HDD uit RAID 5 volume uitlezen via laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

1107972

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2004
Beste forumgangers,

Mijn oude desktop PC welke ik eigenlijk niet meer gebruik is opgebouwd uit 3 schijven van elk 320GB (Seagate Barracuda) in RAID 5. Deze RAID configuratie heb ik indertijd opgebouwd nog voor het installeren van de Windows omgeving m.b.v. een optie die het moederbord bood. Volgens mij gaat het dan dus om een hardware matige RADI opstelling. Nu is het zo dat deze PC niet meer wil opstarten in Windows. Zelf met de Windows herstel schijf erin blijft hij hangen. Mijn vermoeden is waarschijnlijk een geheugen fout of iets dergelijks. Echter dit is een pure gok.

Het probleem is echter dat ik blijkbaar niet van alles een back-up heb gemaakt indertijd. Dus mis ik nog enkele mappen. Nu zou ik deze graag toch nog willen uitlezen.

Kan ik gewoon één zon schijf uit de PC halen, in een HDD docking station plaatsen en via de laptop uitlezen. Eventueel via een stukje software.

Of adviseren jullie een andere oplossing voor dit vraagstuk.

De moederbord is van het type: Asus P5N32-E SLI Plus (https://www.asus.com/Motherboards/P5N32E_SLI_Plus/specifications/)
En de raid controller die hier op zit is waarschijnlijk een: NVIDIA MediaShield™ RAID (http://www.nvidia.com/object/IO_32130.html)

Alvast bedankt.

Zal lastig worden inderdaad omdat die drie schijven in RAID5 mode eigenlijk 1 schijf vormen die de gegevens delen. De administratie ervan ligt bij de RAID controler. Als je alle drie de schijven nog hebt kan je het wel met speciale, daarvoor geschreven software proberen:
http://www.runtime.org/raid.htm

Of je dat geld er voor over hebt hangt uiteraard af van de nood om die gegevens terug te krijgen.

Dank voor de snelle reacties. Helaas heb ik maar één docling station dus kan ik er maar één schijf tegelijk aansluiten.
Dus zal moeten zoeken naar een andere oplossingen. Mogelijk dat ik de PC nog wel kan opstarten met een USB stick met Ubuntu en zo bij de data kan komen.

Inderdaad is een USB stick met Ubuntu een idee of je zou (uiteraard met de stroom eraf) de 3 RAID schijven even kunnen loskoppelen (noteer (of maak duidelijke foto) welke RAID schijf aan welke SATA controller was aangesloten), een extra harde schijf installeren op een van de overige SATA aansluitingen, die activeren in de BIOS (als die daar nog niet geactiveerd stond) en op die schijf een "nood"Windows installeren die je nu al had. Daarna de RAID controller software (zal wel in de chipset driver software geïntegreerd zitten) installeren in die Windows.
Daarna eens kijken wat er gebeurt als je de "nood"Windows afsluit, de 3 RAID schijven weer op hun originele SATA aansluitingen aansluit en bij het opstarten in de BIOS gaan en ervoor zorgen dat wordt opgestart vanaf de SATA controller/harde schijf die je bij de installatie van de "nood"Windows had gebruikt. Start de "nood"Windows op (hopelijk lukt dat) en dan kijken of je (in Schijfbeheer) de RAID volume ook ziet staan (zou als 1 disk met (ong.) 640 GB grootte daar moeten staan, in het onderste deelvenster). Kijken of je er dan wat vanaf kunt halen. Zie je de RAID-volume wel, maar krijg je beveiligingsmeldingen van "Geen toegang" etc., dan zijn daar wel middelen voor te downloaden, dus laat het ons dan even weten.

Tijs.

Dank voor de tip Tijs. Ik zal binnenkort eens ff tijd vrij maken om te kijken of ik de bestanden kan achterhalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan