HDD monitoring + email send out

Status
Niet open voor verdere reacties.

alain1988

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Beste,

we hebben een tool gemaak die het systeem monitord nu zit ik enkel vast op dit punt , die ik nie weet te implementeren.

wat ik al heb
Read / write monitor van HDD
netwerk adapter statussen
cpu verbruik + geschiedenis

nu wil ik nog enkel dat alle hardeschijven worden weergegeven en ook een soort diagram van hoe vol ze zitten. en met de mogelijkheid als ze minder dan 20% van de schijfgrootte hebben dat deze een mail stuurt naar een admin adres.

dus tips zijn welkom ;)

Waarin is de tool geschreven, draait die op een PC of op een server? Dat vergemakkelijkt het beantwoorden. Linux of windows server? Wat meer info zou erg helpen.

Laatst bewerkt:
Tja het staat in het .Net forum, dus ik neem aan dat het .Net is...:rolleyes:

Deze pagina legt DriveInfo uit, http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.io.driveinfo.aspx waarmee je een lijst van alle logische stations kan krijgen en de totale grootte, en vrij ruimte, een simpel rekensommetje en je hebt het percentage.

Email verzenden googlen geeft gelijk al een voorbeeldje:

Code:
'create the mail message
Dim mail As New MailMessage()

'set the addresses
mail.From = New MailAddress("xx@xx")
mail.[To].Add("xx@xx")

'set the content
mail.Subject = "This is an email"
mail.Body = "this is a sample body"

'set the server
Dim smtp As New SmtpClient("localhost")

'send the message
Try
    smtp.Send(mail)
    Response.Write("Your Email has been sent sucessfully - Thank You")
Catch exc As Exception
    Response.Write("Send failure: " & exc.ToString())
End Try

Dit zal trouwens niet overal werken, alleen op een centrale server aangezien veel providers, zoals Ziggo, smtp blokeren (het email protocol) en je applicatie daar alleen via bijv. smtp.ziggo.nl:25 email zou kunnen verzenden.
Dus het is wel handig als je zegt of dit een monitor app voor een server is of iets anders, het emailen doet denken dat het remote moet draaien, maar dan kan het alsnog door willekeurige gebruikers gebruikt worden.

Als de applicatie op meerdere computers zou moeten draaien moet je er een menu in plaatsen waarin SMTP settings kunnen worden ingestelt.

Laatst bewerkt:
de tool zal draaien op de servers waar een smtp service zal op draaien om de mails te verwerken het os is windows server 2012

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan