Hardeschijf formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert01

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2005
Berichten
104
Hoi,

Mijn harde schijf is zo traag geworden dat ik graag eens de zaak goed wil opfrissen.
Mijn huidige systeem is Windows XP Prof. en staat op een NTFS-geformatteerde schijf.

Ik wil nu graag naar een dualbootsysteem met DOS en Windows XP Prof.

Wat heb ik tot heden gedaan:

1)
Ik heb opgestart van mijn Windows XP cd en krijg ik 3 mogelijkheden; geen daarvan geeft mogelijkheden tot formatteren

2)
Via Mijn Computer rechtsklikken op de C-disk en formatteren geven zou kunnen, maar ik heb alleen de mogelijkheid om met NTFS te formatteren. Ik neem tenminste aan dat als ik DOS er op wil zetten dat ik FAT 32 moet hebben.

Hoe kan ik verder om de harde schijf te formatteren?

Hartelijk dank!
 
Als je van die 3 mogelijkheden de setup kiest krijg je verder op de mogelijkheid te formateren.
Als je de schijf via een Win98(se) opstartfloppy gaat formateren, dien je eerst met Fdisk de partities te verwijderen en opnieuw aan te maken. Ook de "Non-dos" partities verwijderen, dit zijn je NTFS partities. Daarna kun je met die floppy formateren als FAT16 of FAT32.
 
Als je er meerdere partities op hebt zou ik deze eerst op hidden zetten, dan de partitie weghalen en e 1 aan maken van max. 32 gig. dat is de maximale grootte die XP wil formateren in FAT32, dan eerst dos installeren en daar na XP.

Je kunt natuurlijk ook fdisk vanaf de dos flop gebruiken, en daarmee de partitie formateren in FAT32, die heeft geen max. qua grootte. ( alhoewel ).
 
Het eenvoudigste is denk ik, om van www.bootdisk.com een opstartdisk te downloaden waarmee u de pc kunt opstarten en de betreffende partities kunt formatteren.

Overigens zou u binnen het installatietraject van windows xp wel de optie moeten krijgen om partities aan te maken/te verwijderen/formatteren.

Let er op dat wanneer u een multiboot systeem inricht, u eerst DOS installeert. Daarna windows xp op een andere partitie.

DOS ondersteunt zonder extra opties (zoals NTFSdos) niet het benaderen van in NTFS geformatteerde partities!

Lange Pier zei:
Je kunt natuurlijk ook fdisk vanaf de dos flop gebruiken, en daarmee de partitie formateren in FAT32, die heeft geen max. qua grootte. ( alhoewel ).

Mits je inderdaad bij een oudere fdisk voor de optie van grote schijf ondersteuning kiest.

Zoals ik het lees gaat het echter alleen maar om formatteren.
 
Laatst bewerkt:
laat ik ook nog even een reactie neer zetten.

1:start comp via cd.
2:nu krijg je die 3 opties:druk op enter.
3:dan krijg je als het goed is het Leesmij bestandje: druk op F8.
4:nu krijg je alle partitie,s kies de partitie die jij wilt gaan gebruiken voor xp: druk dan op enter.
5:nu krijg je weer een aantal vragen met daaronder de vraag of je deze paritie wilt formateren. en ik geloof maar dit staat aangegeven dat je nu de f toets moet indrukken om het formateren te laten beginnen.

nou ik zou zeggen veel succes.

grt dvbarneveld
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hartelijk dank allemaal voor de vele reacties.

Blijft voor mij wel de vraag over of ik de harde schijf wel "kán" formatteren naar bijvb. FAT 16 (om DOS te kunnen installeren) want als ik daarna Windows XP volgens NTFS systematiek wil installeren stuit je toch op problemen. Mijn gedachte is namelijk dat die 2 besturingssystemen dan niet meer samen in één partitie kunnen?

Zoals eerder aangegeven heb ik momenteel 2 partities op de harddisk maar de 2e partitie gebruik ik voor opslag van diverse software en is veel te groot om daar maar een klein stukje DOS op te zetten.

Begrijp ik alles goed of zie ik het verkeerd?
 
Een kleine partitie om DOS op te zetten een tweede grotere partitie om XP op te zetten en de derde partitie voor je opslag?
 
crash zei:
Een kleine partitie om DOS op te zetten een tweede grotere partitie om XP op te zetten en de derde partitie voor je opslag?

Dit leek mij ook de meest logische gedachte.

Ik heb vervolgens met Partition Magic een kleine partitie vóór de C-partitie gezet (FAT 16)om DOS of W98 er op te zetten.

Probleem is echter nu dat deze kleine partitie wel vóór de C-partitie staat maar wel te boek staat als station E. Ik heb dit geprobeerd via PM te wijzigen, maar hoewel er wel wat is gewijzigd heeft dit niet het gewenste resultaat opgeleverd.
(De C-schijf en F-schijf zijn beiden NTFS-geformatteerd).

Opstarten met Windows 98 gaat niet.

Het lijkt mij nu maar het meest makkelijk en wenselijk om via de WXP-cd en daar vanaf via FDISK alle partities te verwijderen en geheel opnieuw in te richten.

Dan heb ik wel stapsgewijs een gebruiksaanwijzing nodig, want ik moet wellicht 2 primaire partities creëren om de beide besturingssystemen er op te kunnen zetten.

Kan ik met FDISK van WXP wel een kleine partitie maken met FAT16?

De extra 3e partitie voor de opsalg van software moet toch een "logisch station" worden?

Ervaar ik geen problemen met het maken van de grootte van de partitie voor WXP?

Voor deze leek een heleboel vragen; voor u hoop ik dat mijn probleem duidelijk is weergegeven.

Hartelijk dank!

Gert01
 
Je kunt, zoals ik al eerder aangaf, met fdisk een partitie aanmaken en formateren in FAT16 of FAT32 ( na een reboot ) voor dos, deze dan ook installeren, dan met de XP cd opstarten en een partitie hiermee aanmaken en formateren voor gebruik van XP en deze installeren.

Als je in xp bent, de rest van de schojf bewerken, met max. 4 primaire partities, waarvan er 1 logisch kan zijn voor nog meer partities, en deze hier formateren.

PS;

Wat je nu met dos wil is mij een raadsel, alle dosprogramma's willen ook wel werken in XP.
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier zei:
Je kunt, zoals ik al eerder aangaf, met fdisk een partitie aanmaken en formateren in FAT16 of FAT32 ( na een reboot ) voor dos, deze dan ook installeren, dan met de XP cd opstarten en een partitie hiermee aanmaken en formateren voor gebruik van XP en deze installeren.

Als je in xp bent, de rest van de schojf bewerken, met max. 4 primaire partities, waarvan er 1 logisch kan zijn voor nog meer partities, en deze hier formateren.

PS;

Wat je nu met dos wil is mij een raadsel, alle dosprogramma's willen ook wel werken in XP.

Mijn primaire reden is zoals aangegeven dat mijn systeem niet meer vooruit te branden is en ik de zaak gewoon moét schonen.
Dat ik (zeer beperkt) DOS wil gebruiken heeft zijn reden in het feit dat ik een telefooncentrale via mijn pc wil programmeren en ik daar alleen maar een DOS-programma voor heb en dit alleen onder DOS kan installeren en gebruiken.

Maar nu even uitgaan van mijn huidige situatie die ik aangaf:
is het dus wenselijk en mogelijk om alles zoals aangegeven weg te halen en dan eerste de DOS-partitie (FAT16) te maken en daarna de rest?
 
Doe het voorgestelde, wat kan er fout gaan?, anders begin je gewoon overnieuw, van je fouten leer je het meest.:D

Wel inderdaad eerst met fdisk alle partities verwijderen, met een schone lei beginnen.
 
Lange Pier zei:
Doe het voorgestelde, wat kan er fout gaan?, anders begin je gewoon overnieuw, van je fouten leer je het meest.:D

Wel inderdaad eerst met fdisk alle partities verwijderen, met een schone lei beginnen.

Duidelijk.
Ik ga nu eerst even aan de rit en ben dus even uit de circulatie.
Hartelijk bedankt
 
Gert01 zei:

Duidelijk.
Ik ga nu eerst even aan de rit en ben dus even uit de circulatie.
Hartelijk bedankt
===============================================================

Ik ben er inmiddels in geslaagd 2 partities te maken met op de C-schijf DOS 6.22 en op de J-schijf Windows XP; dit is geslaagd.

Probleem is nu verder hoe ik onder DOS mijn DVD-speler [NEC 1300] aangestuurd kan krijgen want ik zou graag Windows 95 of 98 daaroverheen willen zetten. Drivers die ik kan vinden zijn geen van allen geschikt onder DOS.

Ook met de opstartdiskette van Windows 95 of 98 lukt het niet. Erger nog mijn A-station wordt op een of andere manier dan niet meer herkend. Diskettes worden gevraagd om deze te formatteren.

Ook rechtstreeks opstarten met Windows 95 of 98 lukt niet.

Is er een oplossing om mijn DVD-speler herkenbaar te krijgen onder DOS?


Hartelijk dank!

Gert01
 
Wat ik mij nu afvraag waarom je nu persee die dos 6.22 erop wilde zetten, met windows98 had je ook gewoon dos7.0 gehad met ondersteuning voor optische stations.

Je hebt onder dos6.22 met de goede parameters in je config.sys en autoexec.bat en de goede drivers ook ondersteuning voor optische drives.

Je zult toch eerst je diskettestation aan de praat moeten krijgen om 98 erop te krijgen.
 
Lange Pier zei:
Wat ik mij nu afvraag waarom je nu persee die dos 6.22 erop wilde zetten, met windows98 had je ook gewoon dos7.0 gehad met ondersteuning voor optische stations.

Je hebt onder dos6.22 met de goede parameters in je config.sys en autoexec.bat en de goede drivers ook ondersteuning voor optische drives.

Je zult toch eerst je diskettestation aan de praat moeten krijgen om 98 erop te krijgen.

Het lukte mij gewoon niet om rechtstreeks Windows 98 er op te zetten met de opstartdiskette. Dus probeerde ik via de oerconservatieve weg via DOS > Windows 95 bij Windows 98 te komen. Maar helaas.
 
Gert01 zei:
Het lukte mij gewoon niet om rechtstreeks Windows 98 er op te zetten met de opstartdiskette. Dus probeerde ik via de oerconservatieve weg via DOS > Windows 95 bij Windows 98 te komen. Maar helaas.

=================================================================
Inmiddels heb ik weer een rondje Windows 98 kunnen doen d.m.v. de opstartdiskette, maar weigert het programma de ongeveer laatste 5 minuten door te komen. Dan loopt het hele systeem vast en krijg ik de melding Tijdens de installatie van apparaat NDIS: Beschermfout van Windows. U dient de computer opnieuw te starten/COLOR]
Met opnieuw te starten kom ik uiteindelijk weer bij deze foutmelding uit. WIE WEET HIER NOG RAAD OP?
 
Ik begrijp niet goed waarom die laatste opmerking er nu weer bij geschreven is.
Betreft het een "kort lontje"? Dan spijt me dat erg dat ik niet eerder heb kunnen reageren want ik ben tot heden nog steeds druk bezig geweest om het probleem op te lossen. Keer op keer herhalen en zoals iedereen weet kost bij herhaling partitioneren, formatteren en vervolgens installeren zeer veel tijd. Kenners zullen het ongetwijfeld sneller hebben gedaan?!

Ik hoop dat dit een uitzondering was, want ik vind dit niet leuk dat er op deze wijze gerageerd wordt. Uiteindelijk is de site opgebouwd om m.n. mensen te helpen bij zaken waar ze zelf hulp voor nodig hebben, niet?

Tenslotte het computerprobleem:
Ik heb het multibootsysteem kunnen realiseren d.m.v. DOS 6.22 en Windows XP Prof.
Het installeren van Windows 98 lukt tot heden niet. Hoewel ik niet eerder problemen heb gehad met deze cd, zal ik t.z.t. dit nog eens met een andere gaan herhalen.
In ieder geval kan ik nu uit de voeten met DOS.

Wat betreft de installatie van WXP heb ik een ander probleem wat ik opnieuw zal aankaarten.

Allen hartelijk bedankt voor deze.
 
Als je opvat als kort lontje dan spijt me dat.
Is een reactie gewwest op wat je meld!
>>>>Tijdens de installatie van apparaat NDIS: Beschermfout van Windows. U dient de computer opnieuw te starten<<<<
Mijn kennis met installeren en bepaalde foutmeldingen in 98 is zodanig,dat ik je die opmerking hebt gegeven.


Deze wordt door mij gebruikt
 
BANDIT123 zei:
Als je opvat als kort lontje dan spijt me dat.
Is een reactie gewwest op wat je meld!
>>>>Tijdens de installatie van apparaat NDIS: BeschIk zal het Windows. U dient de computer opnieuw te starten<<<<
Mijn kennis met installeren en bepaalde foutmeldingen in 98 is zodanig,dat ik je die opmerking hebt gegeven.


Deze wordt door mij gebruikt

Hartelijk bedankt voor je reactie. Wat betreft W98 zou het misschien ook kunnen liggen aan de configuratie van het MODE commando in de config.sys. Mogelijk komt daar die "NDIS-foutmelding" wel van, want deze zelfde kreeg ik ook bij W95. Ik heb ook niet de indruk dat mijn W98-cd iets mankeert, want ik ben erg zunig op m'n software.
Ik zal het later nog wel es bekijken. Voor dit moment kan ik nog wel uit de voeten met DOS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan