Opgelost HDD-enclosure kit met usb3 niet leesbaar

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

h.honig

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2006
Berichten
47
Uit m'n oude laptop heb ik de HDD-schijf gehaald en in zo'n zgn. enclosure case met SATA en usb3 aansluiting gedaan. Meteen toegankelijk dacht ik maar niet dus. De schijf is wel als virtuele schijf te zien in Apparaatbeheer en Schijfbeheer maar moet daar geïnitialiseerd worden. Elders las ik dit probleem ook al en daar werd zelfs formatteren en daarna een Disk rescue operatie aangeraden! Heeft iemand hier ook ervaring mee?
 
Hangt er maar helemaal vanaf of je de data nog wilt redden van die oude schijf.

-Indien ja, dan zou ik de schijf niet formatteren. Dan zul je eerder met tools als ISObuster of recuva aan de gang moeten om te zien of er nog iets te redden is.

-Indien nee, dan kun je rustig formatteren. Hou er wel rekening mee dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom de schijf niet meer leesbaar was. Zou o.a. kunnen komen doordat die schijf aan het eind van zijn levensduur is.
 
De schijf deed het nog prima in de oude laptop dus wil ik de data liefst wel redden. Er staat Windows 8 op wat misschien beveiligingsproblemen oplevert? In ieder geval vreemd dat dit als plug&play wordt verkocht voor alle oude schijven.
 
Die enclosure is wel degelijk plug&play, maar dat merk je pas bij een toegankelijke schijf… :)
 
After transferring my old laptop's HDD to a SATA and USB3 enclosure case, I expected instant access. However, it appears as a virtual disk in Device Manager and Disk Management, prompting initialization. Encountering similar issues online, some suggest formatting and then attempting a disk rescue. Any insights or experiences shared would be greatly appreciated!
 
De advertentie vermeld: Maak van uw oude interne HDD of SSD een externe HDD/SSD met een van de behuizingssets van.. Maar zo makkelijk gaat dat dus meestal niet.
 
Houdt er rekening mee dat dergelijke apparaten die zijn verkocht voor gebruik onder XP en Vista, daarboven niet meer functioneren. Een andere oorzaak kan zijn dat de schijf GPT partitietabel heeft (geen BIOS maar UEFI firmware) en dat kan niet gelezen worden door de wat oudere maar nog gebruikelijke MBR.
 
Bedankt! Ik zet em wel in m'n ouwe desktop met windows 7 en kijk wat er gebeurd.
 
Zet eens een screenshot van dat schijfbeheer weer.
Waarom er nu over GPT wordt gerept ontgaat bij een oude schijf.....
 
Hallo Lange Pier, long time no see, nog wat langer geworden zeker? Alle gekheid op een stickje: Zowel GPT als MBR wil die niet doen.
 
De tool ziet de externe schijf ook niet. Zal em morgen eens in de oude desktop zetten via de sata-aansluiting.
 
De desktop kon de schijf ook niet identificeren bij opstarten en ook niet in het bios. Zal wel stuk zijn dan. Case closed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan