Hardwareversnelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janklep

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje, het WAS namelijk zo dat als ik een dvd in mijn computer deed, hij dan geen beeld weergaf. Ik ben er achter gekomen dat dit kwam omdat de hardwareversnelling op max stond, en het om de een of andere reden niet werkte. Ik moet toen het schuifje minimaal op de 3de van links zetten. Dat is dus:'Alle DirectDraw-, Direct3D-, aanwijzer-, en geavanceerde tekenversnellingen zijn uitgeschakeld.' Als ik hem hoger zette, had ik zwart beeld. Nu heb ik de drivers van mijn grafische kaart geüpdated in de hoop dat hij het dan wel zou doen op een hogere hardwareversnelling. Nu geeft hij wel beeld, maar weer boven het derde streepje gaat het mis. Er is nu wel beeld, maar het schokt heel erg en verspringt af en toe van zwart-wit naar kleur.

Hoe kan dit? Is mijn graka gewoon te slecht?

Groeten, Janklep

Mijn systeem:

Asus 8VA-E SE
AMD Athlon 64 3200+
Ati Radeon X300
512MB Geheugen
Windows XP
160GB Hard Disk

En een HP L1706 TFT scherm.

Het zou op zich moeten kunnen met volledige hardware versnelling
Nieuwe drivers blijken dus een beetje te helpen
.
Heb je nog andere problemen met de pc?
Is dit probleem er altijd geweest?
Heb je ooit windows opnieuw geinstalleerd en toen niet de chipset drivers geinstalleerd?
Hoe staat de videokaart in apparaatbeheer?
Nog vraag- of uitroeptekens in apparaatbeheer?

Wanneer je dxdiag in start > uitvoeren typed krijg je een overzicht van de hardware van de kaart
Kun je daar een schermfoto van posten?
en wat geven de grafische testen, die je daar kunt doen, voor uitslag?

mvg leo

Dank voor je reactie.

-Ik heb verder geen andere problemen met de pc, behalve dat ik bij het opstarten van de pc deze: "The Catalyst Control Center is not supported by the driver version of your enabled graphics adapter. Please update your ATI graphics driver, or enable your ATI adapter using the displays manager." mededeling. Na wat googlen ben ik er achtergekomen dat dit misschien komt doordat ik de nieuwe driver over de oude heb geinstalleerd. Ik ga morgen de nieuwe verwijderen en vervolgens nog eens installeren. Misschien is dit het probleem wel.

-Vroeger deed hij het goed maar ik weet niet of de hardwareversnelling toen max stond. Ik denk het wel.

-Windows is nog steeds zoals het was toen we de pc gekocht hebben.

-Bij Apparaatbeheer staat hij bij beeldschemadapter, en heeft geen uitroep/vraag tekens.

-Verder ziet Apparaatbeheer er goed uit.

Hier de screenshot:

atigedoe.jpg

De DirectDraw test ging goed, maar de direct3D test kan ik niet uitvoeren, zoals ook op de screenshot te zien is. Ik meen me te herinneren dat dit vroeger wel kon.

/EDIT: Ik merk net dat de CCC 100% CPU in beslag nam, vandaar dat mijn pc zo traag werd. Ik heb het proces beeindigd, waarna het wegwas. Nu ik CCC weer heb opgestart gebruik hij geen CPU meer.

Laatst bewerkt:
Alles eerst eraf en dan opnieuw installeren (liefst de drivers zonder catalyst center(dat kun je missen) is een goed idee.
Dan opnieuw dxdiag met hardware versnelling op volledig
Nog steeds geen testmogelijkheid?
dan dX 9.0c opnieuw installeren.

Alles eraf gegooid, vervolgens alleen de display-driver erop gezet. Nu werkt het perfect, de dxdiag.

Ik ga zo de DVD testen en vervolgens de CCC erbij installeren, want die vind ik wel prettig...

Bedankt!

Nee, met DVD'tjes heeft hij nog steeds dat hij trilt en tussen kleur en zwartwit springt. En weer is het pas goed vanaf het derde streepje van links.
Maar dan is de kwaliteit bagger, terwijl hij vanaf het 3de streepje wel scherp is.

EDIT: Als ik in PowerDVD Hardwareversnelling uitzet, is de kwaliteit goed en heb ik normaal beeld!

Laatst bewerkt:
Hoe ziet eren dvd er dan uit in wmp met hardware versnelling?

Maar wat ik vreemd vind is dat als ik de Hardwareversnelling uitzet bij beeldscherminstellingen en dan de DVD in PowerDVD bekijk, de kwaliteit dan bagger is, maar hij wel goed afspeelt. En als ik bij de beeldscherminstellingen de Hardwareversnelling aanzet en dan de DVD in PowerDVD bekijk, de kwaliteit goed is, maar hij niet goed afspeelt -lees trillen en kleur/zwartwit verspringen-.
Maar als ik in beeldscherminstellingen de Hardwareversnelling aan zet -lees max- en in PowerDVD de hardwareversnelling uitzet bij de instellingen. Hij dan goed afspeelt en goede kwaliteit heeft.

Windows mediaplayer geeft als ik de hardwarevernelling bij de beeldscherminstellingen op max heb, maar niks heb veranderd in de instellingen van WMP zelf, goed beeld, maar geen geluid. Misschien komt dat omdat ik geen goede codecs heb? Ik heb alleen het gratis DIVX pakket. Realplayer heeft excact hetzelfde.

PowerDVD heeft daarentegen wel geluid.

Als wmp het wel goed doet, ligt het w.s.s verder niet meer aan de videokaart/drivers
Misschien verhelpt het xp codec pack de problemen.

Wat ik al zeg, als ik in powerdvd het vinkje hardwareversnelling uitdoe, maar bij de windowsinstellingen aan, dan is het ook super beeld. Heel vreemd...

Na het codecpakket te hebben gedownload, werkt het geluid ook!

Oeps er gaat me een lichtje branden:shocked:
Misschien is dit een ander soort versnelling.
nl voor die kaarten die mpeg decoding hebben.
Dat heeft jou kaart gewoon niet.
Even in de help kijken van powerdvd geeft zekerheid

Dit is de uitleg van PowerDVD:
Deze optie is speciaal ontworpen voor beeldchips met geavanceerde videoversnelling, zoals Motion Compensation en IDCT (Inverse Discrete Cosine Transform). Indien beide functies zijn geactiveerd, wordt de dvd-afspeling versneld zodra ongeveer 70% van het dvd-decodeerproces is overgedragen op de kaart zelf en verlicht op deze manier de CPU-hulpbronnen.

Maar als ik dan naar de specs van mijn kaart kijk:http://ati.amd.com/products/radeonx300/specs.html

Dan staat daar:
VideoShader™
Seamless integration of pixel shaders with video in real time
FullStream™ video de-blocking technology for Real, DivX, and WMV9 formats
VideoSoap™ noise removal filtering for captured video
MPEG1/2/4 decode and encode acceleration
DXVA Support
Hardware Motion Compensation, iDCT, DCT and color space conversion
All-format DTV/HDTV decoding
YPrPb component output for direct drive of HDTV displays†
Adaptive Per-Pixel De-Interlacing and Frame Rate Conversion (temporal filtering)

Dus in principe zou het moeten werken. Ik snap het niet.

Hmm, nu is het vinkje bij powerDVD ook grijs... Niet aan te klikken dus. Ik snap het echt niet meer.

Welk versie gebruik je van powerdvd?
Vanaf 7 worden deze eisen gesteld aan de videokaart
ATI:

Minimum: ATI Radeon X1600 series, X1800 series, X1900 series
Recommended: ATI Radeon HD 2400, 2600, 2900 series, ATI Mobility Radeon HD 3400, 3600, 3800 Series
Recommended driver version: 8.44 or later
Video RAM: 256 MB or above.

Ook kom ik adviezen tegen om de resolutie/refresh lager in te stellen.
Is die toevallig erg hoog bij je?

Ik heb PowerDVD 5.

Verder stond de refresh op 75Hz. Ik zag net dat mijn monitor 60Hz adviseerde, dus heb ik hem nu op 60Hz staan.

Bij resolutie is gewoon 1280 bij 1024, precies zoals mijn monitor ook adviseert. Ik wil deze ook niet lager hebben staan.

Heee, nu kan ik in powerDVD het weer aanklikken. Ik ga eens proberen wat er gebeurt.

Laatst bewerkt:
Nee Het is nog steeds niet goed als ik hardwareversnelling in PowerDVD aan zet, met de refresh op 60Hz.

EDIT: Als ik óf in CCC óf in PowerDVD de de-interlacingmodus forceer naar Weave ipv auto, dan is het getril in het beeld weg. Het beeld is dan ook super mooi scherp, alleen hij verspringt nog af en toe van zwartwit naar kleur.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan