Hardeschijf formateren of installeren wil niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mstyle22

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2003
Berichten
5
Hallo ik ben micha,

Ik heb een probleem met mijn Hardeschijf van 10 Gb.

Het begon allemaal toen ik mijn HD verwijderde... en ik een andere HD van 3 Gb ging lezen. Toen dit gelukt was heb ik de schijf van 10 gb weer terug geplaatst..
Alleen nadat ik de pc aan deed startte de pc niet meer van HD op maar vroeg om opstartdiskette.. (op de HD van 10 Gb stond Xp trouwens) Kortom hij start niet van HD waar besturingssyteem XP opstaat.

Na veel gebrobeerd te hebben besloot ik dan maar mijn HD te formateren. Normaal doe ik dit in DOS maar dit keer heb ik het tijdens de setup van Xp-rom gedaan...
ik heb daar de partitie verwijderd, geformateerd naar FAT daarna ging hij de mappen voorbereiden voor de XP-intallatie.. als ie daarmee klaar is dan gaat ie rebooten en hoort ie normaal met de installatie van XP te beginnen.. Dit doet ie dus niet.. hij begint weer van vooraf aan.. ik krijg weer het scherm met de opties
1. windows instaleren
2. windows repareren
3. windows afsluiten

Het vreemde is dat ik in DOS ook niet veel meer kan. Als ik namelijk van Win98SE-Opstartdiskette opstart en ik kies dan met cd-rom ondersteunig opstarten dan komt DOS met een heleboel text als:

Win 98 has detected that drive C: does not contain a valid FAT or FAT32 partition.

de volgende oorzaken kunnen de reden zijn:
1. The drive may need to be partitioned. To create a partition on the drive, run Fdisk from the Ms-dos command prompt.

2. You may be using third-party disk-partitioning software. If you are using this type of software, remove the emergency boot disk and restart your computer. Then, follow the on-screen instructions to start your computer from a floppy disk.

3. Some viruses also cause your drive C to not register. You can use a virusscanning program to check your computer for viruses.


ik kan vanalles intypen (Format C:, fdisk, D: setup, enz) maar krijg rare meldingen. meldingen als..

Format C: -> Format not supported on drive C:
Fdisk -> No fixed disks present.
setup -> this program cannot be run in DOS-mode

ik kom er gewoon niet uit en heb geen idee wat er aan de hand is.. als iemand suggesties heeft aarzel dan niet om het te posten. alvast bedankt!
groetjes micha

 
Welkom op Helpmij !

Ik denk ook dat je alleen maar in de Bios je harde schijf opnieuw moet laten herkennen, aangezien je deze even verwisseld hebt met een ander.

Kijk of je de kabels (flatcables) weer op dezelfde manier hebt aangesloten als eerst, zodat de harde schijf Primary Master wordt. Kabel met het dunne roze (rode)draadje moet aan de kant van de voeding zitten.

Ik denk dat als hij hem in de Bios ziet dat hij gewoon weer opstart.
 
Laatst bewerkt:
Je systeem liep lekker voordat je die schijven wisselde? Dan blijf ik bij mijn mening dat het een Master/slave of kabel probeem is.

Tenzij anderen uiteraard een beter idee hebben:)
 

bedankt voor de snelle reacties,

Ik weet niet zo goed wat ik met Masterbooter moet/kan doen. als ik het download krijg ik meerdere files waaronder 2 .exe-bestanden (EFDISK en MRBOOTER).

--Ik heb de MRBOOTER.EXE in DOS gerunt en hij start het masterboot-scherm goed op... maar ik ken Masterbooter niet en kan er ook niet echt achterkomen hoe ik het moet gebruiken. Het scherm dat ik zie ziet er als volgt uit:

AVAILABLE PARTITION
(HD)---------(Partition type)---------(Detecting operation system)---------------(Size Mb)
1---------------unknown--------------------unknown-----------------------------8267
1---------------unknown--------------------unknown-----------------------------8369
1---------------unknown--------------------unknown-----------------------------23952
2---------------unknown--------------------unknown-----------------------------33231
2---------------unknown--------------------unknown-----------------------------2769
3---------------unknown--------------------unknown-----------------------------34272
3---------------unknown--------------------unknown-----------------------------1247
3---------------unknown--------------------unknown-----------------------------15662
3---------------unknown--------------------unknown-----------------------------53362
4---------------unknown--------------------unknown-----------------------------61764

SELECTED PERTITION
1
2
3
4
5
enz.
enz.

-- Als ik EFDISK.EXE in DOS run doet ie niets...ik krijg een melding:

Your program caused a divide overflow error. If the problem persists, contact your program vendor.

Memory allocation error
cannot load COMMAND, system halted.

(deze text staat in beeld en ik kan verder niets anders doen dan resetten)

de vraag is... wat moet ik nu? of is er een link waar het goed uitgelegd staat? alvast bedankt.

micha
 


per ongeluk mijn vorige bericht verwijderd vandaar dat ie nu op een ander plek staat.
Excuses dat ik niet zo snel kon reageren als jullie, dit alles heeft te maken met het feit dat dus mijn computer stuk is... :) Vanaf nu kan ik sneller reageren omdat ik een oude pc van zolder gehaalt heb en die ff op internet heb aangesloten. (ik zeg wel sneller reageren maar dit ding heeft al 30 min nodig om op te starten :D)
maare...

Merk BIOS..?

Pete,
oei.. euh.. als ik in de bios zit dan staat bovenaan het scherm "AwardBIOS Setup Utility". Kun je daar wat mee? Het is een ASUS MOBO misschien dat die info nog iets helpt. Ik ben verder niet zo hardware bewust op het gebied van computers..

SJJ,
ik heb de .exe-bestanden naar de opstartdiskette gekopieerd. De MRBOOT.EXE werkt hetzelfde en de EFDISK.EXE doet nog steeds helemaal niets.. Krijg weer de eerder genoemde foutmelding en vervolgens moet ik op reset drukken omdat ik niet meer terug kan naar de basis (A:\).

En wat betreft MRBOOT.EXE, ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan! schoonepc.nl geeft me trouwens sterk de indruk dat ik zonder EFDISK of FDISK... MRBOOT ook niet kan gebruiken. En bij schoonepc.nl stonden er allemaal waardes/gegevens ingevuld en ik heb geen gegevens. Ik was daar trouwens de waardes van de partities vergeten erbij te vermelden, dat zijn de enige gegevens die ik heb. Ik heb ze net dus in mijn vorige bericht (hierboven) erbij gezet.

Tanja,
Sorry dat ik niet eerder op jou reactie gereageerd heb.
Ik denk niet dat ik het daar moet zoeken. Naar mijn menig zijn de ide-kabels goed aangesloten.. ik heb em stevig in de mobo gedrukt en aan de andere kant stevig in de HD. De 0 (kleur rood) van de flat-cabel zit aan de kant van de voeding en de HD staat op master dus veel kan daar niet fout aan zijn lijkt mij. Plus, De computer ziet de HD wel.. alleen kan hij er momenteel ff niets mee.. (partitie not valid)

Wat betreft de HD in de bios opnieuw laten herkennen... ik heb niet zoveel bios-ervaring, het enige dat ik weet is dat de Primary Master, Primary Slave, Secondary Master en Secondary Slave allemaal op "auto" staan. Mijn computer is simpel -> 1 HD ( C: ) en 1 cd-rom ( D: )

maar hoe kan ik mijn HD opnieuw laten herkennen? en wie kan er meer uitleg geven over het progje MRBOOTER?

bedankt voor alle hulp al tot nu toe..
jullie zijn geweldig!!

micha
 
Laatst bewerkt:

Nou oke.. ik heb zelf wat dingetjes geprobeert en de stituatie rond mijn computer is nogal veranderd. De dipswitch van de HD stond altijd op master.. ik besloot het dipswitchje weg te halen waardoor hij de status "single" krijg. Aangezien het de enige HD is klonk dat niet eens zo gek. Ook omdat de HD die ik tijdelijk ff had aangesloten ook op die status stond vermoed ik dat de bios die status heeft overgenomen ofzo.. als dat kan tenminste. iedergeval.. kan ik al wat meer.. ik kan masterboot, fdisk en efdisk perfect opstarten nu. formateren en partitioneren gaat prima en het probleem is bijna geheel opgelost er rust alleen nog 1 probleem.

Ik kan xp niet via een opstartdiskette installeren.. als ik intyp "D:setup" dan komt ie met een melding "this program cannot be run in DOS mode" ook op commando "D: i368" reageerd ie niet, zegt ie: "Bad command or file name". Ik kan vanuit de opstartdiskette wel "D:" intypen en dan "dir" dan leest ie de cd goed, hij laat alle file's zien die op de cd staan.

Alleen mijn Win98SE cd kan hij installeren vanuit DOS mode. Maar dan wel via opstartdiskette uiteraard omdat ie anders mijn "D:" niet kent. Das ook zo gek... ga ik vanuit de windows98SE opnieuw opstarten in DOS mode en typ ik in "D:" in dan zegt ie: "de stationaanduiding is ongeldig". Ik heb deze 98SE-os dan ook op mijn computer staan maar ik moet XP erop hebben.

Als er nog iemand is met suggesties of opmerkingen.. graag! ik vermoed dat er een instelling in de bios niet goed is waardoor hij de HD niet als master wil hebben.. das eigenlijk vreemd omdat alles op "automatisch" staat. maar ik heb verder geen echte bios-kennis.

(ps. HD op "master" start ie niet op... HD op "single" start ie wel op... en Hd op "slave" start ie ook op.. :| kortom ik snap het ff niet meer!)

micha
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je cd romdrive D: is omdat je met win98 opstart diskette een virtuële schijf aanmaakt waarop bestanden worden weg geschreven vaak krijgt je cdrom drive dan de letter E:

En doe een een keer fdisk/mbr want er kunnen nog oude systeem bestanden op je mbr (master boot reccord) staan die de installatie kunnen beinvloeden.
 

Bijlagen

  • fdisk-mbr.doc
    21 KB · Weergaven: 30
Als je een goede (bootable) xp installatie cd hebt kun je de bootvolgorde in het Bios veranderen zodat je automatisch EERST van CDROM start. Dan zal xp direct geinstalleerd worden als je de pc aanzet (met de cdrom erin natuurlijk).

Als je het vanuit dos wilt doen moet je (als de cdrom d is) d:\cd i386 <enter> en dan setup of install doen (weet niet meer wat erop staat. Maar eerst CD (change directory) doen.
 
Laatst bewerkt:

Ben ik weer,

ik heb het probleem kunnen oplossen.

Tanja,
Het opstarten van een xp-bootable cd werkte niet meer, al zette ik de cd-rom helemaal bovenin de bootlijst. Misschien wel omdat me cd-rom E: geworden was, geen idee. Bij een normale windows-installatie typte ik gewoon "D:setup" in en klaar! Maar de situatie op mijn pc was een beetje rommelig en een aantal dingen werkte gewoon niet meer.

SJJ,
Je had dus gelijk... ik moest i386 opstarten van station "E:". Daarna heb ik hem verwezen naar mijn "A:" om de file "smartdrv" op te starten. Tijdens de setup zat ik nog wel ff met me handen in het haar omdat ik maar niet de opties Formateren tegenkwam. Er stond namelijk nog Win98SE op de C: schijf, maar als je lang genoeg op "nieuwe installatie" blijft drukken krijg je vanzelf de vraag: "wilt u de map waar de huidige Windows-installatie opstaat verwijderen?". Na "ja" gedrukt te hebben installeerde hij keurig de XP over de 98SE heen.

Wel raar dat me enige HD nu op "slave" staat. Ik laat het maar zo staan... het werkt namelijk goed!

Bedankt allemaal voor de hulp...
Nogmaals, jullie zijn geweldig!!

Groetjes micha.
 
Eind goed, al goed, en weer een hoop wijzer geworden.:D :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan