HD werkt intern wel, extern niet (Windows XP)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruben_claas

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2005
Dag,

Ik wil een harde schijf van een pc die ik niet meer gebruik gaan gebruiken als externe schijf.
Het gaat om een 120 gb ATA schijf.

Heb hem eerst intern aangesloten, maar behulp van PartitionMagic geformatteerd, 1 partitie van gemaakt, gecontroleerd op fouten, ook dat CHKDSK gedaan, met geen enkele foutmelding.

Zodra ik de schijf extern ga gebruiken gaat die raar doen. Hij herkent hem 9 van de 10 keer niet, en wanneer wel is hij niet vooruit te branden.
De behuizing werkt prima met andere schijven, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand ideeën?

Hoe staat de jumper achter op de schijf ?
Master / Slave / Cable select

Zet deze altijd op Master in een externe behuizing waar maar 1 schijf in past.

Dat kan ik op de schijf zelf veranderen?
Een soort van schuifje dat ik om moet zetten ofzo?

Zomaar even een afbeelding als voorbeeld, dit verschilt per drive.
Meestal zit er zo'n afbeelding ergens op de schijf geplakt.
Rechts is de voedingsconnector
Links de pennen voor de jumper.
Daarnaast niet op de afbeelding te zien zit de grote platte IDE connector.
Of heb je een sata schijf

install-ide-hard-drive-jumper.gif

Het kan ook op de print staan
jumper_setting.jpg

Dus je moet zo'n wit blokje op de juiste pinnetjes zetten. Zie nu idd dat hij op slave staat ingesteld.

Nu is de vraag, hoe kom ik aan zo'n blokje...of is dat een hele domme vraag (A)

Ehh, normaal zitten die altijd bij een nieuwe schijf of cd rom of dvd rom drive.
Ook op wat oudere moederborden zitten deze jumpers
Misschien heb je nog wat ouds liggen ?

Ik denk als je in de buurt een computerzaak hebt die ook repareert, dat je zo'n jumpertje gratis mee krijgt.

En andere optie is als je een grofvuil inzamelplaats in de buurt hebt, vraag dan even of je in de container mag kijken van de afgedankte computers.
Zoiets mag altijd. Neem voor de zekerheid een kruiskopschroevedraaier mee en een klein pincet om de jumper er uit te wippen.

Ja, bij elke schijf is het weer een andere jumper setting.
Soms heb je er inderdaad 2 nodig, was ik effe vergeten.
Maar deze informatie zou ergens op de schijf moeten staan.

Ja, bij elke schijf is het weer een andere jumper setting.
Soms heb je er inderdaad 2 nodig, was ik effe vergeten.
Maar deze informatie zou ergens op de schijf moeten staan.

Dit bevindt izich normaal gesproken op de harde schijf zelf. Alle mogelijke combies:rolleyes:

Dus zorg zoals aangegeven dat je m zo insteld dat het Master is in een externe behuizing...wel makkelijk als je eerst de jumpers gevonden hebt:P

Dit bevindt izich normaal gesproken op de harde schijf zelf. Alle mogelijke combies:rolleyes:

Dus zorg zoals aangegeven dat je m zo insteld dat het Master is in een externe behuizing...wel makkelijk als je eerst de jumpers gevonden hebt:P
Ja dat zeg ik :rolleyes:

Ik vrees dat we te vroeg hebben gejuicht...
Hij werkt opeens niet meer :confused:
Wilde kijken of hij ook op een ander pc werkt, maar dat deed ie niet, en nu ook niet meer op mn eigen pc.

Zodra ik de usb in mn pc steek, zegt die dat ie nieuwe hardware gevonden heeft...hij gaat een schermpje openen dat ik software ervoor moet installeren, als je automatisch zoekt vind ie niks.
Zelfs mn PartitionMagic herkent hem op dit moment niet eens meer...

Ohja, ik krijg ook nog de melding, nadat ik mn usb heb aangesloten, dat er een usb-ata atapi-bridge is..zoiets..

Laatst bewerkt:
De schijf werkt nog steeds niet.

Heb hem nu in mijn pc hangen, dus intern (jumper weer op slave gezet). PartitionMagic opgestart, en nu herkent ie hem gelukkig wel weer.

Kan het wellicht iets te maken hebben met een verkeerde manier van formatteren of het verwijderen van een partitie? Wellicht dat ik een stuurprogramma ofzo heb verwijderd dat ik eerst weer moet downloaden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan