Hardeschijf vervangen door duplicaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leek007

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2009
Goedendag allen,

Ik zit met een vraagje.
Ik heb een falende hardeschijf die het niet lang meer volhoudt. Nu heb ik een nieuwe hardeschijf gekocht en wil graag deze één op één vervangen met de gene die ik nu heb.
Wat kan ik dan het beste doen?

Opstelling: SSD met windows, HDD met data + alle programma's.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr,
Leek.

Als het om de data HDD gaat kun je gewoon een kopie maken. Na het afkoppelen van de oude schijf wel even zorgen dat de nieuwe schijf de driveletter krijgt van de oude schijf.

Ja hallo,
Dit zou met klonen moeten kunnen. Ik gebruik Acronis True Image voor het klonen, vanaf een bootdisk en het gratis DriveImageXML zou ook moeten kunnen. Daarmee heb je de keuze om sectoren één op één te kopiëren. Dan wordt niet alleen echt alle informatie overgezet maar ook de plaatsen waar geen gegevens staan. Een kloon. We horen het nog wel. Alfred

Klonen hoeft alleen als je je opstartschijf en besturingssysteem wilt kopieren. Zo te lezen is dat hier niet het geval en zou eenvoudig kopiëren voldoende moeten zijn.

Het besturingssysteem heeft echter altijd beperkingen zoals bij verborgen en systeem bestanden of bestanden met fouten en controleert het resultaat niet. Bovendien kan de volgorde waarin bestanden staan en de lege ruimte nog uitmaken. Ik ben hierin verre van deskundig maar wel ervaren. Een hele schijf kopiëren met een besturingssysteem kan haast niet goed gaan.

Laatst bewerkt:
Bij een SSD zit ook zo een kloon programma bij. Dat is voor de mensen, die hun hdd door een ssd willen vervangen.

RogerS en Alfred 2 jullie hebben beide gelijk.
maar inderdaad zoals RogerS ook opmerkt hoef ik mijn besturingssysteem niet op een andere schijf te hebben alleen mijn data en geïnstalleerde programma's.
En bij dat laatste heb ik nu mijn vraagtekens staan. Moet daar een kloon van gemaakt worden of volstaat kopiëren?

SSD bevat OS
HDD1 bevat DATA maar is falende
HDD2 moet HDD1 gaan overnemen, maar de programma's van HDD1 staan gelinkt met de SSD, how to solve?

Gewoon kopieren is voldoende. Verwijzingen naar harde schijf lokaties en dergelijke staan in de registry. Die wordt bewaard op je SSD. Als je nieuwe HD uiteindelijk dezelfde schijfletter krijgt, dan blijven alle verwijzingen gewoon werken. En dus volstaat een kopie.

Als je overal met rechten toegang hebt tot je mappen dan zou het al gemakkelijker zijn. Ik snap vaak niet waarom ik er niet bij kan. Er kan veel gebeuren wat niet voorspelbaar is en het O.S. laat soms gewoon delen weg. Klonen is zo gemakkelijk als het maar zijn kan en dit zou ik op een schijf met fouten zeker ook proberen. Het wordt immers één op één overgenomen wanneer het lukt. Als ik het goed begrijp dan kan je beide doen wanneer de uitkomst te wensen overlaat.

Kopieëren kan alleen indien de schijf niet gemount is. Onder Windows kan je je C-schijf niet volledig kopieëren. Dat lukt alleen via een kloon programma. De meeste kloon programmas starten vanaf een CD of een USB stick.

@Lutz. Natuurlijk kan kopieren wel als een schijf gemount is. Sleep maar eens een paar bestanden naar een andere schijf. Werkt gewoon hé :) . Lees de vraagstelling eens voordat je iets gaat roepen. TS wil de ene HD door een andere vervangen en de HD is NIET de opstartschijf. Dan zijn er wel allerlei uitzonderingen te verzinnen, maar de aanwezige mappen kun je gewoon kopiëren.

@RogerS: Je hebt gelijk. Je kan eerst de gegevens van de oude schijf proberen naar de nieuwe schijf te kopieëren, dan zet je de computer uit. Je verwijdert de oude harde schijf, en je start opnieuw op. Dan zou het mogelijk moeten zijn om de juiste driveletter toe te kennen. Vroeger ten tijden van Windows98 werd geroepen, dit soort kopierakties altijd met move te doen, dan wordt gecontrolleerd of het kopieren is gelukt. Geen idee of dat nog steeds zo moet...

Tja als je het moeilijk wilt doen kun je de aktie met robocopy uitvoeren met de optie 'verify'. Wordt het allemaal niet sneller van. Nodig is het naar mijn mening in ieder geval niet. Windows geeft wel aan als er fouten optreden tijdens het kopiëren.

Goedendag allemaal,

Nou het is gelukt!
Wat is er gebeurt/gedaan:
Stap 1, HDD2 geformatteerd en aan de pc gekoppeld
Stap 2, HDD1 (defect rakend) gekopieerd naar HDD2 (nieuw) --> uitschakelen PC na het opschrijven van Stations Letter van programmabeheer van HDD1
Stap 3, HDD1 losgekoppeld en opgestart.
Stap 4, HDD2 met juiste stations letter gekoppeld
Stap 5, HDD1 weer aangekoppeld en bibliotheek locaties verplaatst naar HDD2
Stap 6, HDD1 compleet geformatteerd en nu als extra opslag erbij zitten (niet waardevolle opslag).

Bedankt allen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan