Hardware en processor voor 2k3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nadir

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2006
Ik heb thuis twee servers draaien: één als NAT en DC en één als Exchange server. Daaraan gekoppeld drie werkstations en af en toe een laptop. Dit alles natuurlijk in een domein.
Wegens stroombesparing zit ik te denken om een nieuwe server te kopen en dan met virtualisatie te werken, zodat er niet continue twee computers hoeven te draaien.
Natuurlijk is een eigen domein en exchange een beetje overkill in mijn situatie, maar ik gebruik het vooral als studie object om van alles over active directory en 2k3 server te leren en uit te proberen.
Is het in mijn situatie aan te raden om een echte server aan te schaffen, met een server processor of kan ik hier beter een flinke pc voor gebruiken?
Wie legt mij uit wat de voordelen zijn van een Xeon processor boven een Conroe in een computer als server?
Of heeft iemand nog andere tips voor mijn situatie?
PS: het is wel de bedoeling om binnenkort over te stappen op 2k8 server en de nieuwe exchange 2007 versie.

Laatst bewerkt:
Hoi Nadir,

Zelf maak ik ook gebruik van een vmware server thuis, wat ik zelf zie is dat de processor niet gauw het probleem is maar eerder het geheugen en de disken (i/o). Je kunt beter wat meer geld in geheugen en disken steken dan in processoren. Zelf gebruik ik een systeem met een AMD Athlon dual core processor hier heb ik 2 win2k8 machines op draaien en 3 keer een win2k3 waarvan 1 met exchange 2007 daarnaast draait er nog een linux server op. Mijn processor belasting komt gemiddeld niet boven de 25% uit.

Weet je al wat je als virtualisatie platform gaat gebruiken? Is dit VMware, Win2k HyperV of Xen?

Gr.

Dennis

Laatst bewerkt:
Sorry dat het even geduurt heeft voor ik op je reactie reageerde...
Maar, bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad van plan VMWare te gaan gebruiken.
Een goeie tip om vooral te letten op geheugen en op schijfconfiguratie. Ik ben dan van plan een RAID configuratie van SATA schijven te gaan maken. Even heb ik overwogen om er SCSI schijven voor te gaan gebruiken, maar ik geloof dat SATA in RAID-5 voldoende snelheid en veiligheid biedt, dus ik denk maar dat ik daarvoor ga.
Wat jij schrijft over je processorbeslasting, sterkt mij in de gedachte voor virtualisatie te gaan. Hartelijk dank voor die info.

Waar ik toch nog graag iets meer over wil weten is wat precies de voordelen zijn van een echte serverprocessor! Waarin is die specifiek geoptimaliseerd? Heeft die extra functies of optimalisaties voor server besturingsystemen? Komt dat pas tot uiting als je vele gelijktijdige gebruikers hebt of zou ik in mijn configuratie daar toch ook wel profijt van hebben?

Het verschil in server processoren ten opzichte van desktop processoren zit hem voornamelijk in de grootte en de snelheid van de cache geheugen die aanwezig is op de processor.

een tweede groot verschil is dat de nieuwe generatie server procesoren van intel hardware virtualisatie ondersteunen. een groot verschil hierin is dat als je een virtueel server product gaat gebruiken die dit ondersteund (bv 2k8 hyper-v) de processor hardwarematig zelf opgedeeld word ipv dat je OS dit moet doen. dit scheelt aanzienlijk in de performance.

kwa geheugen is het een simpel rekensommetje

Host geheugen+ virtueel 1+virtueel2 + etc

dus als je host 1GB vraagt en je 2 virtuele servers van 1GB gaat draaien heb je dus 3 GB intern nodig

het voordeel van Hyper-v is dat je 2K8 srv in core kunt laten draaien dus zonder de hele grafische troep van windows er bij, scheelt enorm veel geheugen en veiligheid (wat niet draait kan ook geen lek hebben ;-)

gr manuel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan