HD corrupt? NTFS Error? Help!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barrel1

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2008
Berichten
13
Hoi, heb een raar probleem. Ineeds kreeg ik bij het opstarten de volgende melding:

Windows kan niet worden gestart ..... \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM beschadigd of missing. Probeer het te repareren met de Setup CD, en dan R.

Als ik dat doe, kom ik bij een c:> prompt. heb veel op internet gezocht en vind regelmatig oplossingen. heb ze allemaal geprobeerd. Probleem is echter dat in de recovery console, ik geen enkel bestand kan vinden. Zie dus wel de c prompt, maar als ik dan dir doe krijg ik:
Map van C:\
Er bevindt zich geen diskette of cd-rom in het station

Doe ik bijvoorbeeld diskpart, dan geeft het scherm 4 keer: Onbekende schijf (Geen schijf in dit station).
Doe ik chkdsk, dan krijg ik:
het volume lijkt een meer onherstelbare problemen te hebben.

Vervolgens heb ik de ultimate boot cd gedownload en gebrand. Dan kan ik bijv. testdisk runnen. Bij analyse, vindt hij vervolgens drie partities. Een daarvan is mijn (enige) partitie die ik ken. hij heeft de juiste volume naam, en ook de grote lijkt ok te zijn. Er staat dan hPSF - NTSF (eerste stuk niet zeker van). De andere twee zijn [DellUtilities] en [DellRestore], wat volgens verschillende berichten op internet klopt.
Via lijst kan ik vervolgens wel alle data zien, en zelfs de files die hij bij booten aangeeft als missing.
In het eerste scherm, met letters in wit, staan mijn partitie met P, de DellUtility met een * en DellResture weer met P. Als ik bij de groene letters kom, kan ik dit veranderen, en dat doe ik dus ook steevast. Echter, ook na writen, reboot=> zelfde probleem.

heb harddisk utilities gerund, met diepe scans en alles, en daar komt allemaal pass uit, geen issues dus.
Er is de laatste tijd niets veranderd aan het systeem.

het is een Dell computer, met Win XP media center edition. Ik heb er echter geen setup cd bij gekregen. Probeer het dus met een Win XP home met SP2 cd. Is dat een probleem.

Kan proberen te boel te formateren, maar dan ben ik mijn data kwijt, en die moet ik wel hebben. hoe kan ik die echter copieren, en vooral waarnaar toe?

het is een dual core, met 2gb aan geheugen. Runt al twee jaar zonder issues, behalve nu opeens. het zijn twee disks van 250GB (WesternDigital), die in een Raid configuratie tot 1 disk van 500 gb gekoppeld zijn.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar er is me nog iets raars opgevallen. VOlgens mij kreeg ik vroeger in het startup scherm een logo van Intel VPro. Dat kan ik me herrineren. Nu echter komt er een logo met Intel Pentium D, dat ik me niet kan herrineren van hiervoor. ??? Zal echter wel een verklaring voor zijn; ga er niet van uit dat het met het probleem te maken heeft.

Iemand enige suggesties? Wordt langzamerhand radeloos!!!!
Dank voor elke reactie!
 
Vertel ons eerst het volgende: In Herstelconsole, kreeg je toen een XP installatie te zien om uit te kiezen of niet? Moet er zo uitgezien hebben:
1 C:\Windows

Als ik je verhaal goed begrijp, zul je die keuze niet gekregen hebben en direct op de C:> prompt terecht zijn gekomen. Klopt dit?

Indien ja, probeer dan (in Herstelconsole): Fixmbr

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
In herstelconsole krijg ik inderdaag geen vraag, maar direct de c-prompt. Heb fixmbr gebrobeerd, maar gaf geen resultaat (kan me niet specifiek herinneren wat er toen gebeurde, zal vanavond nogmaals kijken).
Heb ook met testdisk gebrobeerd de mbr te fixen, maar lukte ook niet.

Door te spelen met een aantal tools op de ultimate recovery cd, kwam ik nog wel iets raars tegen. Ik startte HDAT2, en vond dat de harddisks beiden als frozen staan aangegeven. Lukt me echter niet ze te ontvriezen. Volgens berichten op internet kan dit wel het probleem zijn.

Overigens meldde ik nog iets over dat VPro logo. Dat was fout, het was het ViiV logo.
 
Lees hier eens over 'frozen harddisks'
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=267419

Overigens, dat logo is is wat vreemd. Dat zou inhouden dat de bios de Viiv versie van je processor niet herkend....soms in de bios aan het rommelen geweest of geflashed?? Dat zou dan ook het 'frozen' kunnen verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad raar dat logo. Ik heb niets veranderd in mijn BIOS, en verder ook niets aan het systeem. Zit op een BIOS revisie A03, en zat er al aan te denken om te kijken of ik dit kan updaten.
Zal vanavond eerst eens met die frozen harddisk aan de praat gaan.

Dank zover, hou je op de hoogte of het werkt.
 
Heb even het bericht over de frozen harddisk gelezen, en was hem gisteren ook al tegengekomen.
De oplossing die erin staat, lijkt bij mij niet te werken. Password toevoegen en dan weer eraf halen. Zoals er al stond, het werkt niet bij elke harddisk. Dat was het enige wat ik kon doen in HDAT2. Vond geen menu voor 'defreeze'.

Bestaan er simpelweg 'unfreeze' programma's? Neem aan dat western digital zelf er vanaf moet weten. Zal de vraag ook bij hen sturen. Mogelijke oplossingen zal ik hier nog posten.
 
Geen idee of dat "frozen" van de HDD"s iets met de foutmelding te maken heeft.
WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM beschadigd of missing
Dit is n.l een register probleem.

Kijk toch even of je met Testdisk kunt zien of de "bootsector' en de "backup bootsector" identiek zijn.

1.Start Testdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.


Plaats van punt 4 even de printscreen hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie gebruiken a.u.b.

Je hebt een Win XP home met SP2 cdm,dus je zou een UBCD4WIN cd kunnen maken.

Hier op staat b.v. "regreswiz" en daar kun je een herstelpunt mee terugzetten zonder dat je in Windows bent.
RegResWiz 1.0.0.4 Wizard that restores the registry to previous saved states
Voor zover ik begrepen heb wordt allleen en juist die "SYSTEM" file terug geplaatst.

http://www.ubcd4win.com/contents.htm

Verder kun je met deze cd in een Windows omgeving de schijven wellicht benaderen en in het ergste geval de belangrijke data saven.

Greetz
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de update, ga het vanavond zeker proberen (zit nu op mijn werk).

Overigens heb ik al wat rondgespeeld met testdisk. Wat ik me in ieder geval kan herinneren is dat er van beide schijven stond: bootsector en backup zijn identiek.

Zal vanavond een printscreen maken. Zit alleen nog even te denken hoe ik die op dit forum krijg, aangezien ik niets uit mijn computer kan krijgen. Probeer nog een USB externe harddrive te lenen, zodat ik hopenlijk data eraf kan copieren. Wellicht kan het met een USB stick?
Neem aan dat ik netwerk en alles niet kan gebruiken? Zijn er nog andere mogelikheden? E
 
Ik sprak in m'n vorige post over de "SAM" file,maar bedoelde natuurlijk de "SYSTEM" file en heb dat even aangepast.
Overigens heb ik al wat rondgespeeld met testdisk. Wat ik me in ieder geval kan herinneren is dat er van beide schijven stond: bootsector en backup zijn identiek.
Mochten de bootsectors identiek zijn,dan hoef je natuurlijk geen moeite te doen om een printscreen te plaatsen ;)
Hier info over "regreswiz".

http://viceroy.web1000.com/regreswiz.htm

Lange Pier heeft er een tutorial over geschreven,maar ik hoop dat regreswiz dit nu eenvoudiger kan oplossen.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=250458
Wellicht kan het met een USB stick?
Dat lijk mij van wel.
Neem aan dat ik netwerk en alles niet kan gebruiken?
Netwerk is dacht ik ook mogelijk middels UBCD4WIN,maar dat heb ik niet getest.
Zijn er nog andere mogelikheden?
Heb je via F8 nog de "Laatst juist bekende configuratie" o.i.d. geprbeerd?

Verder is het ook mogelijk om UBCD4WIN van USB-stick te draaien.

Gebruik daat PeToUSB voor,de Engelse versie wordt hier en daar aangeraden.

http://gocoding.com/page.php?al=petousb

Zie voor de instellingen de afb.

Greetz
 

Bijlagen

  • PeToUSB.JPG
    PeToUSB.JPG
    34,5 KB · Weergaven: 59
Ok, avond 3, vast een aantal tips uitgewerkt.

Allereerst nog een vraag. Op pc is windows xp media center edition geinstalleerd. Ik heb echter alleen een Besturingssysteem cd voor het opnieuw installeren van MS WIndows XP home edition inc. Service Pack 2. Maakt dat uit? MOet ik eerst de media center cd zien te krijgen?

Maar goed, met deze disk naar recovery console gegaan. R gekozen (geen keuzen, maar na enige sec zwart scherm, de c prompt), en bij de c:> gekomen
Zoals gemeld geen file (filesysteem) te bekennen.
Vervolgens:
FIXMBR: 1 sec, en dan terug bij prompt, zonder enige melding.
fixboot => FIXBOOT kan het systeemstation niet vinden, of het opgegeven station is ongeldig
ckdsk => het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben
bootcfg /scan => fout: kan de schijven niet controleren op installatiies van Windows .....
diskpart: 4 x onbekende schijf

Dan testdisk, advanced, boot, krijg ik het volgende (heb de printscrn nog niet van het systeem kunnen krijgen):
___________________________________________________________________
Partition Start End Size in sectors
2 * HPFS = NTFS 6 0 1 60180 254 63 966711375 [MainBarrel]

Boot sector
Status: ok

Backup Boot sector
Status: ok

Sectors are identical

A valid NTFS Boot sector must be present in order to access any data; even if tHe partition is not bootable
______________________________________________________________

Vervolgens rebuild MTF gekozen: krijg je een vraag: fix MTF mirror? Na Y, reboot de pc

Bij opstarten krijg ik nog een lijst van mijn disks te zien vlak na logo scherm. Met ctrl-I kan ik de RAID configuratie in. Daar zie ik het volgende:
__________________________________________________________________
Intel Matrix Storage Manager option ROM v5.0.0.1032 ICH7R

Raid volumes:
ID Name Level Strip sIZE Status Bootable
0 ARRAY RAID0(stripe) 128kb 465.7GB Normal Yes

PHysical disks:
Port Drive Model Serial # Size tYPE/Status (Vol ID)
0 WDC WD2500JS-75N WD-WCANK2666169 232.8GB Member Disk(0)
2 WDC WD2500JS-75N WD-WCANK2738306 232.8GB Member Disk(0)
+
___________________________________________________________

Ziet er bij mijn weten normaal uit.

Ga nu eerst maar eens proberen met UBCD4WIN. Zal wel weer nacht werk worden.
Zal laten weten als ik weer wat nieuws vind.....
 
Hmm, nog niet gelukt om de UBCD4WIN te branden. Op de laptop waar ik dat op doe kan ik de OS cd niet volledig lezen (blijft hangen). Vanavond maar op een andere PC proberen, al heeft die weer een ander os.

Kan ik simpelweg een nieuwe schijf kopen, die er in doen, os op installeren, en dan vanaf die hd booten, om dan vervolgens te proberen om de data van de andere twee schijven te halen? Of gaat het dan mis en ben ik de data sobieso kwijt?
 
Nog even een vraagje. Las dat ook sp3 gereleased is. Kan het zijn dat windows zichzelf geupdate heeft, en dat dat fout is gegaan? Kan dat dan ook het veranderde logo verklaren?
 
Op de laptop waar ik dat op doe kan ik de OS cd niet volledig lezen (blijft hangen).
Hoe bedoel je dit?Gebruik je de XP cd met UBCD4WIN,terwijl die in de CDRom-drive zit,of heb je geprobeerd de inhoud van cd naar de hardeschijf te kopieren?

Het is overigens genoeg om alleen de I386 map op de hardeschijf te zetten.
Kan ik simpelweg een nieuwe schijf kopen, die er in doen, os op installeren, en dan vanaf die hd booten, om dan vervolgens te proberen om de data van de andere twee schijven te halen? Of gaat het dan mis en ben ik de data sobieso kwijt?
Ja dat kan,er gebeurd verder niets met de data.

Als het goed is moet je die gewoon kunnen benaderen.Een extra schijf is natuurlijk nooit weg,maar misschien wat voorbarig om nu al te kopen ;)

Afhankelijk van welk type schijf je gebruikt,IDE of SATA,moet je wellicht bij de IDE de jumpers achter op de schijf verplaatsen naar de "slave" positie.
Nog even een vraagje. Las dat ook sp3 gereleased is. Kan het zijn dat windows zichzelf geupdate heeft, en dat dat fout is gegaan? Kan dat dan ook het veranderde logo verklaren?
Geen idee,ik laat zelf nooit iets autom. updaten en ik weet niet hoe de instellingen bij jou stonden.

Greetz
 
Heb je al eens gekeken wat 'data life guard' van WD zegt over de harddisks?
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=606&lang=en

Zolang de HDD's frozen staan kom je niet verder ermee. Ook de melding "WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM beschadigd of missing" heeft daarmee te maken, immers de bootsector wordt gelezen (poging tot het starten van Windows) maar die worden niet gevonden omdat de harddisk verdere dienst weigert.
 
Hoe bedoel je dit?Gebruik je de XP cd met UBCD4WIN,terwijl die in de CDRom-drive zit,of heb je geprobeerd de inhoud van cd naar de hardeschijf te kopieren?
Geprobeerd om de hele disk op de hardeschijf te zetten. Dan blijft hij halverwege hangen. Zal het nog eens proberen met alleen de I386 map.

Windows werd altijd automatisch ge-update. Zag op dit forum een andere berichtje van iemand die na een automatische update ook in de problemen kwam.
 
Heb je al eens gekeken wat 'data life guard' van WD zegt over de harddisks?
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=606&lang=en

Zolang de HDD's frozen staan kom je niet verder ermee. Ook de melding "WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM beschadigd of missing" heeft daarmee te maken, immers de bootsector wordt gelezen (poging tot het starten van Windows) maar die worden niet gevonden omdat de harddisk verdere dienst weigert.

Ik gebruikte een UBCD (anders dan de UBCD4WIN). Verder staan er onder Harddisk menu item een hele reeks programma's, velen vendor specifiek. Er staan er 3 van WD. Weet van twee de namen niet, alleen dat 1 een versie 4 was, en de andere een versie 5. Als ik de versie 5 opstart, krijg ik allerlei problemen, en kapt deze er mee. Zal vanavond eens precies uitzoeken wat hier fout gaat. De versie 4 kan ik wel opstarten, maar die zegt doodleuk: geen disk gevonden.
Ook staat er LIfeGuard op, versie 11. Die schiet echter ook in de errors, en krijg deze niet aan de praat. Zal proberen LIfeGuard toe te voegen aan UBCD4WIN voor het branden.

Heb het idee dat het inderdaad de frozen stand is van de HD's die het probleem veroorzaakt. In alles wat ik op internet vind gaat het dan echter om een master en user password. Die heb ik nooit gezet?

Raar overigens wel dat als de hd's frozen zijn, ik toch met testdisk de directories kan lezen, of niet?
 
Heb eindelijk de UBCD4WIN kunnen branden en starten. Werkt als een trein.
En tada, ja hoor, kan gewoon op mijn harddisk komen??? Dus het frozen zal toch wel niet uitmaken?? Kan alle files zien, en ook gewoon op internet. Ga nu eerst alles maar eens scannen op virussen en antispywaren.

Heb wel chkdsk gerund, nog niet repareren (virusscanner runt).
Die kwam wel met een foutmelding in de 2e phase (controleren van indexen):
fout in index $I30 voor bestand 2863.

Wat zou ik nog meer moeten doen, voordat ik ga proberen of het nu werkt? (duurt namelijk wel even voordat je weer helemaal de UBCD4WIN hebt geboot. Wil dus eerst even alles gaan checken)

Had trouwens eerst nog LifeGuard 11.2 van WD gerund. Ging allemaal heel snel, maar tussendoor kwam er een scherm waarop een paar foutmeldingen stonden:
INT LEVEL 13 Communication:
INT 13 IO to drive 80 ok
INT 13 IO to drive 81 no response
met daar beneden: ATA LEVEL COMMUNICATIONS: NO RESPONSE

Dan schieten er nog wat scherm voorbij, en krijg ik een zwart scherm met de tekst: remove cd-rom, and reboot computer. Heb een vraag uitstaan bij WD.
 
Wat zou ik nog meer moeten doen, voordat ik ga proberen of het nu werkt
Laat chkdsk eventueel repareren en als het dan nog niet wil lukken,dan kijken of je met regreswiz een herstelpunt terug kunt zetten,wat het oorspronkelijke doel,in elk geval van mij,was.

Greetz
 
Heb vanacht uiteindelijk checkdisk gerund, na de virus en spyware scans (minor threats).

Chkdsk vond en repareerde een aantal problemen: een index probleem. Een aantal 'zwevende' stukken of programma's en uiteindelijk een melding dat er een stuk lege ruimte zat in de backup van de mtf. Deze werden allen hersteld.

Toen de reboot, en tada, geen error meer, maar ik kon inloggen. Kwam op mijn desktop terecht. Wilde toen gelijk checken of ik alle files kon zien, maar als ik bijv. naar start ging, dan veranderde de cursur in de zandloper. Heb nog 5 minuten gewacht, maar geen resultaat.
Vanavond verder. Eventueel een herstelpunt van het registry. In ieder geval kan ik mijn files nu backuppen, en dan eventueel gewoon van scratch beginnen.

Kreeg ook nog antwoord van WD. Een link naar hun knowledge base, die ik uiteraard al zorgvuldig doorzocht had ...
Het logo blijft veranderd, dus heb nog steeds het idee dat er nog iets aan de hand is in mijn pc. Zal dan ook nogmaals alle diagnostische programma's die ik kan vinden erop loslaten, inc. WD LIfeGuard.

Hou je op de hoogte. To zover enorm bedankt!
 
maar als ik bijv. naar start ging, dan veranderde de cursur in de zandloper. Heb nog 5 minuten gewacht, maar geen resultaat.
Misschien moet je hem even de tijd gunnen,wellicht door de herstellingen van chkdsk moet er e.e.a. opnieuw geïndexeerd worden.

Misschien hoor je enige activiteit op de hardeschijf?

Greetz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan