Hdd spin-up time

• Onderwerp starter Onderwerp starter daand
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

daand

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 feb 2008
Ik heb een hdd van hitachi 2,5 ingebouwd in mjn laptop maar om de 10 dagen leeftijd van de hdd doet de spin up raar het laagste wat hij een keer weer gaf was 79% en ik weet niet of dit normaal is ik heb nu er en screenshot van waar hij de waarde aangeeft van 91%

Klik op de afbeelding om het tevergroten :B

Bijlagen

• Smart.jpg
    Smart.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 64
  • Smart Attributes.jpg
    Smart Attributes.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Spin-up time zie ik niet op het plaatje.

De SMART status van mijn schijf ziet er zo uit:
SMART.jpg

HDDLife heb ik eerder wel eens bekeken maar ik zag er niet veel nut in. Iedere boot wordt de SMART test doorlopen dus als er wat verkeerd is wordt je wel gewaarschuwd.
Verder gewoon regelmatig de overtollige bestanden opschonen en defragmenteren en dan komt alles goed.

Laatst bewerkt:
Maar maak ik zo'n afbeelding net als zo helder????

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zin snap ik niet, maar het plaatje maakt duidelijk wat je in 1e instantie bedoelde met je post titel.

Het lijkt mij dat een de spin-up van een HDD niet trager wordt, misschien iets door slijtage maar dat is niet merkbaar.
Zelf zou ik niet al te veel waarde hechten aan wat HDDLife aangeeft.

Je zin snap ik niet, maar het plaatje maakt duidelijk wat je in 1e instantie bedoelde met je post titel.

Het lijkt mij dat een de spin-up van een HDD niet trager wordt, misschien iets door slijtage maar dat is niet merkbaar.
Zelf zou ik niet al te veel waarde hechten aan wat HDDLife aangeeft.

hddlife geeft waarde aan wat de andere programma's die smart meten niet aan

Heb zelf het programma ook even geïnstalleerd. De spin-up is bij mij 99% maar de seek error rate is maar 71%, wat volgens HDDlife kan betekenen dat de oppervlakte/mechanische van mijn HDD niet goed is.

Het zal, mijn HDD loopt al meer dan een half jaar prima naar mijn idee. Verder kun je er toch niets aan veranderen. Als je je heel erg zorgen maakt dan zul je de HDD moeten omruilen (mits in de garantie), maar ik denk niet dat een winkel dit doet voor een werkend product. Dan zul je dus een extra hardeschijf moeten kopen en de data overzetten.

Ik heb er alle vertrouwen in dat de BIOS SMART check grondig genoeg is om hardwarematig falen op tijd te kunnen detecteren en de data veilig te stellen. Als je HDD echt kapot is dan houdt het gewoon op, dus altijd een backup van belangrijk spul hebben !

Heb zelf het programma ook even geïnstalleerd. De spin-up is bij mij 99% maar de seek error rate is maar 71%, wat volgens HDDlife kan betekenen dat de oppervlakte/mechanische van mijn HDD niet goed is.

Het zal, mijn HDD loopt al meer dan een half jaar prima naar mijn idee. Verder kun je er toch niets aan veranderen. Als je je heel erg zorgen maakt dan zul je de HDD moeten omruilen (mits in de garantie), maar ik denk niet dat een winkel dit doet voor een werkend product. Dan zul je dus een extra hardeschijf moeten kopen en de data overzetten.

Ik heb er alle vertrouwen in dat de BIOS SMART check grondig genoeg is om hardwarematig falen op tijd te kunnen detecteren en de data veilig te stellen. Als je HDD echt kapot is dan houdt het gewoon op, dus altijd een backup van belangrijk spul hebben !

hij wordt wel weer 100% als ik de hdd weer ongv 5 á 8 keer opnieuw aanzet en hoe heet programma'tje waarvan u een screenshot heeft geplaatst ???

Voor mijn screenshot heb ik Lavalys Everest Ultimate gebruikt.
Een gratis variant hierop is PC Wizard van CPUID.

Dat die waardes zo maar veranderen en de ene keer beter zijn dan de andere keer vind ik toch erg vreemd.

Laatst bewerkt:
Voor Everest moet je betalen, de trial versie laat niet alles zien. Maar als je een beetje kunt zoeken ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan