hardwareproblemen na adsl-installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

schoe039

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2003
Ik heb drie problemen waarschijnlijk tegelijkertijd gekregen:
1) als ik muziek afspeel (Kazaa) dan komt er geen geluid uit de speakers (geluidskaart onklaar geraakt?)
2) 2) tweede (oude) harde schijf is onvindbaar
3) 3) cd-speler (56x) is onvindbaar.

Het probleem is ontstaan toen/nadat ik eind april ADSL via KPN kreeg en de dag erna mijn werkgeheugen uitbreidde door 1 enkelzijdige (16) geheugenkaart te vervangen door 4 dubbelzijdige (32).
Opmerkelijk daarbij was dat de KPN-installateur het ethernetmodem (Alcatel SpeedTouch 510 of 510i; “versie 2” staat op de installatieschijf )plus de ethernetkaart (PCI 10-100 MBps van Sitecom) wél geïnstalleerd heeft gekregen, maar dat het modem niet gedetecteerd werd en ook nog steeds niet zichtbaar is. Maar hij doet het dus wel.

De pc is 5½ jaar oud, een kloon met AMD K6 200 MMX microprocessor en MMX moederbord 586 VXPRO. De winkel (‘pc-dokter’) heeft er later naast de oorspronkelijke harde schijf met W95 nog een grotere (15 Gb) met W98 bijgezet.

Wie kan mij vertellen hoe ik deze problemen oplos?
Ik heb gekeken onder [configuratiescherm, systeem, apparaatbeheer] en onder [nieuwe hardware], maar zag niet wat er mis was of hoe ik het kon repareren.
Misschien nog relevant om te melden is dat de opstartsnelheid van het apparaat erg achteruit is gegaan nadat het eind april nog heel snel ging; zij bedraagt nu 120 seconden, terwijl het afsluiten 10 seconden duurt. Word was na in mei ook een tijd zeer traag, maar dat lijkt nu weer OK.

Wat betreft de (2e) harde schijf, wordt deze nog wel gedetecteerd door de BIOS?

Geluidskaart: Wat voor geluidskaart betreft het? Probeer de drivers v.d kaart eens opnieuw te instaleren.

CD-rom: Wordt deze ook gedetecteerd door de BIOS?

reactie op antwoord haperende cd-speler, 2e HD en geluidskaart

Ik heb opgestart met DEL ingedrukt, kwam in een BIOS-scherm maar zag daar geen tweede harde schijf of cd-speler staan. Is dat de manier om te zien of de BIOS de cd-speler en de tweede harde schijf (D) detecteert?

De geluidskaart is een Yamaha/SA2 V.2.0.1. Probleem voor het installeren van de driver is dat deze op een cd staat, die ik zonder functionerende cd-speler niet kan aflezen; hoe pak ik dat aan?

Lijkt erop alsof één van de IDE kabels is losgeraakt bij het aanbrengen van het geheugen. Maak je kast eens open en kijk eens of alle kabels goed vast zitten.

Raak wel even de verwarmingsbuis aan om jezelf te ontladen voor je de pc induikt...

Ha Meelman,

Goeie tip! Er zat inderdaad zo'n brede platte kabel los, die cd-speler en tweede harde schijf met het moederbord moest verbinden. Dus die doen het alvast weer!

Nu enkel nog de geluidskaart. De cd-rom bevat geen driver voor Windows98, omdat ik Windows 98 pas met mijn nieuwe harde schijf meekreeg. Als ik de driver voor W95 probeer te installeren geeft hij aan dat er een conflict is met andere hardware die op de computer is aangesloten. Hij werkt pas goed als het conflict is opgelost. Wat nu te doen?
Hoe/waar vind ik de driver op de harde schijf, of heeft dat geen zin? Hoe krijg ik de goede driver dan geïnstalleerd?

Hallo schoe039,

Met het programma
Aida32 kun je zien welke hardware er in je configuratie zit.

Misschien kun je er ook de geluidskaart mee achterhalen. En dan kun je makkelijk via de link die Meelman aangaf de drivers downloaden.

Indien de geluidskaart onboard is, kun je vaak ook al genoegen nemen de installatie nemen van de mobo drivers. (tenminste dat heb ik laatst wel bij iemand gedaan)

In ieder geval veel succes ermee,

Hallo Darkzen en Meelman,

Ik heb met aida32 gemakkelijk kunnen achterhalen welke geluidskaart ik heb: Yamaha OPL3-SAx. Via dat Aida-scherm kon ik doorklikken naar een driver op internet, maar die heette weer anders. Vervolgens heb ik via instellingen en nieuwe hardware detecteren geprobeerd die aan de bijbehorende driver te koppelen. Ik kon kiezen uit twee die op een woord aan hetr eind van de naam hetzelfde waren, en een derde (iets met USB-poort). De ene aanklikken leek geen reactie te geven, na de tweede ging de pc opnieuw opstarten. Maar er komt nog steeds alleen maar geruis en modemachtige piepjes (als de pc opstart) uit de boxen. Wat nu?

Ik heb via jullie beider adviezen en aangeraden websites geprobeerd de boel aan de praat te krijgen, maar er is nog steeds geen geluid.

Wat betekent 'onboard' in geval van een geluidskaart?
En 'mobo'?

Ha Meelman,

De link is verlopen, komt niet meer bij een driver uit. Ik geloof niet dat de geluidskaart onboard is, aangezien ik bij de pc een losse cd-rom met driver kreeg. Ik had de driver al gedownload (zie bijlage), maar weet niet hoe die te verbinden met de hardware. Dat lukt niet, ook al heb ik het al drie keer geprobeerd.

Ha Meelman,

Ook je tweede link levert de melding op "The requested page is no longer available or has moved.

Return to the www.yamaha.com home page to continue browsing. "

Ik heb een VX Pro moederbord. Een geluidskaart, waarin ik het snoer van mijn speakers heb geplugd, zit in de onderste opening aan de achterkant en in een zwarte uitgang (geen wit PCI-slot, zoals jij zei). Er zitten ook twe ingangen voor een smalle telefoonstekker op.

Even hoger zit een kaart met aan de achter-/buitenkant ingangen voor INL IN en DIO UIT, alsmede een stopcontact voor een stekker met 8+7 pinnetjes.

okay, in een ISA slot dus...

Als ze de driver bij Yamaha niet hebben wordt het lastig. Ik ga even voor je zoeken...

probeer dit eens:
http://www2.driverguide.com/uploads/uploads6/14955.html

Nu enkel nog de geluidskaart. De cd-rom bevat geen driver voor Windows98, omdat ik Windows 98 pas met mijn nieuwe harde schijf meekreeg. Als ik de driver voor W95 probeer te installeren geeft hij aan dat er een conflict is met andere hardware die op de computer is aangesloten. Hij werkt pas goed als het conflict is opgelost. Wat nu te doen?
heb je wat meer info over dat conflict? Wat is de exacte foutmelding?

Toen ik klikte op hardware bijwerken vond hij (voor het eerst) de geluidskaart, waarna hij op zoek ging naar geschiktere drivers. Vervolgens meldde hij dat de optimale al geinstalleerd of aanwezig was: "Dit apparaat is al geinstalleerd, maar er is een probleem opgetreden. (code 10)." Ik kon doorklikken en de stuurprogramma's bijwerken. Waarna hij weer zei dat het al optimaal was.

Ik krijg nog steeds geen geluid als ik een cd afspeel. Die code 10 is onbegrijpelijk voor mij. Zijn hardware en driver goed op elkaar aangesloten? Ik weet het niet.
Hij vindt en herkent de cd nu wel.

geluidskaart installeren

Ik ben er nog steeds niet in geslaagd om mijn geluidskaart te installeren; als ik klik op 'hardware bijwerken' vindt hij de geluidskaart, waarna hij op zoek gaat naar geschiktere drivers. Vervolgens meldt hij dat de optimale al geinstalleerd of aanwezig is: "Dit apparaat is al geinstalleerd, maar er is een probleem opgetreden. (code 10)." Ik kan doorklikken en de stuurprogramma's bijwerken. Waarna hij weer zegt dat het al optimaal was.

Ik krijg nog steeds geen geluid als ik een cd afspeel. Die code 10 is onbegrijpelijk voor mij. Zijn hardware en driver goed op elkaar aangesloten? Ik begrijp het niet.

Verplaats je isa geluidskaart eens naar een ander isa slot. Waarschijnlijk heb je een irq conflict tussen je nieuwe adsl apparatuur (netwerkkaart) en je geluidskaart. Nog beter is een pci geluidskaart kopen zijn niet zo duur meer.

succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan