Opgelost HDD + SSD , op beide windows geinstalleerd

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

SandyH

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2012
Goeiemorgen,

Enkele dagen geleden kreeg ik het beruchte blue screen of death, niets van alle herstelmogelijkheden werkte, dus heb dan een nieuwe versie van windows kunnen installeren, maar dit is gebeurd op de HDD schijf (die als backup dient), ipv op de SSD schijf (die uiteraard sneller is). Na veel gedoe is het dan gelukt om toch nog eens windows op de SSD schijf te zetten.

Nu kreeg ik bij opstarten PC de optie om te kiezen uit twee windows versies (volume 4 en 12), uiteraard zelfde versie, ik heb dit nu al kunnen uitschakelen zodat er direct van volume 12 (SSD) wordt opgestart.

Kan ik de HDD schijf nu gewoon formatteren zonder meer ? En door die hersinstallatie van windows op SSD zijn er nog partities bijgemaakt die er daarvoor niet waren, kan iemand me adviseren hoe ik best de partities instel / aanpas zonder het risico te lopen dat Windows niet correct meer wil opstarten ?

zie afbeelding van hoe de schijven nu zijn. HDD is 1 TB, en SSD de 512 GB.

Bijlagen

• schijfbeheer (002).png
    schijfbeheer (002).png
    56,9 KB · Weergaven: 8
Je hebt in pricipe maar
  • 1 EFI-systeempartitie,
  • 1 NTFS partitie (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Gegevenspartite)
  • 1 herstelpartitie
nodig en geen 4 efi-systeempartities, dus die kun je sowieso verwijderen.

Ok, bedankt, dus gewoon HDD volledig formateren, zonder partities te maken, en dan op SSD de drie partities die je aangeeft behouden, mag ik dan zonder meer de overbodige wissen en behoud ik de groottes zoals ze waren ? (100 MB voor EFI en 547 MB voor herstelpartitie ?)

De EFI partitie van 100MB hou je idd aan en de rest is naar eigen inzicht. Een herstelpartitie zou ik idd op 547mb houden, maar kan overbodig zijn wanneer je niet teveel in de instellingen verandert. Raadzaam is het om van tijd tot tijd te backuppen.
Maar mocht je ooit terug moeten naar de fabrieksinstellingen, krijg je er geen spijt van dat je de herstelpartitie hebt laten staan, dus dat is uiteraard geheel aan jou.

Je kunt toch gewoon vanuit de werkende Windows op die SSD die andere schijf op nieuw indelen?
In systeemconfiguratie dien je de tweede boot optie weg te halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan