HDD werkt niet meer ( geeft raar opstart geluid en gaat dan uit )

Status
Niet open voor verdere reacties.

j0rdyk10

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2010
Goedemiddag,

Net terug komende van mijn vakantie gelijk een fijne terugkomst. ik start de PC weer op na 2 weken ongebruikt te zijn en deze installeert de nieuwste windows updates.

Nu merk ik al dat de PC trager reageert en dat komt omdat hij veel aandacht moet besteden aan de tweede HDD. Een Seagate barracuda 1TB. Ik klik via de verkenner deze schijf open en tot mijn verbazing (want hier staat het gros van mijn bestanden) is deze helemaal leeg. Na een aantal restarts zie ik de mappen weer die er op horen te staan, en lukte het me bij een paar bestanden te komen na heel veel geduld. Maar nog niet bij de belangrijkste bestanden omdat die dieper weg zitten. Die wil hij niet laten zien. Uiteraard had ik van de belangrijkste bestanden wel een backup gemaakt, MAAR deze is niet meer recent ! :( dat zou betekenen dat ik een aantal belangrijke studiedocumenten en een aantal vakantiefoto's zou kwijt zijn.

Ik heb de harde schijf er nu uit gehaald en aangesloten via een externe verbinding om te controleren of het echt aan de HDD ligt.

Ik heb een youtube filmpje gemaakt om te laten zien wat de HDD laat horen bij het opstarten: https://youtu.be/aeNU7Njq8_I (volgens mij staat het geluid van dit filmpje erg zacht)

Bij het opstarten in veilige modus liet de HDD zich helemaal niet tonen.

Mijn specificaties zijn:

Windows 10 pro 64 bit
Intel core i5 - 4570 @ 3.2GHz
8gb ram
Geforce GTX 760

Het zou erg prettig zijn om hulp te krijgen omdat ik zelf niet tot een oplossing kan komen!

Met vriendelijke groet,

Jordy

Je hebt hier reeeds antwoord gehad op je vraag van 1 der Admins.....
Nou, dat is niet helemaal waar.

Dag Jordy,
Voor de helpers die geen hard geluid hebben op de luidsprekers: het is een herhaaldelijk heel snel klikkend geluid, klinkt haast als een krekel. Probeer maar niet uit tot er een diagnose is, zodat het niet verder stuk kan gaan.

Het zou een vastzittende kop kunnen zijn zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXg

Of een defecte beschadigde schijf: https://www.youtube.com/watch?v=MU6TZxwyg0w

En een slechte printplaat, die je nog zou kunnen verwisselen: https://www.youtube.com/watch?v=PoVBHG4kajA

Als je een zelfde harddrive hebt voor complete backups (klonen) dan heb je al een vervangende printplaat. Anders zou je kunnen proberen via eBay.nl, eBay.com en advertentiezoeker.nl Wanneer je een zelfde schijf kan kopen dan heb je meteen een vervangende.

Een harde schijf kan beter niet opengemaakt worden maar als je dat toch doet, in een stofvrije omgeving (een ster schroefje zit altijd onder de sticker), dan zal je zoals in de video de toestand kunnen zien. Is de kop vast op de schijf, deze dan voorzichtig losmaken terwijl je de schijf tegen de klok in meedraait. Is er een diepe kras dan is het apparaat wat de koppen bedient stuk en kan er misschien nog iets van de platen worden gelezen door een data recovery bedrijf maar dat is duur.

Het lijkt mij dat de koppen gewoon geparkeerd zijn toen je de computer voor het laatst gebruikte, een falende printplaat is dan waarschijnlijker want dat kan na verloop van tijd. Is er verder geen schade van onweer in huis? Kan de schijf zijn gevallen? Misschien zie je op de printplaat een gebrek zoals een klein putje in een chip?

Laatst bewerkt:
Hallo

Je hoort duidelijk de harddisk een poging ondernemen om op te starten ....

Lukt niet ... wat de klikkende geluiden verklaart.

Wat mij wel een hartstilstand geeft , bij het bekijken van dit filmpje =

Je hebt reeds problemen met die schijf , zo goed als zeker op platterniveau.

Persoonlijk dacht ik dat het algemeen geweten was , om een draaiende harddisk niet te manipuleren/bewegen , om head/platter kontakt te vermijden.

Peter

Inderdaad niet blijven proberen.

Studiedocumenten horen in de cloud. Je hebt daarvoor tegenwoordig veel automatische backup oplossingen.

Voor de foto's zou je kunnen proberen om de gewiste bestanden op de geheugenkaart terug te halen met recuva. Je staat vaak versteld van hoe lang geleden je dan nog foto's terug ziet. Dan moet je natuurlijk niet nog meer foto's maken.

Eén vraag, meerdere fora. :(

Een harde schijf kan beter niet opengemaakt worden maar als je dat toch doet, in een stofvrije omgeving (een ster schroefje zit altijd onder de sticker), dan zal je zoals in de video de toestand kunnen zien. Is de kop vast op de schijf, deze dan voorzichtig losmaken terwijl je de schijf tegen de klok in meedraait.

Compleet foute boel, tenzij j0rdyk10 beschikt over een cleanroom en de nodige kennis. Het feit dat hij hier ten rade komt vertelt echter het tegendeel.

Hoe oud is deze PC ?

Bedankt voor de reacties heren,

Wat betreft het posten op 2 fora, dat is puur omdat ik -als leek- erg graag die data nog wil terughalen waar dat mogelijk is.

@ gast0205; Ik heb de PC in elkaar gezet ongeveer 3-4 jaar terug.

@ VDK_P; Bedankt voor de tip, daar had ik inderdaad geen idee van! Ik heb de HDD nu ontkoppelt om zo verdere schade te voorkomen.

@ Alfred 2; De schijf is niet gevallen en er is er verder geen onweerschade. Ik denk dat de schade is ontstaan toen ik de PC liet afsluiten na een windows update. De ochtend hierop was de schade namelijk aanwezig en kon de schijf niet opgestart worden.
Dat is nu inderdaad ook de wijze les van dit voorval, voortaan gaan ze meteen de cloud in, zelfde met de foto's!

Is er nog iets wat ik zelf zou kunnen ondernemen? Kan ik aan de harde schijf zelf zien of er zichtbare schade is om eventueel op te lossen, of is dit te riskant in mijn niet-stofvrije omgeving.
Verder lees ik op internet om de HDD in de vriezer te leggen, dat dit soms werkt om nog wat laatste data er vanaf te kunnen halen. Is dat nog een idee of zal dat niet werken met deze beschadigingen?

Bedankt voor de tips!

Jammer zeg, dat voor updates...

In de vriezer leggen is geen goed idee omdat er dan veel condens op de platen komt. Vroeger maakte de elektronica dan weer beter contact en was er wel eens resultaat. Wat niet wil zeggen dat het nu niet werkt maar voor als er niet voldoende spanning is of als er een kapot controller board is dan natuurlijk heel erg slecht om te gaan proberen.

Niet open maken is koud water vrees. Het enige wat jij wilt dat is de data terug, dus het hoeft nog maar één keer goed te werken. Zou je zien dat de kop geparkeerd is geworden, van de schijven af dus, dan kan je verder de printplaat verdenken.

https://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY

En zo nog meer video's over data recovery die jou vragen beantwoorden. Je krijgt daar op de best mogelijke en beeldende manier uitgelegd wat de mogelijkheden zijn. Meer verstand hebben wij er ook niet van. Alle methoden hebben mij wel eens een keer geholpen. Er wordt ook verteld dat recovery door een bedrijf duizend dollar kost.

Voor als de schijf werkende wordt maar beschadigd blijkt te zijn, is hier nog een link naar recovery software, trouwens ook op verschillende boot CD's: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Livecd

Daar ben ik ook van overtuigd. Helaas moet er altijd eerst iets voorvallen voordat er een solide backup oplossing wordt gemaakt.

De bestanden zijn wel erg belangrijk, nou heb ik begrepen dat zo'n oplossing varieert van 600-1000e. Een erg prijzige oplossing! Er is geen andere keus dan zo'n bedrijf in te schakelen?

Een andere vraag voor de aanschaf van een nieuwe HDD (of SSD); Voor een zo betrouwbaar mogelijke opslag, wat wordt er aanbevolen? rond de 500GB. De opstartschijf is nu namelijk een SSD van 120gb, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar deze blijven. Uiteraard verloopt de backup van studie/foto's nu via een Cloud oplossing maar het zou prettig zijn de meest betrouwbare opslag te kunnen aanschaffen om niet weer tegen een defecte opslagruimte aan te lopen.

Gr

Bedankt Alfred, ik ga die video's bekijken en ik denk dat ik dat dan maar een kans moet geven!

Een andere printplaat monteren, van exact het zelfde model, is voor veel mensen de oplossing en niet zo moeilijk. Zoals gezegd heb je in ieder geval een andere harddrive wanneer dat niet werkt dus kan je eventueel ook weer doorverkopen. Dan hoeft het niet veel te kosten. advertentiezoeker.nl of ebay.nl of ebay.com

Voor zo betrouwbaar mogelijke hardware zou ik de reviews lezen op newegg.com Dit is een site waar je van verschillende bedrijven hardware kunt bestellen en van apparaten zijn er vaak vele honderden beoordelingen geplaatst.

Van mijn eigen schijven maak ik kloons en dat duurt drie uur voor een terabyte grote schijf. Daarna de schijven omruilen en de Windows schijf nog even invoeren om de Windows installatie te laten herkennen (automatisch repareren van de opstart bestanden). Niet alleen heb je daarna een kopie maar de schijven die je hebt gaan zo ook veel langer mee, in theorie, omdat ze afwisselend in de kast liggen. Wellicht is dat het systeem wat je zoekt.

Tegen virussen zou je een programma kunnen draaien wat wijzigingen bijhoudt en daar dan een relatief klein herstel bestand voor maakt. Dat wordt gebruikt in bibliotheken en op scholen. Voordat je opstart krijg je de melding of je het systeem wilt terugzetten. Zo kan je haast geen problemen krijgen met virussen of andere opzettelijk toegebrachte schade aan bestanden. Een image maken en dan terugzetten duurt normaal gesproken een halve dag. Een dergelijk herstelbestand wordt binnen enkele seconden aangemaakt en in een halve minuut wordt alles teruggezet naar hoe het was. De bekendsten zijn: Rollback Rx Pro en SKANIX ILLUSION.

Graag gedaan. Alfred 2

Schitterend, erg goede tips. Ben blij dat ik de vraag hier gesteld heb.

Na het bekijken van de filmpjes is me inderdaad duidelijk dat het niet heel handig was dat ik de schijven in me handen had tijdens het opstarten, oeps. Desalniettemin ga ik wel het risico nemen om de schijf te openen om te bekijken wat de schade is. In alle hoop dat dit nog te repareren is zodoende nog de data er af te halen!

Voor de zekerheid, bij het vervangen van de printplaat. Is het dan een pré om exact hetzelfde model en opslagruimte aan te schaffen? In dit geval een Seagate barracuda 7200.14 (ST1000DM003) met 1 terabyte opslagruimte.

Het is een andere. Er is geen garantie dat je deze controller boards om kan ruilen. Het product nummer verschilt. Alleen het serienummer mag anders zijn. Verder uitsluitsel kan je misschien krijgen bij support van Seagate.

Er is een bijkomende moeilijkheid. Tegenwoordig heeft Seagate modellen met een unieke firmware voor elk en ieder artikel. Dit moet dan overgezet worden naar de nieuwe harde schijf of de ROM chip moet vervangen worden voor de oude. Hier kan je dat zien: https://www.youtube.com/watch?v=Yn2eL4o-6Eo Dat overzetten kan trouwens iedereen doen die kan solderen met elektronica. Er zijn andere merken die modellen hebben waarbij ook dat onmogelijk wordt gemaakt.

In deze video is te zien dat het overzetten van de print niet altijd werkt. Na minuut 2:30 hoor je precies het geluid wat jouw harde schijf maakt, ten gevolge van verkeerde printplaat: https://www.youtube.com/watch?v=ICR-xw1FYlU

In de laatste video trouwens nog de tip dat misschien alleen de contacten slecht geworden zijn, deze zou je dan gemakkelijk schoon kunnen maken met een gummetje. De printplaat ligt alleen op deze contacten dus wees kritisch. De printplaat goed bekijken is noodzakelijk dus kan je deze even goed meteen los schroeven want de componenten zitten aan de onderkant. Als er condensatoren op zitten (zwarte torentjes met een in drieën gedeelde ronde metalen bovenkant, dan moeten deze stroomverdelers niet een losse mantel hebben of een iets bol staande bovenkant hebben of deze zijn stuk en moeten vervangen worden. Dat is bij elektronica meteen het meest voorkomende defect.

Als je alleen de printplaat wilt vervangen kun je beter een Ebay of Amazon zoekactie doen voor de printplaat.
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw...barracude+controller+pcb+ST1000DM003&_sacat=0

Vergelijk de fotos goed met die van jou en ik zou altijd een controle mail eerst sturen of het exact dat type is.
Koop je een complete schijf.... dan heb je kans op een volgende versie die onder de zelfde naam verkocht wordt...

Voor mij noooooit meer een Seagate, heb hier 5 Baracudas gehad van 2TB waarvan er 4 net na de garantie stuk gingen... Heb eea zeer publiekelijk via de social media met fikse argumenten afgehandeld, dat hun garantie toch wel erg beperkend is en je toch niet mag verwachten dat 4 vd 5 in iets meer dan 2j stuk gaan en het meer een serie fout lijkt dan iets anders. Heb ze alle 4 gratis vervangen gekregen.. maar een half jaar verder is er al weer een stuk (tikt)...
Dus nooit meer Seagate. Mijn oude 2TB Samsung draaien al bijna 5 jaar... en nog steeds probleemloos in hetzelfde systeem (2 pc's).

Dankje, ik zie nu wat je bedoeld. hij is ook nergens met zekerheid los te koop anders dan donordrives.com en hdd-parts.com (de PCB los). Dat solderen moet wel lukken trouwens om die ROM chip over te zetten.

Dan ga ik morgen eerst de onderkant goed bekijken zoals je zegt en daarna als dat niet goed is kijken of de PCB nog besteld kan worden.

Ik zie inderdaad aardig wat reviews over deze barracuda's dat ze niet erg betrouwbaar schijnen te zijn, jammer.

Laatst bewerkt:
de printplaat ziet er trouwens zo uit als ik hem losschroef:

oQKF0Ls.jpg

X0n6pvC.jpg

op de printplaat zie ik verder geen verstoringen, wel heb ik met de gum de contactplaatjes gegumd want hier zat iets van roest op lijkt het wel.
Bij de tweede foto valt op dat er iets van soldeertin op het middelste rondje zit.

Ik heb de HDD weer aangesloten en het lijkt nu langer te duren voordat het geluid optreed, maar helaas wordt de HDD nog niet herkend.

Update: hij wordt wel herkend, heb alleen geen toegang tot de gegevens nog. Als ik de schijf wil aanklikken verschijnt er: E:/ is niet toegankelijk, Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan