hdd kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Makaz0r

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
21
Hallo,
Sinds gisteren is mijn pc heel raar aan het doen. Hij loopt continu vast, en wanneer ik dan reboot staat er 'Primary hard disk failure'. De disk wordt meestal niet weergegeven in het opstartscherm met primary master/slave etc, maar soms wel met veel rare tekens erin. Heel af en toe start de pc wel op, meestal wanneer ik de stroom voor een tijdje van de pc af heb gehaald. Ik neem aan dat mn hdd dus kapot is, wat aannemelijk is sinds hij al 8 jaar oud is. Ik heb in de tussentijd niet in de computerkast zitten te prutsen dus dat kan het niet zijn.

Ik heb gelukkig een backup op mijn andere hdd(160GB). Mijn vraag is: kan ik XP installeren op deze hdd, zonder dat ik mogelijk bestanden kwijtraak die op deze hdd staan?

ps: zo zag mijn opstartscherm er vanochtend uit: klik
 
Laatst bewerkt:
Staat je eerste harddisk niet als master maar als slave?:eek:
 
haha ja blijkbaar wel.. komt volgens mij doordat de IDE kabels anders niet aangesloten kunnen worden omdat het gewoonweg niet paste. Het heeft altijd prima gewerkt hoor:D
 
haha ja blijkbaar wel.. komt volgens mij doordat de IDE kabels anders niet aangesloten kunnen worden omdat het gewoonweg niet paste. Het heeft altijd prima gewerkt hoor:D

Heel apart, maar goed.....

Je wilt nu dus xp installeren op de hdd waar al data op staat.
Dan je je op die hdd eerst een 2e partitie aanmaken, dus 1 partitie met je data en een lege.
Dan op die lege xp installeren
 
Ja zoiets dacht ik al. Ik ben alleen bang dat bij het aanmaken van de nieuwe partitie sommige data wordt verwijderd, of kan dit niet? En stel nou dat mn pc weer vastloopt terwijl ik de partitie zit aan te maken? Dan heb ik nog een groter probleem denk ik?

Ik heb even gekeken op het forum en ik kwam deze tool tegen: http://software.helpmij.nl/index.php?action=detail&id=53
is dit de goede tool voor deze klus?
 
Oke bedankt voor je hulp, ik ga het zometeen proberen:thumb:
 
Hoi !

Ik zou de P>M> uit de link van @mrmusic maar nemen: Gparted is m.i. absoluut niet geschikt voor onervaren PC-gebruikers.

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan