HDD stuk.. data terug?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerro

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2008
Hoi,

Ik heb hier een harde schijf legge die waarschijnlijk stuk is. s-ata 300 500GB van seagate.
Als hij aan t stroom hangt dan hoor je m ook tikken.. in windows ziet ie de harde schijf NIET meer.. ook niet onder diskmanagement. De bios herkent hem echter nog wel. Heb al een aantal recovery programamtjes geprobeerd maar geen van allen ZIET de harde schijf, dus scannen voor lost files word dan ook een beetje moeilijk. Iemand een idee? Veilige modus ziet m overigens ook niet.

Alvast bedankt.

Het is geen nieuwe harde schijf.. zoals gezegd, de schijf begon te tikken.. ik wou mn data kopieren.. "just in case" en toen hij bij t 2e mapje aan kwam was t gedaan. Geen 2e schijf meer, behalve nog in de bios.

De schijf heeft dus gewerkt! Drivers zijn dus oké.. aangezien mn andere sata schijf er ook gewoon aanhangt.

Gr

Misschien een fabeltje, maar ik heb wel eens gelezen dat als je hem een nacht in dat anti statische folie in de diepvries legt het tijdelijk weer even kan doen.

Ik heb dit 2 keer getest. 1 Keer kon ik de HD toen weer voor kort benaderen, de andere keer niet.

het principe van het in de vriezer stoppen van een harddisk berust er op dat door afkoeling het metal wat krimpt zodat een slecht lager in de hd iets meer speling krijgt en net effe wil opstarten, daarna zsm de data er afhalen en weggooien dat ding (wel eerst HD echt kapot maken natuurlijk

Laten we dat maar plan B noemen dan :thumb:
Hopelijk kom ik nog langs een goeie andere oplossing :)

bedankt

Download Ubuntu 9.04, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Places".
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Als dit niet werkt maar Ubuntu "ziet" de schijf wel, kun je proberen met het programma ddrescue een kopie of image van de schijf te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan