[HDD] Telkens weer naar PIO.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Goedenavond,

Sinds een kleine week heb ik een probleem met mijn laptop / HDD: hij springt steeds naar PIO modus. Na het verwijderen van de IDE controller en een reboot van Windows wordt alles weer opnieuw geinstalleerd en staat het weer goed, maar na een tijdje is het weer hetzelfde liedje. (Vaak tijdens het kopieeren van bestanden, alles gaat dan extreem traag).

Zou een verse Windows installatie helpen? Heb ook een aantal berichten gelezen dat je HDD het dan gaat begeven, maar de S.M.A.R.T. gegevens zeggen dat alles prima in orde is?

Ik heb de laptop (en dus ook de HDD) aangeschaft in september 2005, en volgens mij hoort een HDD het langer vol te houden dan krap 1,5 jaar. (Jaar garantie, zal eens kijken hoelang je bij de fabrikant van de schijf hebt).

Ik ga sowieso m'n foto's etc alvast backuppen. Je weet maar nooit.

Heeft iemand dit nog gehad en misschien een idee hoe ik dit (liefst zonder format) kan oplossen?

Alvast bedankt ! :)

Greetz,

Dennis

Nog niet, maar dat mag het probleem toch niet zijn? Het doet zich _ineens_ voor en normaal installeer ik deze drivers ook nooit. (Zit standaard bij drivers van m'n laptop).

Die nieuwste drivers bevatten altijd wel fixes of zorgen dan wel voor een betere stabiliteit.

Maakt het trouwens niks uit of je met adapter of alleen op accu draait?

Je hebt pas nog Updates gedaan van XP ? (zat een hotfix bij)

Haal dan zoals Muurhond zeg nieuwe drivers op bij je Laptop boer

Sorry dat ik pas zo laat reageer, ben niet zoveel met de laptop bezig geweest daar we weer even een weekendje in Nederland waren.

Nieuwe chipset drivers heb ik nog niet geinstalleerd maar deze had ik normaal ook nooit nodig. (Zal het morgen toch proberen, je weet maar nooit...).

Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Dat staat er telkens in het logboek van Windows. Na een aantal van zulke fouten gaat Windows automatisch op PIO modus draaien wat dus niet werkbaar is.

Als die chipset drivers ook niet helpen doe ik wel even een format en als dat niet helpt dan zal de HD wel stuk zijn zeker? Beetje jammer.

Wat een vertrouwen in Helpmij, en niet eens op/in GoT, als Dennahz.;)

Yes ! Door deze post is het probleem ineens opgelost !

Dankjewel Lange Pier :love:

....

Met andere woorden: Dit slaat natuurlijk weer nergens op.

Mag ik vragen dan wat de oplossing was,dan leer ik ook /anderen er weer wat van.

Vraag staat niet opgelost!

Snap ik het zeker niet

>>>Yes ! Door deze post is het probleem ineens opgelost ! <<<<

Als je dan de laatste regel leest, kun je begrijpen dat wat jij aanhaald meer ironisch bedoeld is.;)

Als je dan de laatste regel leest, kun je begrijpen dat wat jij aanhaald meer ironisch bedoeld is.;)

OH ...zo,ja , heb effe rustig de tekst doorgenomen.

Dus BrEeZeR zegt Lange Pier je kan de POT op en ik hou niet van je:D :D

Dan wacht ik verder netjes tot TS met de oplossing komt,ik weet het niet.

Ja, er staan helemaal geen opties in om de DMA in te stellen... je kan gewoon zien wat voor HD er in zit en de boot sequence instellen maar daar houdt het wel mee op.

Als een HD stuk zou gaan dan hoor je hem toch de hele tijd opspinnen enzo? Dat is niet het geval namelijk. Ga zometeen wel even formatteren, als dat niet helpt dan moet ik het dus echt bij de hardware zoeken.

Het lijkt mij een hardware probleem.
Vaak wordt hij tijdens het kopieren van bestanden ineens traag, dat wil zeggen op het moment dat de harddisk dus (erg) warm wordt, het logboek geeft een melding dat er buiten de 'time-out' gereageerd wordt en dat er een fout geconstateerd is in de 'wisselbestand bewerking'
Blijft er in mijn ogen twee dingen over, een IDE fout of een harddiskfout, die beide veroorzaakt kunnen worden door warmte (uitzetting, slecht contact enz)
Je zou nog even kunnen proberen of de aansluiting misschien niet goed vast zit van de harddisk (even loshalen en weer terugduwen), mocht dat niet helpen moet je gaan hopen dat het alleen de harddisk is en niet de controller op je moederbord.

Heb nu Windows er opnieuw op gezet en hij blijft wel in DMA modus staan. In het logboek komen deze timeouts helaas nog steeds voor, dus het moet wel degelijk een probleem zijn met de hardware.

Ik zal zometeen eens de harde schijf loshalen en opnieuw vastzetten (Gelijk alles even stofvrij maken e.d.).

En wel ff de nieuwste chipset-driver installeren. Gewoon doen. ;)

En wel ff de nieuwste chipset-driver installeren. Gewoon doen. ;)

Bij de herinstallatie van Windows heb ik dit gelijk gedaan uiteraard :)

Het probleem doet zich niet zo vaak meer voor. Af en toe nog eens een melding als ik een programma installeer en ondertussen iets kopieer, maar verder heb ik er niet echt last meer van.

Goed is het niet, maar het werkt iig beter dan eerst...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan