Hardware

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vind je? Het is overwegend theoretisch gezwets... (nog afgezien van de absoluut niet ter zake doende zijsprongen).... Doe de TS'er een plezier en hang aan al die goede tips nu eens de naam van een MoBo dat dat allemaal kan, en een grafische kaart?

Jep, dat vind ik. Bovendien kan ik jouw voorstel niet uitvoeren, omdat TS helemaal niet heeft gemeld wat hij met de PC wil gaan doen, of wat het budget is. In de startpost werd de vraag ''Heb ik iets vergeten of heeft er iemand een aanvulling???'' gesteld, en dat is precies wat we hebben gedaan.

Doe de TS'er een plezier en hang aan al die goede tips nu eens de naam van een MoBo dat dat allemaal kan, en een grafische kaart?
Een MoBo wat wát allemaal kan? De TS vraagt niets.

HOI HOI

Daar ben ik weer, ik was niet ondergeneeuwd hoor:thumb:

Jullie zijn fantastisch! werkelijk. als jullie meisjes waren kregen jullie allemaal een kusje.:love:

Gezellige post trouwens ;)

Maar even terzake; ik ga een complete lijst maken voor het kiezen van hardware en dan post ik hem hierzo, ik probeer zo compleet mogelijk, er zijn natuurlijk altijd onzekere factoren en meningen.

Nogmaals bedankt!!! jullie horen nog van me!

BJ

Hallo allemaal, :D

Als samenvatting van jullie reacties heb ik de volgende lijst gemaakt.
Geluidskaart, waar moet ik op letten bij het kopen van een geluidskaard? Dan kan deze ook in het onderstaande lijstje, ik heb er namelijk geen verstand van.
Lees a.u.b. door en verbeter me waar nodig! Bedankt!

Waar moet ik op letten bij het kopen van een CPU:
Uitgaande van 64 bits
* aantal core’s (kernen)
* aantal GHz (multiplier x bussnelheid)
* L1 cachesnelheid
* welke socketnummer
* Front Side Bus snelheid

Waar moet ik op letten bij het kopen van geheugen:
* DDR 1, 2 of 3
* aantal MHz
* hoeveelheid geheugen
* cas 2 , 2,5 , 3, 3,4 , of 5

Waar moet ik op letten bij het kopen van een harddisk:
Uitgaande van SATA
* aantal GB
* Revolutions Per Minute (RPM)
* hoeveelheid cache geheugen

Waar moet ik op letten bij het kopen van een moederbord:
* welke socket
* snelheid L2 cache
* welke geheugensnelheden worden ondersteund?
* hoeveel PCI Express X16?
* snelheid PCI Express X16
* hoeveel geheugensloten?
* hoeveel PCI sloten?
* wel of geen fireware
* verdere accessoires
* maat moederbord (i.v.m. moederbord)

Waar moet ik op letten bij het kopen van een voeding:
* wattage
* aantal 12-volt lijnen
* aantal ampère
* wel/niet modulair

Waar moet ik op letten bij het kopen van een videokaart:
uitgaande van PCI-Express-X16
* aantal lanes
* GDDR2, GDDR3, GDDR4 of GDDR5?
* geheugen hoeveelheid
* kloksnelheid shaders (Mbps/Gbps)
* kloksnelheid geheugen (Mbps/Gbps)
* type kaart

Vraagtekens:

- Hoe kun je goede chipsets herkennen?
- Als de socket(van moederbord) overeenkomt met die van de CPU word de CPU toch altijd ondersteund?
- Waarom zou ik kiezen voor meerdere 12 volt lijnen? Zijn dit de P”nummer” stekkers?
- Wat houden die “Shader” in bij een videokaard. Bv: tot maximaal 1024 in shader.
- FSB, in welke eenheid word die gemeten, hoe belangrijk is FSB? Hoort FSB nu bij Moederbord of bij CPU?
- Welke cas is het snelste; 2 , 2,5 , 3, 3,4 , of 5? Ik heb weleens gehoord dat het 2 was.
- Hebben videokaarten ook core’s?

Laatst bewerkt:
Vraagtekens:

- Als de socket(van moederbord) overeenkomt met die van de CPU word de CPU toch altijd ondersteund?
- Waarom zou ik kiezen voor meerdere 12 volt lijnen? Zijn dit de P”nummer” stekkers?
- Wat houden die “Shader” in bij een videokaard. Bv: tot maximaal 1024 in shader.
- FSB, in welke eenheid word die gemeten, hoe belangrijk is FSB? Hoort FSB nu bij Moederbord of bij CPU?
- Welke cas is het snelste; 2 , 2,5 , 3, 3,4 , of 5? Ik heb weleens gehoord dat het 2 was.
- Hebben videokaarten ook core’s?

Bij het moederbord heb ik er nog 1 voor je:
Bij meer x16-poorten: ondersteunt het bord SLI (nvidia), of Crossfire (AMD)

je vragen:
1. Hoe kun je goede chipsets herkennen? Goede vraag. Zoeken op internet is het beste.
Ik raad hier meestal socket 775 aan. En daarvan weet ik dat chipset P35 (budget), P45 (mainstream), X38 en X48 het beste zijn.
Maar ja: de kwaliteit van de AMD en Nvidia-chipsets weet ik ook weinig van.
Als ik die zou moeten beoordelen, dan zou ik uitgaan van google.

2. Neen. Is echt niet zo. Socket 775 van Intel heeft al erg veel wijzigingen gehad. Althans, de processors voor dit socket. De chipset moet ondersteuning bieden voor de processors. De enige manier om daar achter te komen is door op de websites van de moederbordmakers te kijken.
Bij AM2 van AMD is dat probleem wat minder, alleen heb je daar wel eens processors die niet ondersteunt worden, omdat ze teveel energie slurpen. Ook daar dien je dus even naar te kijken.

3. Meerdere 12V. Ehm even oppassen dat ik geen onzin uitkraam :o. Een videokaart haalt zijn energie van de 12V-lijnen. Vandaar dat het zo belangrijk dat die voldoende sterk zijn. Bij moderne videokaarten moet je al 2 stekkers in een kaart doen.
Dus als een voeding maar 2 12V-lijnen heeft, dan kan het zijn dat je systeem in de problemen komt. Immers wordt je moederbord ook via de 12V-lijn gevoed.
Michael: wil jij het aub aanvullen cq verbeteren?

4. Shader. ik kan dit niet helemaal uitleggen (ik heb voor mezelf wel een idee bij het begrip: maar dat zal zeker niet volledig zijn...)

5. http://nl.wikipedia.org/wiki/Front_side_bus Dus bij allebei. FSB is wel belangrijk volgens mij. Maar hoe belangrijk weet ik niet. Het ligt aan de processor, maar ook aan of je wilt overclocken.

6. Hoe lager de cas hoe beter. 6 is dus slecht, 2 is heel goed. Maar volgens mij kan 2 niet bij DDR2.

7. Ja. Sommige videokaarten bestaan uit meerdere videochips. De beste op dit moment bijv: Een 4870 X2. Dat is 1 kaart, dat bestaat uit de samenvoeging van 2 gelijke chips.
intel schijnt bezig te zijn met een nieuwe videokaart die dit nog veel verder zal doorvoeren... Maar die is er voorlopig nog niet.

Dat was het geloof ik..

snelheid PCI Express X16

Moet je weglaten. :)

wel of geen fireware

Is FireWire.

Bij een videokaart is dit niet van belang. Hij werkt op PCIe x16.

* kloksnelheid shaders (Mbps/Gbps)
* kloksnelheid geheugen (Mbps/Gbps)

Kloksnelheden worden uitgedrukt in MHz of GHz. MB/s en GB/s horen bij de geheugenbandbreedte van de videokaart. Voeg verder bij videokaarten toe: snelheid van de core.

Wil je een losse geluidskaart? Want in principe heeft elk moederbord een ingebouwde audiochip, of krijg je een losse geluidskaart meegeleverd.

Zoiets kun je niet zo gemakkelijk herkennen. Voor een bepaald gebruiksdoel voldoen verschillende chipsets. Als jij vertelt wat je met de PC wilt gaan doen, kunnen wij (een) bepaalde chipset(s) aanraden. Uiteraard heeft ook een chipset eigenschappen en kenmerken, welke je allemaal kunt opzoeken.

Als de socket(van moederbord) overeenkomt met die van de CPU word de CPU toch altijd ondersteund?

Door de socket wel, en door het moederbord vaak ook niet altijd. Sommige CPU's hebben
een hoge FSB snelheid nodig, die niet wordt ondersteund door de chipset van het moederbord.

Waarom zou ik kiezen voor meerdere 12 volt lijnen?

Fabrikanten van voedingen verschillen hierover van mening. Sommige fabrikanten bewerken dat het veiliger is om meerdere 12-volt lijnen te gebruiken, omdat een component dan minder makkelijk andere hardware problemen kan geven wat betreft de stroomvoorziening. Andere fabrikanten denken dat het juist minder praktisch is, omdat het voor kan komen dat bepaalde lijnen ''druk bezig zijn'' en andere lijnen weer uit hun neus eten.

Wat houden die “Shader” in bij een videokaard. Bv: tot maximaal 1024 in shader.

Simpel uitgelegd: shaders zijn onderdelen van een videokaart, die meehelpen aan het maken van beeld, in het bijzonder de verschillende 3D-objecten.

FSB, in welke eenheid word die gemeten, hoe belangrijk is FSB? Hoort FSB nu bij Moederbord of bij CPU?

De FSB is de front side bus, en de snelheid ervan wordt uitgedrukt in MHz. Het is de verbinding tussen de northbridge en de CPU.

Welke cas is het snelste; 2 , 2,5 , 3, 3,4 , of 5? Ik heb weleens gehoord dat het 2 was.

Hoe lager de timings, hoe beter. Maar lagere timings zorgen voor veel minder prestatiewinst dan hogere kloksnelheden.

Hebben videokaarten ook core’s?

Videokaarten hebben bijna altijd één GPU (grafische processor) aan boord. Maar bepaalde kaarten hebben twee verschillende chips, zoals de HD 3870 X2 en de HD 4870 X2.

:DHoi hoi!!
Marsman & Micheal jullie zijn fantastisch.
Ja inderdaad een geluidskaard is niet nodig.
Ik heb nog even de laatste dingen aangepast en nu kan ik deze lijst gebruiken als handige richtlijn voor mij of voor een ander. Mede dankzij jullie!:)
Er zijn bij mij nog een paar vragen blijven hangen, zie onderaan.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een CPU:
Uitgaande van 64 bits
* aantal core’s (kernen)
* aantal GHz (multiplier x bussnelheid)
* L1 cachesnelheid
* welke socketnummer

Waar moet ik op letten bij het kopen van geheugen:
* DDR 1, 2 of 3
* aantal MHz
* hoeveelheid geheugen
* cas 2 , 2,5 , 3, 3,4 , of 5

Waar moet ik op letten bij het kopen van een harddisk:
Uitgaande van SATA
* aantal GB
* Revolutions Per Minute (RPM)
* hoeveelheid cache geheugen

Waar moet ik op letten bij het kopen van een moederbord:
* welke socket
* snelheid L2 cache
* Front Side Bus snelheid (MHz)
* welke geheugensnelheden worden ondersteund?
* hoeveel PCI Express X16?
* snelheid PCI Express X16
* hoeveel geheugensloten?
* hoeveel PCI sloten?
* wel of geen FireWire
* maat moederbord (i.v.m. moederbord)

Waar moet ik op letten bij het kopen van een voeding:
* wattage
* aantal 12-volt lijnen
* aantal ampère
* wel/niet modulair

Waar moet ik op letten bij het kopen van een videokaart:
Vaanuitgaande van PCI-Express-X16
* GDDR2, GDDR3, GDDR4 of GDDR5?
* geheugen hoeveelheid

Overige vragen:thumb:

- Wat houd cache geheugen in bij harde schijven? Bv. 16 MB in cache
- Dus bij PCI-E-X16 worden geen snelheden gemeten in GHz?
- Bij videokaarten staat ook altijd; “tot maximaal 256 MB shared” wat betekend dit?
- Als ik het goed begrijp moet ik FSB onder moederbord zetten?

Marsmannetje:
Bij meer x16-poorten: ondersteunt het bord SLI (nvidia), of Crossfire (AMD)
Is het vanzelfsprekend dat bij meerdere PCI-E-X16 het automatisch word ondersteund door het moederbord? (d.m.v. SLI/Crissfire)

M.v.g.

BJ

:DHoi hoi!!
* wel of geen FireWire
Firewire is te vergelijken met usb, maar dan is het een stukkie sneller.
Bepaalde produkten, bijv filmcamera's, maken gebruik van een firewire-poort. Als je zo'n camera hebt, dan is het wel een noodzaak dat je in je computer ook zo'n poort hebt.
Ik heb geen produkt, maar mijn moederbord heeft wel firewire...

Er is geen onafhankelijke snelheidsbepaling voor videokaarten, als je dat bedoelt.
Echt de enige manier om te kijken of een videokaart beter is dan een andere videokaart, is kijken naar vergelijkstesten. Ook wel benchmarks genoemd.
Een kaart met een nieuwe videochip kan veel beter presteren, dan een oudere chip die veel sneller draait.
Precies hetzelfde valt te zeggen over processors. De snelheid in ghz van een processor zegt iets. Maar toch kan een processor die een lagere ghz-snelheid heeft beter presteren.
Ook nu is de enige manier zoeken naar vergelijkingstesten.

- Bij videokaarten staat ook altijd; “tot maximaal 256 MB shared” wat betekend dit?
Deze videokaarten gebruiken een deel van het interne (werk) geheugen van een computer. Natuurlijk gebruiken ze als ze weinig werk hebben maar weinig en als ze maximaal gebruikt worden 245MB.
Bij gewone desktopcomputers moet je ver weg blijven bij deze kaarten. Dat zijn sowieso de slecht presterende kaarten. Goede videokaarten hebben eigen geheugen.

Zover ik weet ligt dat bij laptops heel anders. Maar daar stop ik gelijk over want mijn kennis over laptops is niet zo heel erg groot.

Als ik het goed begrijp moet ik FSB onder moederbord zetten?
Onder voorbehoud (ik heb de wijsheid helaas :p niet in pacht):
Volgens mij moet je naar de bussnelheid van de processor kijken:
http://tweakers.net/pricewatch/161728/intel-core-2-quad-q9550.html
(klik op 'specs en afbeeldingen') Hier zie je staan 4x333 = 1332. (afgerond 1333)
Nu kijk je naar een moederbord bijv deze:
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=P35_Neo-F&class=mb
FSB: Support FSB 800MHz, 1066MHz & 1333MHz
Dus het moederbord kan die snelheid aan.

http://global.msi.com.tw/index.php?...d_no=1302&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=#menu
FSB: 533/800/1066 Kan het dus niet.

http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2257&l1=3&l2=11&l3=709&l4=0
FSB: 1600/1333/1066/800 MHz : Kan het dus wel aan en zelfs nog hoger ook. Dat schijnt handig te zijn voor overclockers. (dacht ik)

Is het vanzelfsprekend dat bij meerdere PCI-E-X16 het automatisch word ondersteund door het moederbord? (d.m.v. SLI/Crissfire)
Nee. Er zijn moederborden voor servers die geen SLI/Crossfire ondersteunen, maar wel 2 X16-poorten hebben.
Het moet er echt bij staan.
Als je een AMD-videokaart hebt, dan heb je niets aan een SLI-moederbord. Dan nog werkt je videokaart wel op dat moederbord, maar je kan geen 2e videokaart erbij plaatsen.
En andersom precies hetzelfde.
(overigens komt er binnenkort een product aan waarbij dat niet geldt :))

Laatst bewerkt:
Staat er ook niet -altijd- trouwens.
Als je een echte kwaliteits videokaart hebt gaat er geen 'hap' uit je gewone geheugen.

- Wat houd cache geheugen in bij harde schijven? Bv. 16 MB in cache

Cachegeheugen kun je zien als geheugen waar snelle toegang tot mogelijk is.

Nee. Het gaat bij PCI-Express om de bandbreedte. Een PCI-Express 1.1 bus heeft een standaard bandbreedte van 0,25 GB/s. De nieuwe PCI-Express 2.0 bus heeft twee keer zo veel bandbreedte, namelijk 0,5GB/s.

- Als ik het goed begrijp moet ik FSB onder moederbord zetten?

De processor werkt standaard op een bepaalde snelheid. De FSB snelheid is één van de factoren die de uiteindelijke kloksnelheid van de CPU bepalen. Maar een moederbord ondersteunt ook maar bepaalde FSB snelheden. Hoort bij beide thuis dus.

geheugen: Voor DDR2 bestaat geen cas 2, 2,5.
Het gaat dus om cas 3,4,5, of 6.

Voor DDR3 geldt cas 5-9

Bij de voeding ben je het merk vergeten. Want daarmee kan je al de helft van de voedingen uitsluiten.

Je moet je sowieso, tenzij je een echte overclocker bent, niet al te veel aantrekken van timings. Eerst kijken naar de kloksnelheden, dan de timings.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan