HDD space verdwenen?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin de Jong

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2004
Berichten
33
Ik heb een hard disk van 30 Gigabyte, eentje van Maxtor.
Ik wou deze partitioneren, dus dat heb ik met fdisk gedaan, nadat ik hem geformatteerd had.
Ik deelde em in in 4 gig, en de rest, dus ongeveer 26 ofzo...
Na dit partitioneren gaf hij twee delen van 26 gig aan!?
Nou dit vond ik raar en dacht, laat maar, ik haal ze weer eraf, en hou gewoon weer een harde schijf van 30 gig in totaal over.
Nadat ik ze verwijderd had, ging ik weer in fdisk naar optie 1: een primaire DOS partitie maken.
Hierbij scant hij je HDD, hoeveel ruimte er is.
Hier geeft hij nou nog maar ongeveer 19 gig aan!!??
WAAR IS DE REST GEBLEVEN? ZO'N SLORDIGE 10 GIG?!!
Is dit nou voorgoed kwijt? Of hoe herstel ik dit?
 
optie: gebruik g-disk

Gebruik g-disk van symantec, dat gaat zowieso vele malen sneller dan f-disk.
je kan hier het bestandje downloaden en op een opstartfloppy plaatsen.

Bij dos prompt typ je:

gdisk 1 /del /all (enter)
gdisk 1 /cre /pri /sz:4000 /for /q (enter)
gdisk 1 /cre /ext (enter)
gdisk 1 /cre /log /for /q (enter)
pc herstarten.

De 1e commando verwijdert alles, de 2e,3e en 4e maken de nieuwe partities aan.
Na herstart heb een c partitie met 4 gig en de overige data zit op je 2e partitie.
En dat alles in minder dan een minuut:D
 
hee superbedankt al voor jullie snelle reacties, ik ga het zeker proberen, alleen nog een vraagje...
ik heb nl nu al een extra ouwe HDD van 4 Gig erbij gezet, dus het verdelen van de schijf van 30 Gig hoeft niet meer.. maar wat moet ik dan precies bij dat g-disk typen? om gewoon een volledig HDD van 30 te krijge..?
 
De eerste stap verwijdert alles, de tweede maakt een primaire partitie aan zo te zien. Formaat moet dan geen 4000 zijn (de 4 GB waar SP het over heeft) maar denk ik 30000

En ik denk dat je stap 3 en 4 kunt vergeten.

Heb het zelf nooit gedaan dus wacht toch maar de reactie van SP af, maar dit lijkt me het logischte,
 
Als je gewoon 1 partitie wil hebben, dan typ je:

gdisk 1 /del /all (enter)
gdisk 1 /cre /pri /for /q (enter)
 
Aha, dus zonder diskruimte toe te wijzen pakt hij de volledige ruimte. Heb ik ook weer wat geleerd:thumb:
 
haha relaxed forum, iedereen leert van elkaar!
nou ik heb het dus gedaan, het is gelukt, ik heb nou weer een schijf van 30 Gig. Maarrrr.........hehe
Nou ut volgende, ik kon dit alleen doen, als hij als enigste aangesloten zit...
Als ik die schijf van 4 er tussen schakel, paktie alleen die schijf van 4...
Ik heb achterop de schijven, van die pinnekes erin gedaan :) : : : : ), bij die van 4 op de 3e, zodat de pc die als eerste primaire ziet, en bij die van 30 op de 4e, als secundaire schijf.
Maar dan paktie alleen die van 4, en in windows ook...
Ik heb het ook al geprobeerd zonder dat pinneke op de 4e plek, maar dan paktie em ook niet...
hoe zorg ik nou dat men pc die schijf van 30 als secundaire schijf ziet, voor mij dus gewoon een schijf om muziek op te pleuren enzo???
 
Hangt niet alleen van de jumpers (pinnetjes) af, dus master en slave, maar ook van de kabels. Dus of de schijf op het uiteinde van het lint zit aangesloten, of in het midden, en of hij op de linker connector op het moederbord zit, of op de rechter.

Weet het niet uit mijn hoofd, anders even proberen. Je kunt steeds in het bios kijken of hij hem goed herkend heeft.
 
Laatst bewerkt:
ja tnx het is al gelukt
ik moest gewoon in de bios ff em laten herkennen, maar nou doet ie t dus
nou nog ff installeren enzo, en dan benk klaar!
bedankt voor de hulp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan