HD niet volledig beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
2210 MB schijf. De bios herkent maar 64. Enig idee hoe dit komt?

Laatst bewerkt:
is 2210 niet een beetje overdreven?

Edit: Ffies je bios updaten

:rolleyes:

Laat ik het zo zeggen, het is een 2 GB schijf.

Bios update? Voor zo'n oud ding is tja. Geen idee of het nog bestaat. Andere schijf (270 MB) wordt wel goed aangezien :).

nee ik bedoel geen bios reset, maar dat je ene nieuwere versie bios eroip zet

Geplaatst door XP_PC
2210 GB schijf. De bios herkent maar 64. Enig idee hoe dit komt?
Hmm, typefoutje dus, GB=MB :).

Maar heb je onder "standaard cmos setup" bij type alles op "auto" staan? Zo nee, probeer dat eens.

Alles auto.

Trouwens, hij klaagt ook af en toe over een storting in de "pointer device". Zal de muis dan wel wezen. Die zit wel netjes aangesloten :). Op het moment dat ik na zo'n fout de bios induik slaat ie vast.

Aha, in dat geval zit je toch vast aan óf het gebruik van een diskmanager, te downloaden bij de fabrikant, of linux gebruiken.

1. Hoezo, leg eens uit?
2. Linux:8-0: , de bios herkent hem niet eens goed.

Geplaatst door XP_PC
1. Hoezo, leg eens uit?
2. Linux:8-0: , de bios herkent hem niet eens goed.
1. Een diskmanager zit in het MBR van de harde schijf en vertelt de juiste harde schijf instellingen aan het OS, dus zodat het OS het BIOS negeert (want het BIOS is de enige in het systeem dat niet correct werkt). Op die manier kan je virtueel elke schijf in een antieke pc gebruiken, mits hij maar backwards compatible is.
2. Nee idd, en linux is dan een van de weinige OS'sen die daar geen last van heeft en wel de volle 2 GB ziet.

Maar ik snap niet wat dat met het OS te maken heeft? Dat OS werkt niet eens. Moet er nog op komen.

En waarom is de bios het enige dat niet werkt?

<br>
?????????

Geplaatst door XP_PC
Maar ik snap niet wat dat met het OS te maken heeft? Dat OS werkt niet eens. Moet er nog op komen.

En waarom is de bios het enige dat niet werkt?

<br>
?????????
Ja, maar een OS zet je toch ergens op door ff van een klein OS (opstartfloppy of opstartcdrom) te booten? Ook dat is een OS.

Het BIOS is degene die het fout doet (namelijk de harde schijf verkeerd zien), en alle OS'sen van Microsoft zijn zo gemaakt dat ze zich baseren op de info die het BIOS hen geeft. De linux kernel daarentegen, doet dat niet.

Er staat nog geen OS op. Teminste, staat er wel. Werkt niet.
Ik weet niet of de bio hem verkeerd ziet, mischien issie wel beschadigd ofzo?
Mijn ervaring is dat Windows vaak een andere waarde aangeeft dan de bios.

Geplaatst door XP_PC
Er staat nog geen OS op. Teminste, staat er wel. Werkt niet.
Ik weet niet of de bio hem verkeerd ziet, mischien issie wel beschadigd ofzo?
Mijn ervaring is dat Windows vaak een andere waarde aangeeft dan de bios.
Je zegt zelf in je openingspost dat het BIOS hem verkeerd ziet, dus dat is wel zo. Het is volkomen normaal voor pre-Pentium mobo's om geen schijven groter dan 2048 MB (dus ook die van jou) te zien, omdat ze bepaalde beperkingen hebben (te technisch om zo uit te leggen, maar wil ik op zich wel een andere keer doen). Soms ziet Windows idd wat meer ruimte dan het BIOS, maar dat komt doordat het BIOS soms waardes doorgeeft waar Windows zelf de grootte opnieuw kan berekenen die wel klopt. Maar in de meeste gevallen (ook deze) zal dat niet gaan.

Oftewel: je hebt dus de keuze om óf voor een diskmanager te kiezen, óf voor linux.

Er zat al eens een schijf in van 3.2 GB die wel volledig herkent werd. Vandaar :).
En ik weet niet of deze schijf goed is.

Ik wilde van deze schijf een master maken, van de oude (270 MB) een slave. Alleen heeft die oude geen jumper. Die is door de fabriek ingesteld als master. Zou het daardoor kunnen komen?

Werkt Linux op een 486? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar Windows :).

Geplaatst door XP_PC
Er zat al eens een schijf in van 3.2 GB die wel volledig herkent werd. Vandaar :).
En ik weet niet of deze schijf goed is.

Ik wilde van deze schijf een master maken, van de oude (270 MB) een slave. Alleen heeft die oude geen jumper. Die is door de fabriek ingesteld als master. Zou het daardoor kunnen komen?

Werkt Linux op een 486? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar Windows :).
Aha, dat als je dat van die 3.2 GB schijf nou eens had verteld was het makkelijker geweest :). Maar goed, dan is het wel degelijk vreemd dat hij niet gezien wordt. Dat master/slave issue zou geen probleem moeten zijn. Welk merk/type is die oude schijf? Ja, de linux kernel werkt zelfs op een 386 (daar is indertijd de eerste versie, 0.01, op gemaakt).

:o sorry.
Oude schijf is een (quatum (1994)), die nieuwe een Maxtor.

Heb je dan een beetje stabiele Linux? Wil Word daar op draaien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan