HD wordt niet meer herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Hallo,

Mijn PC met XP wilde niet meer goed opstarten en kwam steeds met het menu waarin je kunt kiezen tussen veilige modus e.d.
Ik heb toen met de Hirens BootCD de HG getest en daarbij werden geen fouten gevonden.
Voor de zekerheid ook nog even de processor en het geheugen getest, alles OK.
Vervolgens weer geprobeerd op te starten vanaf HD maar nu kan de PC de HD niet vinden, ook niet in de BIOS.
Er staan wel belangrijke gegevens op.
Wie weet raad om alsnog de gegevens uit mijn documenten veilig te kunnen stellen.

groet
EvertJan

Begin met het reseaten van de hd, kabel eraf halen en opnieuw plaatsen.
Eerst de pc volledig van de voeding halen en kijk erna of hij weer in de bios staat.

Als je dan toch de Hiren's boot cd hebt, kun je eens proberen met de bootmanager van die cd/DVD de harddisk te starten.
Lukt dat dan is je bootsector niet meer inorde.
Die kun je dan met je windows schijf herstellen of zelfs met je hirens boot cd.

Wil dat allemaal niet, dan is getdataback NTSF (of FAT) de oplossing.
Dan moet je wel een extra schijf gebruiken om de data op op te slaan.

Succes ermee.

HD wordt niet herkend

Hallo,

De HD wordt inmiddels wel weer herkend door de BIOS maar verder niet.
Met Hirens BootCD wordt hij wel gezien en kan ik ook tests op de HD uitvoeren.
Hoe bootmanagers werken weet ik niet, misschien kun je mij dat uitleggen. Ik heb Hirens BootCD 14.0 (2011).
Herstel met de Windows schijf lukt ook niet omdat ook deze de HD niet ziet.
Als ik de HD in een andere computer als slave aansluit ziet deze hem als een lege DVD-rom speler.

Ook getdataback NTSF (of FAT) ken ik niet, staat deze op Hirens BootCD?

graag jouw reactie.

groet
Evert-Jan

Ik denk dat de partitie gegvens verloren gegaan zijn. Geen paniek, de data staan er dan nog wel op.
Onder partition/boot/mbr staat partition find and mount.
Daarvoor moet windows het wel doen.
Ik heb hiren's 14 niet als schijf, alleen als image (iso) en weet niet meer of er mini xp op staat.
Dan zou je zo een xp versie kunnen opstarten en dan naar partition find and mount om je geluk te proberen.
Bij recovery staat getdataback (optional)
Ik heb getdataback op hiren's 10.6 staan.
Hier vind je een handleiding (en versie 15.2 als ik het goed heb):
http://handleiding.helpmij.nl/index.php?action=detail&id=261

Ik hoor wel als je meer hulp nodig hebt.

Hallo kostenzer,

dankzij jouw uitleg ben ik al een stuk verder.
Ik heb inmiddels met GetDataBack NTFS de bestanden uit mijn documenten veilig kunnen stellen.
Wat dat betreft ben ik al behoorlijk geholpen.
Toch vraag ik me nu af of ik de HD weer opstartbaar kan krijgen.

De PC, waaruit deze HD komt, is ter ziele. Ik heb alle onderdelen een keer vervangen (ook een andere HD proberen te installeren) maar krijg steeds weer een blauw scherm hoewel alles tests met Hirens CD geen fouten konden vinden.(processor, geheugen, videokaart, moederbord en HD)
Ik denk daarom dat het moederbord defect is en daardoor de HD heeft laten crashen.(opstartbestanden verminkt).

Ik heb met "partition find and mount" via de mini XP de HD bestanden weer zichtbaar kunnen maken.
Maar slaat hij deze nieuw gemaakte FAT ook ergens op, dat mis ik eigenlijk.
Daarnaast moet er een nieuwe opstart-BOOT gemaakt worden.

Natuurlijk kan ik deze HD ook opnieuw installeren en de map "Mijn Documenten" (waarvan ik nu dus een backup heb) terug zetten.
Toch was ik nieuwsgierig of ik dus de HD weer opstartbaar kan krijgen.

Graag hoor ik weer van je, voor zover al mijn hartelijke dank.

groet
Evert-Jan

Probeer het is met een Windows 98 cdt'je (Doet wonderen een DOS omgeving). Dan kan je de partities volledig verwijderen. Let erop dat je 1 nieuwe volume (NTFS) aanmaakt anders kan je zomaar opeens je Opslag ruimte kwijt raken. Zullen vast wel andere alternatieven zijn, zelf doe ik het altijd zo ^^

Vervolgens installeer Windows 7 op je HD.

Laatst bewerkt:
Daar zijn meerdere mogelijkheden.....
Maar eerst, wat bedoel je met:
Maar slaat hij deze nieuw gemaakte FAT ook ergens op, dat mis ik eigenlijk.

Je zou ook via eigenschappen -> foutcontrole de schijf controleren. Dat proces kan soms tot 3x doorlopen worden. Gewoon zijn gang laten gaan.

Wat wil je?
Wil je deze schijf in een andere pc/laptop stoppen en weer oplaten starten met wat er op staat?
Hier is succes NIET gegarandeerd. De windows installatie is gericht op de hardware die je had. Als er een andere hardware ontdenkt wordt, die totaal anders is, kan het zijn dat hij dat niet wil wegens rechten en zo.
Proberen kan altijd.

Is deze schijf niet meer opstartbaar?
Dan via die hirensboot cd een partitie manager starten (bv gparted in linux -er zijn er meer- ) en dan zorgen dat de partitie NIET hidden is en dat hij BOOTable is.
Die twee vinkje zetten en dan kan hij booten, als hetgene wat op de schijf staat (nog) werkt voor die pc of laptop.

Je kunt de schijf ook helemaal leeg maken en opnieuw met een of ander OS installeren.
Leegmaken kan met bovengenoemde partitie manager of met systeem beheer -> computerbeheer -> schijfbeheer.

Zelf heb ik een hekel aan de standaard windowsinstallatie.
Zelf zorg ik altijd dat er minstens 2 partities gemaakt worden.
C: voor het OS en D: voor data.
Als windows dan geinstalleerd is sleep ik mijn documenten naar D: of een submap op D:
Voordeel, als er wat gebeurt met C: dan staan de data gewoon op D: waar dan meestal niets mee gebeurt en kom je daar altijd aan.

Zelf synchroniseer ik die met een andere cmputer met een identieke D: schijf. Dus ik heb altijd alle data 2x en altijd de laatste versie van de bestanden.
Synchroniseren kun je dan ook naar een NAS.

Misschien ook overwegen om geen Fat meer te nemen maar NTFS formattering.
Is bij windows tegenwoordig (nog) standaard.

Ik merk wel als er nog vragen zijn.

Hallo,

Ik heb inmiddels de data op een andere PC gezet en kan nu gelukkig weer verder.
De moeite die ik zou moeten doen om de oude HD weer aan de praat te krijgen laat ik voor wat het is.
(Probeer ik nog wel op een regenachtige dag als ik me verveel)
Ik dank jullie allen voor de geboden hulp en oplossing.

Deze vraag kan dus afgesloten worden.

Bedankt en tot horens.
groet
Evert-Jan

Toch zou ik dit nog eens onder je aandacht willen brengen:
Zelf heb ik een hekel aan de standaard windowsinstallatie.
Zelf zorg ik altijd dat er minstens 2 partities gemaakt worden.
C: voor het OS en D: voor data.
Als windows dan geinstalleerd is sleep ik mijn documenten naar D: of een submap op D:
Voordeel, als er wat gebeurt met C: dan staan de data gewoon op D: waar dan meestal niets mee gebeurt en kom je daar altijd aan.

Deze werkwijze gebruik ik ook al jaren.
Daarnaast gebruik ik ook vaak een tweede HD van b.v. 40 GB waarop ik met "FreeFileSync" automatisch een backup laat maken.
Toch bedankt voor de herinnering.

De HD waar mijn vraag over ging is van mijn buurvrouw die dit probleem kreeg nadat de PC steeds opnieuw opstartte.

groeten
Evert-Jan

Waarom zou het mij beter gaan dan jou.
Mijn data schijf heeft kuren.
Ik denk dat ik maar snel een nieuwe haal......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan