HDD wel in Bios, niet in verkenner ... en nu?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

caddy_67

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2006
Hallo allemaal,

Na een zoektocht van zo'n 1,5uur op dit forum stel ik toch even de vraag wat ik nu verder moet, voor ik grote fouten bega...

De optartsector van mijn Primary master disc (C: ) was defect, backup van berstanden op Primary slave (D: ) gezet. Vervolgens een nieuwe Seagate HDD gekocht, Primary matser gemaakt en besturringssysteem eropgezet.
Primary slave (D: ) werd niet meer herkend in Windows, de schijf wordt wel in de Bios gewonden, ook in Schijfbeheer, dit voorgaande heb ik aan de hand van dit forum gevonden.
In andere topics heb ik gewonden dat ik de schijf moet partitioneren, maar is dat nu niet raar? Dezelfde slave werkte onder mijn (oude) master wel..............
Daarnaast ben ik bang dat ná het partitioneren de bestaande bestanden nog niet zichtbaar zijn. Hieronder een screenshot van mijn schijfbeheer:

Denk wel dat jullie er niks aan hebben, maar hier nog ff de specs van mijn PC:
  • Dell Dimension 8300
  • CPU 3gig hertz
  • 1.5gig intern
  • Windows XP pro
  • SP2
    [*]Primary master Seagate 160GB (Nieuw) Maxtor 80GB (Oud)
    [*]Primary slaver Western Digital 200GB (onvderandert)

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Laatst bewerkt:
je kan better deze schijf ff met rust laten tot je een goede oplossing krijgt.
op het moment weet ik niet voor je.

je kan better deze schijf ff met rust laten tot je een goede oplossing krijgt.
op het moment weet ik niet voor je.
Ja, idd! Ben blij dat je het met me eens bent :thumb: Was bang dat ik de enige was die het niet wist.;)

Zomaar even proberen, maak hem eens Secundary master of slave. Wordt hij dan wel gezien ?

Wat heel soms ook wel eens helpt is de jumper niet op master of slave doen maar op auto duwen.

Zomaar even proberen, maak hem eens Secundary master of slave. Wordt hij dan wel gezien ?
Hoe maak ik hem secundary master?

Wat heel soms ook wel eens helpt is de jumper niet op master of slave doen maar op auto duwen.
Jumpers heb ik al op alle mogelijke manieren gepaatst, master, slave en cable select.

De C schijf (Seagate) staat nu weer op Master (pinnetjes helemaal rechts)
De niet herkende schijf (Western Digital) Staat nu weer op cable select

Oh ja, vanaf moederboord: Stekker -> lang stuk kabel -> 1e stekker, zit Slave aan -> kort stuk kabel -> laatste stekker, zit master aan

Laatst bewerkt:
Heeft toch niets te maken met de jumpers, dan zou hij ook niet door de bios worden herkent.:confused:

Probeer het eens zo, ga met de muiscursor op het grijze deel van die schijf staan in schijfbeheer, waar schijf 1 staat, rechtermuisklik dan, kun je dan voor de schijf importeren kiezen?

Zo nee, kijk eens met PTEDIT32 welk type partitie er wordt weergegeven.
Als er 00 staat en je weet nog welk bestandssysteem erop stond, 07 voor NTFS en 0B of 0C voor FAT32, al lijkt mij dat sterk, kun je die eventueel veranderen in 07 als bij de andere vakken ook waarden staan, of hier een screendump neerzetten.

Niet opnieuw partitioneren, dan ben je sowieso je bestanden bijna kwijt, zeker na het formateren.

Heeft toch niets te maken met de jumpers, dan zou hij ook niet door de bios worden herkent.:confused:

Probeer het eens zo, ga met de muiscursor op het grijze deel van die schijf staan in schijfbeheer, waar schijf 1 staat, rechtermuisklik dan, kun je dan voor de schijf importeren kiezen?

Nee, helaas gaat niet. Kan alleen kiezen uit partitie, eigenschappen en help

Zo nee, kijk eens met PTEDIT32 welk type partitie er wordt weergegeven.
Als er 00 staat en je weet nog welk bestandssysteem erop stond, 07 voor NTFS en 0B of 0C voor FAT32, al lijkt mij dat sterk, kun je die eventueel veranderen in 07 als bij de andere vakken ook waarden staan, of hier een screendump neerzetten.
Eerlijk gezegd weet ik niet waar je het over hebt:o , maar heb het wel opgevolgd.
Zie hier de screenshot van de master

En deze is van de slave, als ik het me goed herinner was dat een FAT32:

Niet opnieuw partitioneren, dan ben je sowieso je bestanden bijna kwijt, zeker na het formateren.
Ben blij dat ik dat nog niet gedaan heb!

Heb nog ff screens gamaakt van de jumpersettings die ik op internet heb gevonden:
Mijn settings heb ik met een pijl aangeduidt.

De master Seagate:

en de slave Western Digital

"imageshack" werkt bijna niet, is alleen maar het laden.:(

Het gaat toch om de schijf die niet is gepartitioneerd, volgend windows? daar zul je wat mee moeten doen, heeft het geen zin om info te geven over een werkende.:shocked:

Maare, er staat totaal geen partitie info meer op, helaas.
Ga aan de slag met TestDisk, laat hem de partitie zoeken, of stonden er meerdere op?

"imageshack" werkt bijna niet, is alleen maar het laden.:(
Raar, hier werkt het perfect.

Het gaat toch om de schijf die niet is gepartitioneerd, volgend windows? daar zul je wat mee moeten doen, heeft het geen zin om info te geven over een werkende.:shocked:
Ik heb weinig verstand van partities, volgens mij heb ik de schijf (althans niet bewust) gepartioneerd. In Schijffbeheer geeft 'tie alleen aan dat de schijf niet is toegewezen. Probeer zo volledig mogelijk te zijn in mijn vraag, misschien een beetje verwarrend dat ik telkens de werkende Seagat (master) noem, maar dacht dat jullie er wellicht wat aan hebben. Mijn excuses:o

Maare, er staat totaal geen partitie info meer op, helaas.
Ga aan de slag met TestDisk, laat hem de partitie zoeken, of stonden er meerdere op?
TestDisk heeft 2 partities gevonden, een FAT16 >32 en één HPFS NTSF op dit moment laat ik hem de structuur doorzoeken, maar dat duurt nog wel een paar minuten.

Laatst bewerkt:
Aan de structuur zal ook wel niets mis zijn, de partitie(s) is/zijn verdwenen, welke stond er nu op? één NTFS of FAT32 of meerdere?

Doe het nog eens met TestDisk, schijf aangeven, Intel, analyse, proceed, worden daar partities in het groen weergegeven?

Ja of nee, enter en search gebruiken.

Ja, ze staan idd in het groen, zie screenshot:

Ik weet bijna zeker dat de schijf FAT32 was

Laatst bewerkt:
En ik weet wel zeker van niet, de eerste is er eentje van Dell in FAT16, de tweede is een NTFS partitie voor de rest van de schijf, herstel die 2e eens.

Maar ga eerst eens naar de MBR, en kijk of je de reserve terug kunt zetten voordat je bovenstaande doet.

Laatst bewerkt:
Oké, ik heb een MBR geschreven en gereboot, maar er is nog geen verandering. En nu?

Nee, ik ben net nog eens door de opties heen gelopen maar weet niet zeker welke keuzes ik moet maken. Ben ook erg bang dat ik wat fout doe........ kun jij me ff er doorheen loodsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan