[HDD] Telkens weer naar PIO.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even nog een kleine update:

Ik zou niet weten waar het echt aan zou kunnen liggen. Ik heb een grondige HD test gedaan met het programma van Hitachi (De fabrikant van mijn schijf). En deze geeft aan dat er helemaal geen probleem is.

Ook met het programma HD Tune komt er niks aan het licht wat verkeerd kan zijn: (Alleen dat de HD wel erg heet is...).

hdtune.JPG

Wat me wel opvalt is de dalende lijn. Hij begint snel en eindigt langzaam, maar bij de laptop van m'n vriendin is dit ook het geval. Pfff... is dit nou een Windows of een hardware probleem? Ik weet het niet meer. Als ik de HD op DMA forceer met een register tweak dan crasht hij een tijdje later (Vooral met veel torrents (= veel schijfactiviteit) open).

Iemand nog enig idee waar dit aan kan liggen? Heb de nieuwste drivers en heb zelfs Vista al geprobeerd (Erg traag).

Goed, inmiddels is mijn HD echt stuk aan het gaan (S.M.A.R.T errors, leesfouten etc). Windows wil niet meer opstarten, dus moet die eerst opnieuw installeren om nog dingen te backuppen (Ik weet het, laat). Als dat niet meer wil dan backup ik wel vanuit Knoppix, want in principe doet de HD het (nog) wel. (Op de leesfouten na, zal niet lang meer duren).

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe schijf en ik citeer hier even mijn post van een ander forum:

Mijn HD begint nu echt achteruit te gaan (S.M.A.R.T fouten, vaker in PIO etc) dus ik ben op zoek naar een andere HD. Nu ben ik van het principe: Als je iets koopt moet je het goed doen, dus wil ik een snellere en grotere schijf dan wat ik nu heb.

Ik heb uiteraard een beetje research gedaan en mijn oog is gevallen op deze 2 schijven (Hoef geen 7200rpm ivm hitte, stroomverbruik en prijs).:

Samsung SpinPoint M60 (120GB)

Fujitsu MHV2120AH (120GB)

Beide schijven zijn 5400rpm en hebben 8mb cache. Er zijn niet echt veel verschillen.. toegangstijd is bij beide schijven 12ms en ze zijn beide gewoon ATA100. Qua prijs liggen ze bij de € 80,- wat voor mij eigenlijk wel de grens is. Heeft iemand ervaring met 1 van deze schijven? De Fujitsu is volgens Toms Hardware wel een stukje sneller, maar of je dat in de praktijk gaat merken? Heb met beide merken eigenlijk geen ervaring, dus zou ik graag wat ervaringen horen van mensen die dat wel hebben. :)

120gb is voor mij genoeg, maar ik zou natuurlijk liever een 350gb, 7200rpm hebben voor dezelfde prijs. (Voor een gewone PC is dit voor 100 euro o.i.d. te doen?). Zat er ook al aan te denken om een externe USB2.0 bracket te kopen en daar een gewone schijf in te doen maar dat lijkt me niet echt fijn voor de snelheid waarmee alles gebeurd.

Tips, ideeen en ervaringen zijn welkom! Ik ben van plan vanmiddag een HD te bestellen zodat ik hem morgen in huis heb, want dit is zwaar irritant zo. :)

Ik zou kiezen voor de Samsung, ik ken deze als zeer stille schijven en bovendien heeft deze een MTBF van 330000 uur tegen 300000 voor de Fijutsi
Enne...een 7200 rpm schijf verbuikt ook behoorlijk wat meer stroom en is voor die prijs niet te vinden, voor € 25 meer wel, maar dan is het meestal maar een 100Gb disk met maar 1 of 2 mb cache.

Ik zou kiezen voor de Samsung, ik ken deze als zeer stille schijven en bovendien heeft deze een MTBF van 330000 uur tegen 300000 voor de Fijutsi
Enne...een 7200 rpm schijf verbuikt ook behoorlijk wat meer stroom en is voor die prijs niet te vinden, voor € 25 meer wel, maar dan is het meestal maar een 100Gb disk met maar 1 of 2 mb cache.

Oke. Ik heb ook gelezen dat de Samsungs inderdaad erg stil zijn. Wat ik mij wel afvraag is of 4200 > 5400 een groot verschil geeft bij een laptop schijf? Die 4200 was sowieso niet super snel als je grote applicaties / games installeerde, zou je dit erg goed merken?

Ik zou anders niet weten wat voor schijf ik zou moeten kopen. Deze schijven lagen in mijn budget en hadden goede reviews.

Thx voor je antwoord ! Ben nu druk bezig dingen te kopieeren via Knoppix wat wonder boven wonder nog snel gaat ook...

Ik denk dat je het juist goed gaat merken als je veel kleine bestanden gaat verplaatsen/zoeken, bij grotere natuurlijk ook maar meer bij kleinere (ook vanwege de 8mb cache)

Beter dan ! Alles is vooruitgang natuurlijk. Als ik morgen voor 15u bestel heb ik hem vrijdag in huis en kan ik hem dit weekend installeren.

Even voor de zekerheid: Een gewone ATA 2,5 inch laptop schijf past altijd in een laptop he? Mijn huidige schijf is ook gewoon ATA.

Bij mij heeft dat tot nu toe altijd gepast, dus waarschijnlijk bij jou ook wel :p

Bij mij heeft dat tot nu toe altijd gepast, dus waarschijnlijk bij jou ook wel :p

Anders gewoon paar pennetjes afbreken en beetje zagen.... komt wel goed !

Thx, en ik laat wel weten of alles gaat zoals het moet. :D

Inmiddels zit de nieuwe schijf er sinds zaterdag in en alles werkt weer als een zonnetje. :cool:

HD Tune zegt dat deze schijf 54 graden is, maar de S.M.A.R.T. info zegt dat de "current temperature" 46 is... ik ga maar van dat laatste uit ? Ik heb de laptop op roostertjes staan zodat er overal lucht in, uit, op en onder kan.

Bedankt voor jullie reacties !

En inmiddels is mijn nieuwe schijf ook aan het doodgaan. Ik vermoed dat dit gewoon door de warmte komt van die laptop... nu alles aan het backuppen en daarna gaat hij terug naar Alternate.

Voor mij geen laptop meer als vaste PC.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan