaat blijkbaar www.tybotech.be
Voor de rest een DVD, DVD-writer, ingebouwde kaartlezer, diskettestation en USB uitbreidingskaart maar daar vind ik niet direct gegevens van.

De batterij werd nog niet vervangen.
De elco's op moederbord staan plat, die zijn dus ok.

Wat mij nu wel opvalt is dat intel geen divers meer voorziet voor windows 7 voor mijn moederbord (link).
Dus het kan inderdaad zijn dat de problemen ook zijn ontstaan sinds ik Windows 7 draai = iets later dan het tijdstip van de nieuwe harde schijf. Ik kan dit uitsluiten door beide schijven eens te activeren en op windows XP even mijn pc te laten aanstaan. Ik heb namelijk dubbele boot. Het zou wel vreemd zijn indien Windows de boosdoener zou zijn aangezien ik de schijven na herstart niet zichtbaar heb in de BIOS.

Ik denk niet dat windows het probleem is
Voeding misschien ; met jouw systeem is 300-350w het minimum en als de voeding van matige kwaliteit is kan dat soms problemen geven
Draai eens een tijdje zonder die oude 160GB schijf
Kun je de batterij vervangen ?
Misschien ook met een andere voeding testen
Anders is het waarschijnlijk je oude moederbord wat problemen geeft

Deze avond is windows ook vastgelopen met de 1,5TB schijf, ofwel was dit toeval. Batterij kan ik wel eventueel eens switchen met een andere maar denk niet dat het probleem daar zit. Het probleem zal inderdaad meer het moederbord zijn.

Ik vrees dat ik beter uitkijk naar een nieuwe pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan