Hardware alweer kapot

• Onderwerp starter Onderwerp starter xemx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Onze PC is bijna twee jaar oud en vanaf het begin hebben we problemen gehad die erop lijken dat de PC snel oververhit raakte. Ongeveer een half jaar geleden bleken de koeler en de voeding kapot te zijn en zijn toen vervangen. Nu, weer een half jaar later “plopte” de PC er weer uit en was niet meer op te starten. Nu bleken het moederbord en de processor vervangen te moeten worden.Volgens de winkel is de oorzaak van deze problemen spanningspieken. Volgens hen waarschijnlijk veroorzaakt door ons energiebedrijf, die testen zou uitvoeren waarbij de spanning hoog oploopt. Vooral dat laatste vinden wij een vreemd verhaal, maar ook met “spanningspieken” kunnen we niet veel, want geen van onze andere apparaten of lampen is kapot gegaan. Wij trekken zowel de telefoonstekker als gewone stekker eruit als er onweer is. Wij gebruiken W2000 prof.
Heeft iemand enig idee waardoor deze problemen zouden kunnen ontstaan en vooral: hoe kunnen we dit voortaan voorkomen? Bedankt! Angela

Ik heb wel eens gehoord dat zulke spanningspieken echt bestaan. Zit je pc wel op een stopcontact met randaarde?
Er zijn speciale verlengsnoeren te koop die je pc tegen spanningspieken beschermen. Vraag maar eens na bij een computerwinkel. Ze zijn wel prijzig.

Van Protection:PM 2010 Contactdoos met overspanningsbeveiliging. Power on/off LED-functie. Extra lang aansluitsnoer. Beschermt de PC, printer, HiFi-installaties e.d. tegen spanningspieken veroorzaakt door bijvoorbeeld onweer. Dit geavanceerde model beschermt ook de telefoon, fax en modem tegen blikseminslag en spanningspieken. Uitgerust met automatische zekering welke de Powermaster gelijk deactiveert. Nederlandstalige handleiding.
Kost ongeveer 10€

Als je ziet hoeveel onkosten xemx al heeft gehad is 't niks. Zo'n snoer zou eigenlijk gratis bijgeleverd moeten worden
smile.gif
. Ik heb er verschillende van, voor de computers, maar ook bv de diepvriezer.

Geplaatst door hendricus
Als je ziet hoeveel onkosten xemx al heeft gehad is 't niks. Zo'n snoer zou eigenlijk gratis bijgeleverd moeten worden
smile.gif
. Ik heb er verschillende van, voor de computers, maar ook bv de diepvriezer.

kan je dan niet beter een overspanningsbeveiligging in je groepenkast laten inbouwen?:rolleyes:

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb me laten vertellen dat het wel een geaard stopcontact is, maar ik weet niet hoe ik dat kan checken, dus dat ga ik nog eens goed uitzoeken. Dat goedkope ;-) protectionsnoer gaan we natuurlijk direct aanschaffen! Hè fijn, hier kunnen we wat mee! Bedankt!

Ik heb me laten vertellen dat het wel een geaard stopcontact is, maar ik weet niet hoe ik dat kan checken
Een geaard stopcontact heeft behalve de twee insteekgaatjes voor de steker ook "twee klemmetjes" zichtbaar aan de binnenkant van het stopcontact.
Haal je het stopcontact los, wel eerst de spanning er vanaf!!!!!, dan is deze verbonden met 3 stroomdraden.

Geplaatst door KaWouter

kan je dan niet beter een overspanningsbeveiligging in je groepenkast laten inbouwen?:rolleyes:

Die zit erin, maar omdat ik me heb laten vertellen dat die pieken toch mn de computers en de diepvriezer kunnen ontregelen heb ik die snoeren maar aangeschaft. Kan geen kwaad...

Oeps, bedankt voor de duidelijke info om het stopcontact te checken, zo makkelijk is het dus...
Ai! Dom! Niet geaard: geen klemmetjes en maar twee draden. Daar moeten we dus wat aan doen. Is het voldoende om zo'n Protection Contactdoos met overspanningsbeveiliging te gebruiken, of moeten we de wandcontactdoos echt gaan aarden (heb info gevonden: lijkt niet makkelijk om zo'n stopcontact te aarden)?

Kunnen we ervanuit gaan dat er een goede kans is dat dit de oorzaak is van onze problemen, ondanks dat andere apparaten niet kapot zijn gegaan? Ik begrijp dit wel een beetje uit het vorige bericht, maar volgens ons energiebedrijf zouden ook andere apparaten kapot zijn gegaan als spanningspieken de oorzaak zouden zijn.

Hallo

Moesten het inderdaad spanningspieken zijn , die de oorzaak zijn , dan is het ganse huis , zoniet de ganse wijk daar aan onderhevig.

Een gloeilamp is daar zeer gevoelig voor , zeker indien die al een tijdje heeft gebrandt.

Dus een frequent moeten vervangen in huis van de gloeilampen is een zeer duidelijke indikatie van spanningspieken.

Een overspanningsbeveiliging heeft ook een aarding nodig .(is zelfs een primaire vereiste om te kunnen werken)geen aarding is dus.... no go !!!!

Een p.c. wordt gevoed d.m.v. een geschakelde voeding , om storingen en goede werking te verzekeren heeft die echter een aarding nodig.

Ik vrees dus dat de combinatie te grote werkingstemp. p.c. en het doorvliegen v/d p.supply , in kombinatie dat deze zonder aarding werkte , deze genekt heeft.....

Peter

@xemx: Voor alle duidelijkheid, Protection is een merknaam. Bij bedrijven als Gamma en Karwei kun je die dingen ook krijgen.Enne...aarden moet. Succes!

Bedankt voor alle duidelijke info en tips! We gaan in ieder geval aan de slag en zorgen dat we beter tegen spanningspieken beveiligd zijn.

Ik vraag me nog af of niet alle problemen veroorzaakt zouden kunnen zijn door de kapotte voeding en koeler. Ik bedoel dat het moederbord en de processor daardoor een half jaar geleden al beschadigd zijn en het nu pas echt begeven hebben. Sinds het vervangen van de koeler en de voeding hebben we nl. de temperatuur goed in de gaten gehouden met PC alert.

Daarnaast vraag ik me af of een oorzaak zou kunnen zijn dat het verlengsnoer en stekkerblok bij een hete verwarming liggen? Ik blijf het toch vreemd vinden dat er verder niets kapot is gegaan en dat bij normaal gebruik onze PC steeds kapot gaat en die van anderen niet. Ik denk toch dat veel mensen geen geaard stopcontact hebben in hun huiskamer of studeerkamer, waar de PC toch vaak staat.

het mag niet uitmaken dat een stekkerblok bij de verwarming zit, geldt echter wel voor de pc zelf, die kan aardig heet worden alsie naast de verwarming staat, net als in een bureau waar zo'n ruimte zit waar precies de kast in past met alleen een draden gat aan de achterkant. Maar als hij geaard moet worden (lijkt me wel bij jullie) dan moet er dus een aardedraad ergens op het aardecircuit worden gezet. Kan lastige klus zijn.

succes

Fijn dat het stekkerblok in ieder geval kan blijven waar het zit. Ik ga gewoon aan alles twijfelen, hè. De PC staat niet bij de verwarming en is niet ingebouwd. We denken erover om de PC te aarden en niet het stopcontact (zouden we zelf niet kunnen) en hebben daarover wat info opgezocht, maar hebben tijd nodig om goed uit te zoeken hoe dat moet. We zijn in ieder geval heel blij met al deze duidelijke informatie!
Angela

Hallo

Mits je spreekt over verwarming , is logische gevolgtrekking droge lucht , waardoor opbouw statische elektriciteit meer dan reeel is.....

Veel mensen werken met een p.c. die niet geaard is , sommige hebben er geen problemen mee , anderen hebben een p.c. met eigenaardige foutmeldingen , enkelingen hebben defekten.....

Let wel .....heb het reeds eerder vermeld , aarding is nodig voor goede/veilige werking ....

Enkel dat ene stopkontakt of de stopkontakten die de p.c. voeden aarden is niet onoverkomelijk.......

Gewoon kwestie van aardingspaal in de grond en verbinden met aarding v/h betrokken stopkontakt (2.5mm) draad gebruiken.

Uiteraard , indien je niets kent van elektriciteit , er niet zelf aankomen , maar laten uitvoeren door een vakman.

Peter

Wij laten in ieder geval het stopcontact aarden door een vakman en schaffen natuurlijk ook een contactdoos met overspanningsbeveiliging aan. Bedankt voor alle duidelijke informatie! Angela

Als je toch een vakman in huis haalt laat hem dan gelijk ff kijken naar de meterkast ofdat jullie een 3 fase aansluiting hebben.

Het is n.m.l zo als er een losse of slechte nul verbinding is , heb je kans op een zwevende nul.
Dit houd in dat de spanning welke 220 volt hoort te zijn kan oplopen naar 380 volt in de woning.
Als dit het geval is kan alle apparatuur hiervan stuk gaan, vooral de electronica.

Het is maar een tip , het kan natuurlijk ook een maandag ochtend pc geweest zijn.

Succes ; speedtouch

Bedankt voor de tip!
Alle tips zijn welkom hoor, maandagochtend-PC of niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan