HD niet gedetecteerd?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rman

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2001
Mijn PC-configuratie ziet er als volgt uit:
Pentium 4 / 1,8 Ghz / 512 Mb intern
1e HDD : Seagate 80 Gb , 5400 RPM, U-ATA100 [ST380020A]
2e HDD : Maxtor 160 Gb , 7200 RPM, U-ATA/133
DVD-RW : NEC ND-1300A
DVD-ROM : Pioneer 120S

Wanneer de PC start komt het regelmatig voor dat in het begin (vóór het Windows-scherm) de Maxtor niet wordt gedetecteerd. De 1e HDD, de DVD-RW en de DVD-ROM worden netjes vermeld.
In Windows wordt de Maxtor echter wèl herkend en kan ik hem gewoon gebruiken.

Ik heb de kabels nog eens opnieuw vastgezet en verder kan ik niks ontdekken.

Wie weet wat er aan de hand is? :cool:

Heb ik destijds bij installeren ingesteld overeenkomstig instructies van Seagate en Maxtor. Nooit problemen mee gehad.
:cool:

Heb je het idee dat de betreffende HD ook te langzaam op toeren komt, dan heb je namelijk ook kans dat je systeem hem eerst niet herkent.
Grote kans als je je systeem laat booten en deze compleet is opgestart en je deze opnieuw opstart, dat je hd wel in de bios tevoorschijn komt.

Kan het ook zo zijn dat je IDE-kabel slecht is? Toen ik destijds dat probleem had heb ik de kabel verwisseld voor een nieuwe en hij draaide weer als een speer.

Robbie32:
Dat zou best wel eens kunnen. Als ik na de eerste keer opstarten weer opnieuw opstart dan herkent de BIOS de hdd ineens wel weer. Zal eens opletten of het alleen bij een "koude" start voorkomt. Alleen gaan die eerste regels soms zo snel dat ik niet meer kan zien of de BIOS de hdd wel of niet heeft gedetecteerd.

Is dat langzaam op toeren komen ook te versnellen trouwens? En heeft het eventueel invloed op de verdere werking in Windows? Ik vind Windows namelijk steeds trager werken.

Metalhead:
Heb ik ook aan gedacht, maar wilde eerst checken of er een andere oorzaak zou kunnen zijn, voordat ik eventueel een nieuwe kabel moest gaan kopen, kast losmaken, vervangen, enz.

Zou me dan eerst weer moeten gaan verdiepen in: wat voor soort kabel zit er nu in, hoe zit dat met 40/80, welke zou ik het beste kunnen aanschaffen, enz.

Thanx voor jullie reacties, Rman
:cool:

Aan het versnellen van het toerental kan je weinig doen.
Denk eerder dat je dan een probleem hebt met de HD.
Je zou dit kunnen testen met een programma welke je kan vinden op de site van het merk van de HD.
Het lijkt er dan inderdaad niet op dat het aan de kabel ligt.Lijkt me ook sterk als deze altijd goed gewerkt heeft. Een kabel gaat niet zomaar kapot.

Geplaatst door robbie32

Het lijkt er dan inderdaad niet op dat het aan de kabel ligt.Lijkt me ook sterk als deze altijd goed gewerkt heeft. Een kabel gaat niet zomaar kapot.

Als je niet of weinig inbouwt of verbouwt in de systeemkast dan is dat idd onwaarschijnlijk. Ik had daarentegen veel dingen gewisseld en was daarom de IDE kabel helemaal verkreukeld. Dat gaf bij mij die fout.

Ik heb de Maxtor 160Gb uitgebreid getest met Power Max van de Maxtor-site en voor de zekerheid ook de Seagate 80Gb met Seagate Diagnostics. Beide H'DD's waren in orde.

Overigens is die Maxtor nog geen half jaar oud en de Seagate ruim een jaar.

Zo op het oog werkt de Maxtor ook gewoon. Heb vanmiddag nog een paar speelfilms gebrand die op deze schijf stonden, zonder problemen.

Misschien is er verder ook niets aan de hand, maar voordat ik alles kwijt raak van die grote schijf kan ik beter informeren of dit niet een aankondiging voor problemen is.

Rman :cool:

als de programma's hebben aangegeven dat de hd's goed zijn kan je daarop volgens mij wel vertrouwen, alleen het feit dat tie te langzaam op toeren komt kan ook zijn dat tie te koud is (i.v.m. olie op de lagers van de platters) als je verder weinig hinder ondervindt behalve dan dat tie in de bios even niets weergeeft dan zou ik er weinig aandacht aan besteden.
Mocht je het toch niet vertrouwen... dan toch maar terug naar de winkel en garantie claimen ofwel omruilen voor een nieuwe (wat meestal gebruikelijk is.)

Opgelost met nieuwe kabels

Gisteren nieuwe IDE-kabel gekocht, alles losgekoppeld, opnieuw aangesloten, aansluitingen verwisseld en jumpers opnieuw ingesteld. Na een paar keer uitproberen de goede (werkende) combinatie gevonden.

TIP 1 : Als je een 80-pins IDE-kabel gebruikt dan kun je de jumpers van de harddisks op Cable Select instellen, dan zoekt ie zelf uit of de harddisk als Master of Slave is aangesloten.

TIP 2 : Bij een "normale" 40-pins IDE flatcable wordt de Master aangesloten op de middelste connector en de Slave op de buitenste. Bij een 80-pins IDE cable zit de Slave op de middelste connector en de Master op de laatste connector.

Mijn opstelling is in bijgevoegd plaatje te zien.

Nog een tip voor harddisk-aansluitingen: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Recommendations.htm

Hierbij sluit ik mijn vraag af met dank aan alle tipgevers.

[/IMG]

Bijlagen

• hdd-140304.jpg
    hdd-140304.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 40
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan