HD delen lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Situatie: Standalone computer win. 7 met huisartsenprogramma. Laptop met win 8.1 pro. Wi-Fi. Op laptop, ECG ( hartfilmpje ) programma. I v.m. mobiliteitnoodzakelijkheid staat dit programma op de laptop. Echter als er een ECG gemaakt is moet die naar het huisartsenprogramma op de desktop. Nu probeer ik te delen zodat ik vanuit de desktop op de laptop kan komen en viceversa maar dat lukt niet. En ik weet niet wat er fout gaat. Uiteraard alle stappen ondernomen. Beide computers zelfde werkgroep naam: workgroup echter ook dezelfde computernaam (HAPKOKLINTHORST) ( ZOU DIT HET EUVEL KUNNEN ZIJN??) Heb de laatste wel veranderd in HAPKOKLINTHORST2 ( windows reduceert dit dan automatisch weer naar 15 tekens maar de naam blijft wel intact) Thuisnetwerk proberen te maken maar dat gaf ook geen soelaas. Nu lopen waarschijnlijk beiden doorelkaar en zitten elkaar in de weg? Kan iemand stap voor stap ( uiteraard zelf al meerdere malen gedaan) uitleggen hoe het moet? Liefst alleen delen, maar thuisnetwerk ook okay. Misschien toch iets verkeerd gedaan en zie ik dit over het hoofd.

Misschien helpt deze stappenplan jouw probleem op te lossen.

Gelukt. Bleek te komen door zelfde computernaam. Echter krijg window netwerkfout, als ik een item -bijv. Desktop- wil openen. Zie dus wel de host HD maar kan geen items openen. Waar kan dit aanliggen?

Hoi,
dat kan aan de beheerrechten liggen die je hebt ingesteld (of niet).
Lees dit even goed door, wellicht kom je er verder mee.
De optie "TAKE OWNERSHIP' TOEVOEGEN AAN CONTEXTMENU" verdient de aandacht.
Anders horen we het wel weer.

Laatst bewerkt:
Geen resultaat. Als je Googlet zie je dat dit kennelijk structureel is. Zoals zoveel zaken bij Windows en dat al jaren. Nog steeds geen oplossing gevonden. En aan de mededelingen van windows heb je ook niets dat is pas echte wartaal steeds. Zie dus mooi de c=schijf maar kom er nog steeds niet in. Delen is toch al jaren een optie en dan toch dit weer.

Ik kan nog aan een hoop fouten denken, hier:
a. Firewall die de zaak blokkeert (denk hierbij niet alleen aan de Windows firewall, maar ook aan firewall-componenten van andere software, zoals van Internet Security suites van Kaspersky, AVG, Norton etc.
b. (Ook gerelateerd aan a.) Verkeerde keuze gemaakt m.b.t. type netwerk bij het actieve netwerk in Netwerkcentrum ("Openbaar netwerk" gekozen ipv. te kiezen voor Bedrijfsnetwerk of Thuisnetwerk).
c. (Ook gerelateerd aan a.) Verkeerde keuze gemaakt m.b.t. "Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen", ook weer in Netwerkcentrum, vooral "Netwerkdetectie" die uit staat en/of "Bestands- en printerdeling inschakelen" die uitstaat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ties bedankt voor je reactie: Heb Eset even 10 min. uitgezet, geprobeerd en waarachtig hij deed het. Gedeeltelijk echter. Documenten kan ik bijv. wel openen maar een andere file bijv. weer niet omdat ik de machtiging niet zou hebben, echt om gek van te worden, nadat Eset ( nod32 ) weer aangezet werd geen veranderingen. Vreemd dat Eset die te pas en te onpas met waarschuwingen komt hier geen melding geeft, Heb ook niets veranderd. Ik zie via eigenschappen ook geen verschil tussen de wel te openen documenten en de niet te openen nadere files. In de thuisgroep settingen alles aangevinkt. Waar zou ik nou wat moeten checken of veranderen??

a. Wordt er om een aanmelding-naam en wachtwoord gevraagd of niet?
b. Dat bestand waar je geen machtigingen voor zou hebben: Staat dat in dezelfde map als een ander bestand dat wel te openen is?
c. Vergelijk de rechten in de Eigenschappen van beide bestanden van b., in tabblad Beveiliging en tabblad Delen (evt. knop Geavanceerd delen klikken voor meer informatie).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Staat onder user>>= egkok: dowloads documenten etc met de hele bekende micmak. Documenten zie ik wel maar desktop weer niet; kom niet verder omdat ik geen machtiging heb. Als ik wat al kan invullen dan gaat het feest niet door wegens fout bericht. Lijkt wel of ze bij windows er lol in hadden een en ander volledig onduidelijk ingewikkeld te maken zonder ook maar ergens een idiotproof instructie te geven. :evil::evil:

Hoe hard maal je om beveiliging? Indien je niet zo heel erg maalt om beveiliging:
Op de delende computer (ingelogd als egkok):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k icacls c:\users\egkok\desktop /grant Gasten:(OI)(CI)M
Er moet de melding ontstaan:
verwerkt bestand: c:\users\egkok\desktop
1 bestanden zijn verwerkt; 0 bestanden zijn niet verwerkt

Dat zou (in mijn beleving) de toegangsrechten op bestands- en mappenbasis moeten regelen voor je. Dus als je c:\users\egkok gedeeld had, dan zou je vanaf de andere computer via het netwerk bij de Desktop submap moeten kunnen komen. Ik bedoel hier echt de c:\users\egkok map, dus dat je niet een submap daarvan gedeeld hebt.
PS: Ik ga hier van een NL versie van Windows uit. Is het een ENG versie, dan natuurlijk Gasten vervangen door Guests.
PS2: Mocht het niet genoeg zijn, dan ook het volgende uitvoeren (Iedereen vervangen door Everyone indien ENG versie van Windows):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k icacls c:\users\egkok\desktop /grant Iedereen:(OI)(CI)M
Er moet de melding ontstaan:
verwerkt bestand: c:\users\egkok\desktop
1 bestanden zijn verwerkt; 0 bestanden zijn niet verwerkt

Tijs.

Laatst bewerkt:
>> Pad wordt niet gevonden. Probleem ontstaat vanuit host comp. naar hoofdcomputer. Ik kan wel gewoon in mijn documenten van de hoofd computer komen maar bijv. niet in de desktop. De zes aan te vinken onderdelen van de thuisgroep zijn dus wel te delen maar de desktop dus niet althans daar kom ik niet in door de mededeling dat ik niet gemachtigd ben. Als ik dan wil delen krijg ik ook die mededeling. Echter gelukkig kan ik wel vanuit desktop in de laptop komen. Ik heb de desktop van de laptop nodig. Daar staan ongeveer 15 iconen op. Ik zie er echter maar 4. Degene die ik nodig heb echter juist niet. Als ik op de laptop zelf check zijn het er ook nog steeds 4. Dus 15 op het scherm en 4 via users/egkok/desktop/4koppelingen cq iconen. Wat is dat nou weer in hemelsnaam. Als ik dit opgelost wordt ben ik tevreden want die andere problemen van Laptop naar desktop irriteren wel ongeveer tot razernij maar is vooralsnog geen noodzakelijkheid. (NB laptop win 8.1 pro, desktop win 7 pro )

Doe eens het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> c:\users\public\desktop

Dat is de desktop voor Alle gebruikers. Staat dat wat je zoekt daar?

Tijs.

Het is precies andersom. Met c:\users\public\desktop krijg je er sowieso minder vaak als je niet voor iedereen installeert. Ik heb voor Ik installeer alles voor egkok en de rest en maak van elke installatie een icoon. En die staan er ook. Maar dan ga ok naar users/egkok/desktop/ en dan staan er maar 4 van de ongeveer 16. Ik kom tot de ontdekking dat er onderscheidt wordt gemaakt tussen users/public/desktop en users/egkok/desktop kennelijk een nieuwtje in win 8 Public moet dus egkok worden. En ik maar denken dat als je iets installeert het in eerste instantie voor mij zelf is en evt. ook voor andere gebruikers maar win 8 lijkt het zelf te bepalen?? Kan ik dit veranderen???? met delen zie ik dus maar de beperkte hoeveelheid iconen en juist niet die ik nodig heb. Kan dus waarschijnlijk wel met /public/desktop maar dan zier ik die andere weer niet. Hoe kan je voorkomen dat het ongemerkt als public wordt geïnstalleerd ??? pffffffff sorry maar het moet even :)

Zie het al kan ze gewoon verplaatsen naar user/egkok :)

Wat een primitief gedoe zeg allemaal. Zie alle iconen maar degene die ik nodig heb doet het niet, geen sjoege. Is er een andere manier om op een betrouwbare manier en netwerk te maken?? Programma's van derden?

Tot op heden heeft niemand nog mijn probleem kunnen oplossen, dus zal jouw opvatting ook voor andere beroepen kunnen gelden. In eerste instantie is het door een ICT installateur van het apparaat zelf gedaan en die kon het niet voor elkaar krijgen. Als dat je enige gerustheid kan bieden.:) Appelen met peren vergelijken is ook niet goed hoor. Maar ik ben benieuwd naar jouw oplossing>ik zal je instructies stipt opvolgen. Dus van voorn af aan. !2 flessen wijn zal je beloning zijn. Als je het beroepsmatig wil betaal ik gewoon je uurloon. Deal ?

Ik ben van mening dat dit structureel met Windows verbonden is als zoveel onoverkomelijke problematiek. Windows zou idiotproof instructie moeten geven dat zou een boel ellende en tijd en geld besparen. Google er maar even op los dat weetje, zoals met alle problemen, je bent niet alleen. In ieder geval beetje troost gevend.

Laatst bewerkt:
Ok, sorry dat ik er even grof overheen ga, maar:

Deel nooit een complete hardeschijf! (ik denk dat 99% van de normale computergebruikers dit niet weet!?)Deel inplaats daarvan alleen specifieke mappen die daarvoor geschikt zijn.

Tijs: Sorry dat ik even over je heen ga. ;)

In thuisgroep deel je sowieso niet de hele schijf maar onderdelen. Soms heb je meer nodig, zoals ik en dan moet je maar zien of het lukt, via Windows kom ik alleen maar wartaal en niet te gebruiken of niet effectieve info tegen als het niet goed gaat. Op google geen oplossingen. En het gaat eigenlijk om iets simpels wat al jaren gewoon goed en makkelijk zou moeten kunnen. Misschien toch iets van Win 8.1 pro- Win 7 Pro incompatibiliteit ?

Laatst bewerkt:
Dat heeft niets met je huidige probleem te maken: Alles wat op de desktop van "All Users" (=Public) terechtkomt zijn doorgaans snelkoppelingen naar software (denk aan Acrobat Reader etc.) die lokaal op de pc/laptop zijn geïnstalleerd.
Die 'mergen' met wat je zelf op je desktop gezet hebt zodra je je aanmeldt, dus je ziet een mix van je snelkoppelingen/documenten/etc. die je op je eigen desktop hebt gezet en datgene wat "All Users" als desktop heeft qua snelkoppelingen etc.

Overigens werkt het hetzelfde met het Start Menu: Is een mix van het Start Menu van "All Users" en het Start Menu van de aangelogde gebruiker.

De desktop van "All Users" wordt eigenlijk nooit gebruikt om bestanden etc. op te zetten, en het delen van software-snelkoppelingen naar software die lokaal is geïnstalleerd heeft geen/zelden nut over het netwerk.

Ik snap dus wel waarom andre@home voorstelde om datgene wat je wilt delen over het netwerk uit de desktop van Public te verplaatsen naar de desktop-map van een gebruiker (een map die in jouw geval wél gedeeld is).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan