Hardeschijf gecrashed

Status
Niet open voor verdere reacties.

papaleo

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2004
De hardeschijf van de PC is waarschijnlijk gecrashed?

Deze gecrashde HD heeft dus voordat die de geest gegeven had totaal geen voortekenen(tikken) gegeven,van het ene op het andere moment kreeg ik rechtsboven in mijn beeld scherm "kan geen data meer lezen/schrijven herstart de computer..." en dat was dat,ik heb deze HD nog aan een andere PC gehangen maar word niet meer herkend.

Nu had ik aan de PC een externe harde schijf meedraaien die eens in de maand een backup van de bestanden maakt....wat blijkt nu dat het adresseboek waar belangrijke tel.nr. en andere info stond niet is ge-backup,die info is voor mij heel belangrijk.

Is het misschien mogelijk om zelf de data terug te krijgen doormiddel van een identieke (merk/type) HD op te kop te tikken en dan de(kapotte) schijf over te bouwen in de (werkende) HD?
Het is een WD200EB, Protégé, 20 GB en zo ja hoe kom ik aan zo'n HD.....

Groeten,
Leo

Wat was het ook alweer, 30 minuten in de koelkast/vriezer. Zodat die koel wordt. Misschien heb je dan nog kans dat ie paar minuten werkt om data over te zetten...
jean42 zei:
als je dat doet dan moet ge het wel in een plastiek zakje doen.

Edit: Jean42 dankje :)

Laatst bewerkt:
als je dat doet dan moet ge het wel in een plastiek zakje doen.

JerX zei:
Wat was het ook alweer, 30 minuten in de koelkast/vriezer. Zodat die koel wordt. Misschien heb je dan nog kans dat ie paar minuten werkt om data over te zetten...

Edit: Jean42 dankje :)

Als ik vanavond thuis ben zal ik dit eens gaan proberen.. :thumb:

Thx,
Leo

Hardeschijf in de vriezer.:shocked: Ik zou dat niet doen, als je deze er uit haalt en hij gaat weer de kamer temperatuur overnemen, heb je kans op condens-vorming in de hardeschijf. Beter is deze uit de kast te halen en gewoon op tafel laten afkoelen. Daarna weer terug plaatsen en proberen te testen met de software uit de link van Jozo. Wel de diagnostische software van jou hardeschijf fabrikant nemen.

In mijn link staat ook weer een grappige link, het is maar hoe belangrijk de data is die op de schijf staat:
http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/

En dit weer:
(D) De diepvriesmethode: Voor schijven die vastzitten maar nog geluid produceren als teken van leven doch niet meer opspinnen: Plaats de schijf in een gesloten verpakking (plastiek doos, zakje...) om ijsvorming te voorkomen en plaatst het geheel voor 1 nacht in de diepvries. De schijf komt meestal los op deze manier (veel mensen hebben dit met succes gedaan) Tijdens het aansluiten is het belangrijk dat je de schijf IN het zakje of doosje laat zitten!! Omdat er zich condens kan aanvriezen op de electronica en dienomstande weer om zeep kan helpen.
De schijf is volgens sommigen beter "leesbaar" en dit voor een periode tot de schijf weer warm word. Herhaal indien nodig.

- (D) Loskloppen: Klop de STILSTAANDE schijf met een stevige, doch niet overdreven, klap op een vlak (tafel bv) Of met de vuist (lichte fustratie-klap). Dit laat toe klevende koppen los te trillen. Deze methode werkt zeer goed in combinatie met het invriezen en een twist (zie 2 vorige punten).
Het is echter enkel weer van toepassing als er nog iets van leven is de schijf zit (zacht zoemend geluid) maar niet meer wil opspinnen.

- (I/D) Vervanging van de printplaat is ideaal wanneer een schijf
OF niet meer herkenbaar is door het systeem maar wel nog "normaal" geluid maakt. (dit kan betekenen dat de datainterface defect is.)
OF indien de schijf voordien perfect werkte en inneens totaal niets meer doet, dan is het vervangen van de printplaat meestal uitkomst.
Het vervangen van de printplaat houd in dat je bv op de tweedehandsmarkt een EXACT gelijk type schijf zoekt en de electronicaprintjes gaat omwisselen.

IN ALLE GEVALLEN van reanimatie is het best om de defecte harde schijf NIET als hoofdopstartschijf te hebben.
Uit deze link:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/770849

Laatst bewerkt:
Jozo zei:
In mijn link staat ook weer een grappige link
Inderdaad grappig, maar zou het zelf alleen doen, als ik toch zeker weet dat de schijf op de schrrot gaat.:p

Lol, alleen als het de chippies zijn, die het begeven hebben, krijg je het met een workaround voor een vastgelopen platter het niet gerepareerd.:eek:

De diepvriesmethode heeft bij mij hd niet geholpen,ik denk dat ik nog twee opties heb...

1. 'n speciaal bedrijf inschakelen
2. 'n WD200EB, Protégé, 20 GB proberen te vinden en dan de hd over te bouwen.

Als je hd al eens op een andere pc hebt geprobeerd en als slave hebt aangehangen wat doet die dan?
Je kan die laten opsturen naar het fabriek om je data er nog aftehalen als deze al zo belangrijk is?
Probeer maar eens eerst als tweede schijf ergens aan te hangen?
Heb je ook aleens een nieuwe kabel gebruikt?

jean42 zei:
Als je hd al eens op een andere pc hebt geprobeerd en als slave hebt aangehangen wat doet die dan?
Je kan die laten opsturen naar het fabriek om je data er nog aftehalen als deze al zo belangrijk is?
Probeer maar eens eerst als tweede schijf ergens aan te hangen?
Heb je ook aleens een nieuwe kabel gebruikt?

Is ook al geprobeerd, de andere pc ziet 'm niet.
Maar nu die buiten de pc hangt hoor je toch 'n tikkend geluid...de hd spint wel.

Heb je die hd op een andere pc ook wel op slave gezet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan