hdd splitsen voor dualboot onder vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

smurrie

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Berichten
131
Hallo,

Ik heb 1 harde schijf in mijn computer zitten, die ik wil splitsen. Ik draai nu windows vista, en wil daar xp naast installeren. Hoe kan ik dit doen zonder gegevens te verliezen, of vista opnieuw te moeten installeren?
 
Hier wat leesvoer.

Grtz.

die had ik al gevonden:confused: en ga ik ook gebruiken, maar er staat niet precies hoe ik mijn harde schijf kan splitsen. En of ik gegevens verlies. Ik wil zeker zijn van een goede manier, dat ik niet straks alles kwijt ben...;)
 
Je moet dan naar schijfbeheer toe gaan. Ik hoop voor je dat het mogelijk is. Ik ga het nu even testen bij mezelf om er zeker van te kunnen zijn...


Jah, gedaan en het lukte.
Ga naar start en klik dan op uitvoeren:

WINDOWS TOETS + R.

Kopieer dan even deze regel over:
diskmgmt.msc
en druk op enter.
Klik met je rechtermuisknop op jouw schijf (C:\) en klik SHRINK VOLUME aan.
Aan de hand van hoeveel ruimte er nog op je C;\ schijf staat, wordt er bepaald hoeveel er vrijgemaakt kan worden. Aangezien het kleiner maken van de schijf ook ruimte in beslag neemt en dat windows natuurlijk zelf ook nog ruimte nodig hebt om te draaien.

Je krijgt nu dit menu:

Total Size Before Shrink in MB:
750000
Size Of Available Shrink Space in MB:
550000
Enter The Ammount Of Space To Shrink in MB:
(een maximaal getal staat hier, je kan ook kleiner invullen, niet groter)
Total Size After Shrink in MB:
(Hoeveel de C:\ schijf wordt na het verkleinen, in dit geval is dat 200000MB)

De toepassing neemt niet veel tijd in beslag, maar je mag het never nooit!!!!!! onderbreken.
Anders ben je alles op je schijf kwijt!!!!

Schijf aangemaakt, dan heeft hij die schijf een letter gegeven, bijvoorbeeld H:\ Local Station. Je kan met je rechtermuisknop erop klikken en dan je Drive Letter veranderen in een Letter die nog niet gebruikt is van A tot en met Z...

Succes, werkt 100 procent als je nog voldoende ruimte hebt op je C:\ schijf.
 
Je kunt met een programma als Partition Magic je HD indelen zoals je wilt. Verschillende partities maken is dan mogelijk en meer.
Maar er zijn meerdere partitiemanagers (ook freeware) die dit kunnen. Even googelen.

Grtz.
 
Partition Magic is de meest onveilige manier van splitsen...
Er hoeft maar wat te gebeuren en je bent echt alles kwijt!!!

Gebruik het zelf ook al jaren, en ik wil niet zeggen dat het slecht is.
Maar het is op de 10 keer 2 keer fout gegaan...dus de slagingskans ligt niet op het percentage dat hij wilt....dat moet gewoon 100 procent zijn!

Het gaat vooral niet lukken met langzame pc's zoals ik heb gemerkt. Moest een pc reparen die een tekort had aan HDD ruimte en hij had gelukkig een 2de partitie, waarvan ik wilde overzetten...
Hij deed zijn werk netjes, totdat hij opnieuw moest opstarten en toen gaf hij alleen een zwart scherm tijdens het overzetten van de HDD ruimte...
Dit liet ik zo staan voor een dag en uiteindelijk maar pc uitgezet, want het was simpelweg gewoon niet gelukt!
 
Partition Magic is de meest onveilige manier van splitsen...
Er hoeft maar wat te gebeuren en je bent echt alles kwijt!!!

Ooh,........draai al een tijdje mee op dit forum maar da's voor het eerst dat ik zo'n negatieve reactie krijg op het aanbevelen van PM.
Gebruik het ook al jaren (eerst PM7 en nu al heel lang PM8) maar het is na tientallen installaties en samenstellen van configuraties nog nooit een (1) keer misgegaan!

Mijn mening is dan ook dat het (juiste) gebruik van Partition Magic zeer veilig is.

Gtrz.
 
Laatst bewerkt:
Partition Magic is de meest onveilige manier van splitsen...
Er hoeft maar wat te gebeuren en je bent echt alles kwijt!!!

Gebruik het zelf ook al jaren, en ik wil niet zeggen dat het slecht is.
Maar het is op de 10 keer 2 keer fout gegaan...dus de slagingskans ligt niet op het percentage dat hij wilt....dat moet gewoon 100 procent zijn!


Niet mee eens, 2 keer prima gebruikt,.
 
Ieder voor zich. Kijk, als jij niet genoeg ruimte op je pc hebt en je hebt daarnaast ook een pc met weinig geheugen...
af te raden. Voor de rest hoor je me verder ook niet. Zei ook niet dat het slecht is. Zit een grotere kans in dat het misgaat dan op de windows manier, die sowiezo werkt!
 
Je moet dan naar schijfbeheer toe gaan. Ik hoop voor je dat het mogelijk is. Ik ga het nu even testen bij mezelf om er zeker van te kunnen zijn...


Jah, gedaan en het lukte.
Ga naar start en klik dan op uitvoeren:

WINDOWS TOETS + R.

Kopieer dan even deze regel over:
diskmgmt.msc
en druk op enter.
Klik met je rechtermuisknop op jouw schijf (C:\) en klik SHRINK VOLUME aan.
Aan de hand van hoeveel ruimte er nog op je C;\ schijf staat, wordt er bepaald hoeveel er vrijgemaakt kan worden. Aangezien het kleiner maken van de schijf ook ruimte in beslag neemt en dat windows natuurlijk zelf ook nog ruimte nodig hebt om te draaien.

Je krijgt nu dit menu:

Total Size Before Shrink in MB:
750000
Size Of Available Shrink Space in MB:
550000
Enter The Ammount Of Space To Shrink in MB:
(een maximaal getal staat hier, je kan ook kleiner invullen, niet groter)
Total Size After Shrink in MB:
(Hoeveel de C:\ schijf wordt na het verkleinen, in dit geval is dat 200000MB)

De toepassing neemt niet veel tijd in beslag, maar je mag het never nooit!!!!!! onderbreken.
Anders ben je alles op je schijf kwijt!!!!

Schijf aangemaakt, dan heeft hij die schijf een letter gegeven, bijvoorbeeld H:\ Local Station. Je kan met je rechtermuisknop erop klikken en dan je Drive Letter veranderen in een Letter die nog niet gebruikt is van A tot en met Z...

Succes, werkt 100 procent als je nog voldoende ruimte hebt op je C:\ schijf.

Smurrie, kijk je ook nog even of je een IDE of een SATA harde schijf hebt. Als je een SATA schijf hebt moet je speciale drivers hebben (om xp te installeren). Scheelt een hoop BSOD's op de critical moment.. ;)

ps. ik spreek uit ervaring.. ;) En ik snapte er maar geen bal van, vista niet kunnen opstarten en xp wilde niet installeren... :eek:
 
Laatst bewerkt:
Je moet dan naar schijfbeheer toe gaan. Ik hoop voor je dat het mogelijk is. Ik ga het nu even testen bij mezelf om er zeker van te kunnen zijn...


Jah, gedaan en het lukte.
Ga naar start en klik dan op uitvoeren:

WINDOWS TOETS + R.

Kopieer dan even deze regel over:
diskmgmt.msc
en druk op enter.
Klik met je rechtermuisknop op jouw schijf (C:\) en klik SHRINK VOLUME aan.
Aan de hand van hoeveel ruimte er nog op je C;\ schijf staat, wordt er bepaald hoeveel er vrijgemaakt kan worden. Aangezien het kleiner maken van de schijf ook ruimte in beslag neemt en dat windows natuurlijk zelf ook nog ruimte nodig hebt om te draaien.

Je krijgt nu dit menu:

Total Size Before Shrink in MB:
750000
Size Of Available Shrink Space in MB:
550000
Enter The Ammount Of Space To Shrink in MB:
(een maximaal getal staat hier, je kan ook kleiner invullen, niet groter)
Total Size After Shrink in MB:
(Hoeveel de C:\ schijf wordt na het verkleinen, in dit geval is dat 200000MB)

De toepassing neemt niet veel tijd in beslag, maar je mag het never nooit!!!!!! onderbreken.
Anders ben je alles op je schijf kwijt!!!!

Schijf aangemaakt, dan heeft hij die schijf een letter gegeven, bijvoorbeeld H:\ Local Station. Je kan met je rechtermuisknop erop klikken en dan je Drive Letter veranderen in een Letter die nog niet gebruikt is van A tot en met Z...

Succes, werkt 100 procent als je nog voldoende ruimte hebt op je C:\ schijf.

ik ging naar schijfbeheer, klikte rechts op mijn c schijf, en kan alleen kiezen voor volume verkleinen. Bedoel je die?

btw, mijn harde schijf is 230 GB, met 145 GB ruimte over.
 
Smurrie, kijk je ook nog even of je een IDE of een SATA harde schijf hebt. Als je een SATA schijf hebt moet je speciale drivers hebben (om xp te installeren). Scheelt een hoop BSOD's op de critical moment.. ;)

Ik heb in ieder geval geen IDE, met die brede sloten. Het is een klein rood kabeltje. Of het dan SATA is of e-SATA, geen idee:confused:
 
Shrink

Shrink is Engels voor verkleinen. Dus dat is het inderdaad.

Je hebt dus SATA, dan hangt het van je mobo af of je een driverdiskette moet maken voor XP.

Heb zelf ook ellende gehad met PM, die niet zo magic bleek te zijn Dus ben het eens met Danny.
 
Hallo allemaal,
ik heb een extra partitie aangemaakt, daar xp op geinstalleerd. Toen vistabootpro gedownload, vista bootloader geinstalleerd, maar nu krijg ik geen keuze menu welk besturingssysteem ik wil opstarten. Hij laadt automatich windows vista. Hoe los ik dit op?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan