HD niet te formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

stauvermann

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2001
Berichten
9
Ik heb 2 Toshiba USB Gigastore Externe HD´s gekocht waarbij beveiligingssoftware Toshiba Pushbutton V 1,381 zat. Toen mijn backup op 1 schijf stond heb ik deze password-beveiliging erop gezet. Bij het volgende opstarten accepteerde hij het password niet meer, waarschijnlijk omdat ik de tweede Ext. HD over dezelfde computer en hetzelfde programma beveiligde.
Geen enkel wachtwoord werkte meer bij beide schijven. Dan volgt er de optie om de schijf te formateren (NTFS) zodat men met een nieuw wachtwoord opnieuw kan beginnen. Maar waarschijnlijk door een softwareprobleem geeft hij aan: form. is failed. Heb al het mogelijke geprobeerd met 5 verschillende computers (XP proff en XP home). Toshiba in Duitsland kende dit probleem niet (Email) en adviseerde ze op te sturen voor onderzoek. Heb 1 schijf zonder prive-gegevens opgestuurd en kreeg na 6 weken een nieuwe zonder een probleemoplossing. De andere HD heb ik eruit gehaald (Western Digital WD 2500 IDE Caviar SE). en als slave in een desktop PC aangesloten. Bij opstarten krijg ik 5 password mogelijkheden waarna hij aangeeft:system locked! Bij aansluiten na opstarten is hij wel aanwezig in apparaatbeheer maar niet in schijfbeheer, net zoals bij gebruik als externe schijf. Zou er een gouden tip bestaan om hem toch te benaderen en te formateren of moet hij de vuilnisbak in???
Guus:confused:
 
probeer de hdd als master in je pc te zetten, en probeer met een opstartdiskette van win98of win98se.
doe een fdisk, en maak daarna een nieuwe partitie aan, dan terug formatteren.
succes.
 
Heb het voorstel geprobeerd, maar kom er niet in. Bij Fdisk: locking operation failed. Bij formateren vraagt hij wel naar bevestiging(Y/N) maar daarna:Invalid Drive Specification.
Ook nog Western Digital´s eigen diagnose en formateerprogramma op diskette geprobeerd maar bij formateren verschijnt een lopend DOSbeeld met :Error reading fixed Disk en uitgebreide foutcodes. Zou formateren onder Linux nog een mogelijkheid zijn?
Groeten
Guus
 
Je kunt proberen met Pc Inspector File Recovery de harddisk te recoveren (als slave) om je data er af te kunnen halen.

In de bijlage een tooltje om je harddisk leeg te kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:
PC inspector herkend de (slave)schijf niet. Bij DEBUG onder Win 98 krijg ik foutmelding na typen van A CS:100. Er werd wel nog een ´diagnosebestandje` naar de schijf geschreven. Nog even de 5 opstartdiskettes voor XP geprobeerd met melding: setupdd.sys. page_fault_in_nonpaged_area.
Groeten
Guus
 
Ik heb EMAXX geprobeerd waarbij er geen foutmeldingen verschenen maar na een halve dag ben ik ermee gestopt: had nog 1600 uur nodig hetgeen betekend tot maart 2006. Daarna lowlevel format geprobeerd met MADBOOT en MAXLLF: kunnen eveneens harddisk niet vinden. Nog 2 Windows en 2 DOSdiskettes van Western Digital erop gezet: kunnen schijf vinden met testgegevens maar krijgen geen toegang :error fixed disk. Ook Toshiba (Duitsland) gebeld en werd verwezen naar softwarefabrikant EMC Danz in Frankrijk die mij weer naar Toshiba verwijzen.
Guus
 
Na lang "gesnuffel" op het net ben ik er langzaam achter gekomen dat er voorlopig weinig hoop voor de schijf is. Als je het userpassword niet hebt kan je met het masterpassword de toegang wel nog openen waarbij de gegevens wel gewist worden. Maar helaas is dit masterpassword niet te achterhalen. De schakeling zit in de EPPROM en ATA 3 op het mainboard van de HD. Vond nog een hoopvol DOSprogramma voor op diskette met unlock-mogelijkheid, maar helaas....geen resultaat. Interessant links vond ik op en
[URL="http://websupport.wdc.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1693"]
Mijn HD is gelockt op "high level"

Een gelukkig 2006
Guus
 
En de links die gegeven zijn heb je er allemaal van geprobeerd??

Als ja denk ik einde oefening
 
Kan je ze ook niet terug opsturen?
zelfs na de waarborg heb je nog kans dat ze je als service toch tegen een schappelijke prijs helpen, de hd is tenslotte niet defect.
Je kan altijd eerst informeren.
Ik heb hier toch wat van geleerd, namelijk niet beveiligen.
 
Oplossing

Omdat ik geen respons meer kreeg van Toshiba en er op het web nog nergens een succesformule te vinden was heb ik het goedkoopste harddisk-recovery-online-bedrijf geprobeerd. De meeste eisen een jaarcontract vanaf § 99. Bij: http://www.hdd-tools.com/products/rrs/ betaalde ik 39,50 Euro voor 1 Tool. De harddisk komt als master op de secundaire IDEkabel en je installeert een Windowsprogramma dat een online-diagnose doet en de ´lock´ eraf haalt. Het ging perfect. Alle gegevens staan er nog op. Een stuk goedkoper dan een nieuwe.
:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan