HD laat PC niet opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Kabeltje van het mobo naar de CD-rom speler, die gaat nog verder met 1 aansluiting. Daar sluit ik eeN HD op aan. Alleen dan wil de PC niet opstarten. Heb ik geen beeld en blijven beiden lampjes branden. HD weer los, piep, en gaat booten.
De HD ratelt wel, eerst hoor ik de standaard HD, dan de 2e.
Als ik de HD aansluit reageert mijn CD-rom speler niet meer, gaat niet open, lampje niet aan. HD los, CD-speler doet het weer.

Wat kan dit zijn? HD was eerst slave, nu "selection made by cable". Hij zit als laatste aan de kabel.

Hoe los ik dit op? In de bios kan ik niet komen, ik krijg zelfs geen beeld zoals ik zei.

XP-PC

Er staat toch toevallig geen besturingssysteem op de tweede HDD.

Als je hem alleen erin hangt wat gebeurt er dan dus je HDD met xp los gooien, zet de 2e HDD wel ff op master.

Hoi, hd als master en cd rom als slave, dat moet toch werken?
Groetjes

Op die PC staat 2k maar ok.

Cd-rom is nu slave, schijf ook zie ik net. Dat werkt sowieso niet.

Moet de jumper rechts voor master? Even kijken of dat werkt.

2e HDD staat geen OS op.

Voor zover ik weet is dat rechts ja.
Groetjes

Hmm, als ik de andere HD loskoppel en de originele HD het jumpertje expres verkeerd zet wil die opstarten en geef dan de melding "1782- Disc Controller Failure".

Zodra ik weer een andere schijf aansluit (ik heb er 3, al gewisseld) start die niet meer op (zelfs geen poging tot). Als ik de Cd-rom weglaat en alleen de originele schijf doettie het wel, Cd-rom weg, origineel + extra HD = niets...

Op dit moment staat er bij apparaatbeheer onbekend apparaat op intel 82371SB PCI to ISA brige.

Alleen zit er GEEN extra HD bij op dit moment.

1) hoe kan dit?
2) wat is het?
3) veroorzaakt dit de fout ofzo?

Zodra er iets extra's bijkomt, CD-rom doet het niet, PC start niet op...

Zet de 2e HDD eens als slave op dezelfde ide kabel als je orginele.

Hmm...

Van de hoofdHDD naar het mobo loopt een flatkabel met maar 1 aansluiting aan elke kant zonder tussenkomst.
Van het mobo naar CD-rom loopt een flat met nog 1 tussenstopje.

Wat moet ik nu doen?? Nog een kabel ertussenzetten met 3 aansluitingen of is dit niet de bedoeling?

Een ide kabel heeft standdaard max 2 aansluitingen> midden is slave > eind is master.

Hoeveel aders is de ide 40 of 80.

Kan je de ide-kabel van de cd rom ff over zetten op de andere ide connector en dan alleen je werkende HDD hier aan hangen, start hij dan ook op of niet.

Bij de andere IDE kabel zat de Cd-rom in het midden (jumper in het midden), extra HD aan het eind, jumer rechts.

Ik heb nog een extra IDE kabel, dus dan hoef ik niet te wisselen :).
Of bedoel je dat misschien de kabel kapot is? even zien :)

20 gaatjes x 2, is 40 aders??

Als ik IDE 2 (dat is dus die van de CD) met die van de HD omwissel en de 2e ide kabel dus niet op het mobo prik (want dat is nu IDE 1, er is nu één ide slot leeg ( primary IDE heet deze ) krijg ik de melding "disk controller failure" weer. Als ik dus de kabels omwissel, dus die van mn HD op de CD aansluit dan krijg ik deze melding alsnog.

De kabel met 2 aansluitingen zit nu dus op (primary ide) CD-rom - mobo.
Kabel met 3 aansluitingen zit op HD - mobo, en de laatste aansluiting v/d IDE (dus niet het midden) zit op de HD.

20 gaatjes x 2, is 40 aders??

Hmmm zo werkt het niet die telling van jou, een 80 adrige heeft ook 40 aders alleen heeft de 80 een extra armering per ader en hij is dunner.[ ribbels zijn fijner ]

Hij is dun, maar ik weet niet of dit nou dik is voor een kabel of dun. Hoe kom ik hierachter?

attachment.php

Bijlagen

• afbeelding 001.jpg
    afbeelding 001.jpg
    12 KB · Weergaven: 95
Ja de bedoeling is om te kijken of de kabel geschikt is.

Kabel van ide2 secundary die naar de cd rom loopt, los koppelen aan de cd rom en aansluiten op de goede HDD + aan het mobo de stekker ff wisselen met ide1.

Als het ware wissel je [ alleen ] de kabel, Kabel van ide1 gaat naar ide2 en omgedraaid

IDE 2 liep naar CD-rom en IDE 1 naar HDD....

Op dit moment is alles weer zoals het was en dan start ie weer niet op!

Ik ga even wisselen..

Je hebt een 40 adrige de ribbels van een 80 zijn veel fijner.

Ok, als je ik de kabel v/d CD-rom op de HD aansluit en op IDE 1 dan start hij niet meer op.
Weer geen scherm, niets.

Heb je hier wat aan?

Ja volgens mij werkt hij niet op de 40 adrige

Als je deze vervangt voor een 80 adrige met 2 aansluitingen een master en een slave en deze plaats je in de ide 1.

De werkende HDD op master en de andere HDD op slave dan zal hij wel werken, dan kan je gewoon opstarten en via windows verkenner zie je de nieuwe HDD staan en vanuit windows kan je hem dan formatteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan