HD bijgeplaatst waarop XP moet komen als standaard OS

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Tja, ik doe dit nu voor de tweede keer en het gaat me niet goed a. Ik heb er behoefte aan een stappenplan te volgen. Wie helpt me hiermee.

Wat ik doe:
pc met één HD in 2 partities, waarop W98 draait.
Ik plaats een grotere HD bij als master.
Ik stop er een ME opstartdiskette is en laat fdisk werken.
Ik maak 2 partities aan op de grote HD.
Als ik dan kies voor format c: gaat ie de kleine HD formatteren, dus de partitie waarop W98 staat....! Was niet de bedoeling...
Als ik dan die gedachtengang volg en zeg format e: (wat volgens mij dan de 1e partitie op de andere grote HD zou moeten zijn) dan zegt ie dat ie geen E kan vinden.
Daarna heb ik de pc opgestart, in het bios gekeken. Staat onder 1st boot: loppy
2nd boot: was HD 0 heb ik HD 1 van gemaakt. Is dit juist???

EN hier strand ik.
Als ik ostart met de XP-CD erin en zonder opstartdiskette, krijg ik een melding dat er een OS probleem is.

Zó kom ik dus niet verder. Wie kan mij puntsgewijs aangeven wat ik moet doen?
1. ik maak een backup op schijje, dus daar kan niks mis mee gaan.

Zitten er toevallig 2 cdroms in dit systeem? Dan is het logisch dat er geen E: schijf is, want dat is dan een cdrom (F is dan de eerste schijf)
Ik zou
Stappenplan:

Stap 1: Zet in je bios de bootvolgorde zo, dat hij begint met de cdrom. Daarna de HD (master)
Stap 2: start op met de windows XP cd in het systeem.
Stap 3: volg de stappen van de windows XP installatie, je kan hier ook de partities wijzigen en formatteren. Het geeft niet als je nu bijvoorbeeld hebt: C: schijf D: cdrom E:cdrom F:schijf. Die stationstoewijzing kan later worden veranderd in systeembeheer.

Verder zou voor zich moeten wijzen denk ik...

Het gaat al fout bij het bijplaatsen van de nieuwe harddisk deze zet jij als master, als die op dezelfde kabel zit als de andere harddisk dan moet de nieuwe harddisk dus slave worden.

Vertel eens hoe de kabels lopen.
moederbord - harddisk (oud) - harddisk (nieuw)
Moederbord - harddisk (oud) - cdrom
Moederbord - harddisk (nieuw) - cdrom

en zo zijn er nog een paar mogelijkheden. Vertel jij maar hoe je het nu hebt en dan wil ik wel gaan antwoorden.

@ apoe: ik ken deze site, inderdaad erg veel goeie info. Maar ik kan over dit speciieke geval echter niets vinden.
@ bascdk: ik heb dit in het bios gewijzigd.
als ik opstart kom ik echter niet ver zonder opstartdiskette erin. Al vrijwel meteen, na "verifying DMI pool data " krijg ik de melding : error loading OS.

er zit overigens slechts een cd-speler in het systeem.

ter verdere info:

Ik heb intussen de oude kleine HD losgehaald. Probeer dus nu de pc aan de gang te krijgen met alleen de nieuwe HD erin. Ik bennu opnieuw bezig die mbv de opstartdiskette (van ME) te partitioneren en formatteren.
En dan, mits dit goed gaat?

en wat ik ook nog heb geprobeerd: bij de hd zat van seagete een progje om deze te installeren. ook dat werkt niet omdat ie een of ander bestand niet kan vinden. Wat ik me afvraag: kan het zo problematisch zijn omdat deze schijf uit een ander systeem komt en daarin in NTSF was geformatteerd?

edit:
@puppie: de grote hd heb ik als master, de oude kleine als slave op dezelfde platte kabel, de cd-rom zit op de andere.

De master HD zit ook op "het einde" van de kabel?

Geplaatst door basvdK

Ja, inderdaad.

Is mijn denkwijze fout: ik dacht dat als ik de nieuwe hd master maak, de oude slave, dat de pc met het opstarten ook als eerste de master zou benaderen.

Of: in de BIOS is HD 0 de eerste te benaderen schijf, die geef ik hier op. Correspondeert dan HD 0 met de master, en HD 1 met de slave? Of mag ik daar ook niet van uit gaan?

Als je de "nieuwe" harddisk er als enige instopt en dan opstarten vanaf cdrom (xp) dan kun je opnieuw formatteren.
Ik zou dat niet doen met de ME diskette. als de hd geformatteerd is dan hang je de andere hd er ook weer in en ga je opstarten. Kijken of het dan wel werkt.

Ja, zo is het me gelukt!
Heb later de oude er weer naast geplaatst. Alleen waren de stationsletters nu wat eigenaardig toebedeeld, CD-rom was E, 2 partities op kleine HD werden F en G. Maar dat kon ik wel weer wijzigen. Het ziet er nu uit zoals ik het graag wilde.

Maar blijft eigenlijk nog steeds mijn eerste vraag: is dìt dan de enige manier? Een heel gedoe zó. Ik hoopte dat ik de oude HD er gewoon naast kon laten en dan niet het risico hebben gegevens te wissen doordat ie die oude HD gaat wissen. Ook dat gedoe met zo'n floppy zou toch overbodig moeten zijn.

Zou je deze topic nog eens gericht willen lezen en mogelijk dat iemand dan alsnog een stappenplan heeft waarbij ik makkelijker de boel voor mekaar kan krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp en de moeite!!

Geplaatst door basvdK

is dit een vereiste dan?
Ik zou dan al jaren verkeerd om werken, maar heb geen problemen..

off-topic:
@stigter: jouw plaatje-link geeft een volledig zwart scherm...jammer, is wel leuk, minitrekkertjes.

Ik heb me ook aangewend om de master aan het eind te doen. Heb ook eens ergens gelezen dat daarom de twee aansluitingen ook een andere kleur hebben.(grijs en zwart). Maar weet niet of het ècht noodzakelijk is.

Geplaatst door marianneke
off-topic:
@stigter: jouw plaatje-link geeft een volledig zwart scherm...jammer, is wel leuk, minitrekkertjes.

heb je wel flash aanstaan? of geinstalleerd?
kan je wel via miniatuurtraktoren zonder intro kijken? Of heb je wellicht een gewone dial up internet verbinding en te weinig geduld;)

Geen idee, maar dit is wat ik krijg.
Heb zoiets niet eerder gehad...
en nee, ik heb veeeel geduld, maar heb ook ADSL.
zwart%20scherm.JPG

En bij mij werkt jou handtekening perfect. mooi filmpje van tractoren.

oke, zie je daarna de site ook nog? We gaan overigens wel heel erg off topic...

intro is met swish gemaakt, wellicht dat het je iets helpt?!

Ik kan uit alle merken kiezen en kan het ook nog bekijken.

zwart scherm...blauw scherm....

Als ik deze link volg, krijg ik een plaatje van een John Deere met daaronder de link-plaatje uit je handtekening. Als ik daarop klik krijg ik weer dat zwarte scherm, verder niks.

Ik probeerde ook een andere site: www.jebentpasthuismeteenbloemetjeinhuis.nl en daar kreeg ik een compleet helblauw scherm...
Vreemd...ik heb dit nooit eerder gehad!

(de lading dekt de vlag van dit topic niet meer, maar ik vraag even door).

Kan er iets aan mijn instellingen niet goed zijn?

Ter info: W-XP, geen spyware mbv Adaware en Spywareblaster, NIS draait ook op pc.

Re: zwart scherm...blauw scherm....

Geplaatst door marianneke

Ter info: W-XP, geen spyware mbv Adaware en Spywareblaster, NIS draait ook op pc.

Bij NIS toevallig ook de adblocking en popup aanstaan??
dan zou ik eens de adblocking uitzetten. Dit kan je doen door NIS te starten, adblocking kiezen, dan op configure drukken, en even hte vinkje bij adblocking weghalen.

Waarschijnlijk is dat het probleem..

Het zal die adblocking (=reclame onderdrukken)geweest zijn. Ik krijg nu de intro (mooi!) te zien en kom op je openingspagina. Maar nog steeds kan ik niet verder... Neem an tenminste dat daar links wat knoppen zitten. Zie hieronder de screendump

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan