'HDD Recovery Validation Failed' - Acer Aspire 7736

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dotty8

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2013
Ik hoop dat ik dit onder het juiste onderwerp heb geplaats (ik heb namelijk geen idee xD).

Ik heb een Acer Aspire 7736, normaal gesproken wanneer ik mijn laptop naar de fabrieksinstellingen wil zetten, kan dat gwn met alt + F10. (poging 1)Maar dit keer kreeg ik de melding 'HDD Recovery Validation Failed'.... (poging 2) Mn moeder heeft dezelfde laptop, dus daar heb ik de recovery cd's gebrand en vervolgens met deze cd's geprobeerd mijn laptop terug te zetten. Met de cd's kreeg ik vervolgens de melding: FAIL to format Disk 0 partition 1

Het is dus niet mogelijk de laptop terug te zetten naar de fabrieksinstellingen (iig niet met de manieren die ik weet).

Herkent iemand dit probleem? Waar wordt dit door veroorzaakt? En belangrijker, hoe kan ik de laptop alsnog naar de fabrieksinstellingen herstellen?

Alvast bedankt :-)

Laatst bewerkt:
Vergelijk eens Schijfbeheer met de laptop van je moeder. Mogelijk heb je (eerder) zaken veranderd (bijv. FAT32 partitie omgezet naar NTFS, recovery partitie verwijderd, partities verkleind, partities vergroot, nieuwe partities gemaakt etc.)
Schijfbeheer: [Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc
[Ik raad je aan om het Schijfbeheer scherm op beide laptops te maximaliseren, zodat alles zo groot mogelijk wordt weergegeven. Vergelijk zowel het bovenste deelvenster als het onderste deelvenster met elkaar.]

Tijs.

Het gekke is dat ik juist deze laptop bijna niet gebruik. Mocht er iets veranderd zijn, en dan? Ik wil graag de laptop naar de fabrieksinstellingen herstellen.

Bedankt :-)

Laatst bewerkt:
Als je wat veranderd hebt dan zul je die veranderingen moeten terugdraaien. Natuurlijk is niet alles terug te draaien, zoals het verwijderen van de recovery partitie, dus vergelijking moet uitwijzen wát er precies is veranderd.

Overigens ga ik er wel vanuit dat de harddisk van beide laptops (precies) even groot zijn.

Tijs.

Op dit moment kan ik m niet vergelijken met de andere acer. (die zijn beide idd even groot).

In vergelijking met mijn Sony Vaio, zie ik wel dat bij mijn acer de schijf zondernaam (herstelpartitie) ontbreekt. Op mn acer heb ik alleen een C: schijf (Systeem, Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie.

het bestandsysteem is NTFS zowel op vaio als acer. Ik zal vanavond beide acers nog even controleren.

Als de herstelpatitie ontbreekt, waarom lukt het herstellen dan ook niet met de herstel cd's? Het lijkt net dat er een virus oid is dat het herstellen onmogelijk probeert te maken, ik heb namelijk ook maar 1 herstelpunt. Alhoewel mn virusscan niks zegt maja daar kan ik ook niet altijd van op aan xD

Andere optie die je zou kunnen proberen is het klonen van de harddisk van je moeder's laptop naar die van jou. Natuurlijk moet jouw harddisk dan dezelfde grootte (of groter) zijn dan die van je moeder.

Natuurlijk heeft recovery (en daarmee de kloon-actie) alleen zin als de laptops qua ingebouwde hardware (precies) hetzelfde zijn.

Tijs.

En natuurlijk de standaard waarschuwing: Recovery (en ook klonen) overschrijft/verwijdert alles wat op de (doel-)harddisk staat, dus je moet eerst al je bestanden, mail, afbeeldingen, film(pjes) etc. veiligstellen op een extern medium (memory-stick, dvd, externe harde schijf etc.)

Tijs.

Ja alles wat er op staat mag er gwn van af. Lang leve de externe harde schijven ^^.

Maare.... Hoe kloon ik zoiets?

Veiligste methode is om niet de twee schijven rechtstreeks te klonen maar met een stap ertussen (=image-bestand op externe harde schijf).
Dat kan (normaal gesproken 100% succesvol) worden gedaan m.b.v. Clonezilla i.c.m. een externe harde schijf met voldoende schijfruimte vrij.
De te klonen laptop opstarten vanaf de Clonezilla live-cd / live-usb (externe harde schijf nog niet aangesloten), aangeven dat je met image-bestanden wilt werken ipv. rechtstreeks klonen, externe harde schijf aansluiten wanneer dat wordt gevraagd en de rest van de stappen volgen.
Zodra het image-bestand is gemaakt, hetzelfde doen op jouw laptop, maar dan aangeven dat je wilt restoren vanaf image-bestanden.

Het hele proces (incl. het branden van de live cd via ImgBurn): Zie youtube filmpjes, zoals deze

Heeft bovendien het voordeel dat van je moeder's laptop een volledige backup van haar harde schijf op die externe harde schijf staat. :D

Tijs.

Tijs,

Zoals ik al zei, gebruik ik deze laptop niet heel vaak. Ik ben helemaal vergeten dat er een nieuwe harde schijf in zit. Zou dat te maken hebben met het ontbreken van de herstelpartitie. Ook zijn daardoor de schijven van mn moeder's Acer en de mijne niet meer even groot.

Enig idee hoe ik het beste mijn laptop nog kan herstellen, mocht dat echt nodig zijn?

Tsja, dat moet dan betekend hebben dat je Windows vanaf DVD (of usb) opnieuw hebt geïnstalleerd ipv. een kloon te maken van de oude harddisk. En ja, dan is er geen recovery-partitie en zullen de partitie-groottes, aantal partities etc. ook verschillen van hoe het op de vorige harde schijf was.

In zo'n geval kan ik niet garanderen dat het na het klonen van je moeder's harddisk gaat werken, maar je maakt wél een goede kans.

Voor het gebruik van Clonezilla moet jouw harde schijf (minstens) even groot zijn als die van je moeder. Dus check dat wel even goed voordat je het klonen gaat proberen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nee de schijven zijn niet even groot. De mijne is iets van 200gb en de originele van mn moeder 500gb. Ik heb m niet zelf opnieuw geinstalleerd, maar heb de laptop toen weggebracht en zij hebben er een nieuwe harde schijf in geplaatst (in de veronderstelling dat het dezelfde schijf zou zijn... -.- ), dus dat klonen gaat m dan niet worden. Ik heb dus ook niet windows zelf geinstalleerd.

Maar mocht ik een windows dvd kopen, dan kan ik daarmee mijn hele laptop opnieuw installeren (herstellen)? Net zoals wanneer ik alt F10 zou doen? (sorry voor de domme vragen, maar ik heb er echt 0,0 verstand van xD)

Ja, dat kan je ook nog doen. Dan moet je dus Windows gewoon installeren (incl. alle vragen die je daarbij krijgt). Een recovery is het dan niet.

Zou je toch nog met klonen aan de slag willen, dan zul je een harde schijf moeten kopen die even groot of groter is dan die van je moeder.

Tijs.

Graag gedaan. Succes met het vervolg! :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan