HDD's vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelj

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2004
Hallo,

Ik zoek een oplossing voor het volgende:

PC met een GigaByte P55A-UD4 Mobo
Er zitten 6 SATA 3Gb/s Connectors op: SATA2_0 tm SATA2_5
En verder 2 SATA 6Gb/s Connectors: GSATA_6 en GSATA_7
Op de SATA_2 connectors zijn aangesloten:
SATA2_0 drive 0 WD 2TB HDD partitie C: W7-Pro - partitie H:
SATA2_1 drive 1 WD 160GB HDD
SATA2_2 drive 2 WD 2TB HDD
SATA2_3 drive 3 WD 250GB HDD
SATA2_4 DVD0
SATA2_5 DVD1

De 2 2TB HDD's heb ik vanwege disk-errors vervangen.
Dat is op zich zonder noemenswaardige problemen gegaan.

Vervolgens heb ik de oude 2TB Hdd met de C:W7 partitie via de GSATA_6
connector aangesloten met het doel de HDD schoon te poetsen.
Dat zou moeten kunnen, want die 6GB/s connectors moeten downwards
compatible naar 3GB/s zijn.
In de BIOS zie ik de HDD ook inderdaad vermeld, maar m'n systeem komt
niet meer door de boot heen. Meteen na de melding op het scherm
"Loading Operating System" gaat ie opnieuw booten.

Zou dat kunnen komen om er nu dus 2 keer een partitie C: gevonden
wordt? Of moet ik andere stappen ondernemen om dit voor elkaar te
krijgen?
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,
Marcel

De bootable schijf als enige even aan de eerste sata poort hangen, wordt er dan wel geboot?

Snap alleen welke versie windows die op moet starten waar op staat.

En ce vemelding van die c:w7 ook niet, een windows v.a. 7 staat altijd op de C: als die is geboot.

De 2TB HDD op SATA2_0, waar W7 dus idd op staat, heb ik vervangen door een nieuwe HDD, met weer W7.
De vervangen schijf wil ik schoon poetsen en heb deze HDD, waar dus ook nog steeds W7 op staat, in GSATA_6 geconnect.
Volgens mij heb ik dus 2 HDD's met allebei W7, waarvan de HDD in SATA2_0 de HDD is waar het systeem nu van boot.

Er wordt maar 1 windows gezien om op te starten, op de schijf die als eerste staat in de bios om van te booten.

OK, maar heb je dan enig idee, waarom ie niet meer door z'n boot heen komt.
Ik heb 'm nu disconnected en kan dan gewoon booten

Die schijf heeft dan een probleem.

Met alleen die schijf erin en dan met een system repair cd of installatie dvd booten en een chkdsk /r uitvoeren via de command line.

Die schijf heeft idd een probleem, daarom heb ik 'm vervangen. Ik wil nu de info op die oude HDD vernietigen, maar dan moet ik 'm wel in m'n systeem hangen. En dat werkt dus blijkbaar niet

Even via een USB naar SATA adapter eraan hangen.... ?
Doe ik ook, heb er ooit eens een stuk of wat voor 7 euro p/s gekocht.
Dan kom je iig wel door de boot fase heen.
Je kunt ook een externe schijf doos nemen, daar zit ook zoiets in....

Dat moet werken als je de hint van L.P. opvolgt:
Met alleen die schijf erin en dan opstarten van system repair-cd of installatie dvd en een chkdsk /r uitvoeren via de command line.
Dus niet vanaf de schijf booten maar cd/dvdstation.
Gebruik van een Linux Live-cd als Ubuntu ( i.p.v. een Windows installatie-cd ) is ook een optie en dan m.b.v. Gparted de schijf leeg maken.

OK, maar heb je dan enig idee, waarom ie niet meer door z'n boot heen komt.
Ik heb 'm nu disconnected en kan dan gewoon booten

Dat schrijft Marcel... dus booten vanaf usb of cd/dvd gaat wrs niet lukken om die reden, dus als je de probleem disk er al aan hebt zitten...
Via de USB optie kun je de disk wel aansluiten NA het booten.....

Laatst bewerkt:
Hoi,

Een seconde in de magnetron en de info is vernietigd op de hdd of hoef je niks meer er aan t hangen {Antwoord op bericht 7) maar inderdaad een hamer wil ook wel werken

Laatst bewerkt:
Hopelijk kan de magnetron tegen de korte maar felle reflecties agv het metaal.... ;)
Ik zou voor de hamer gaan... kan de TS zich er nog op uitleven.....
Of je ontmantelt hem uit.... en gebruikt het schijfje als spiegeltje... wel effe een hele mooie maar dunne kras er op maken.... ;)

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk, dat de beste optie is via een USB-SATA adapter zoals André voorstelt.
Maar wat eigenlijk de achtergrond van dit topic is "waarom werkt de boot niet, als ik een HDD aan GSATA_6 hang?" is niet beantwoord.
Stel, dat ik een HDD via low-level format schoon wil poetsen, dat werkt dus schijnbaar niet.
Maar in ieder geval, zoals reeds gezegd, ik denk, dat ik de USB-SATA adapter ga proberen, dan zie ik wel verder. Of idd een externe HDD doos er omheen bouwen.

Ik zie wel, nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en iedereen een prettig weekend.

Marcel

Die SATA 3 hangen aan de "Marvell 9128 chip", in de bios op enabled en de drivers ervoor in windows geladen?

Heb maar effe een reboot gedaan om dat te controleren:
1/in de BIOS is de GSATA controller enabled
2/de mv91xx driver is running.

Misschien moet ik bij GigaByte aankloppen om dit op te lossen. Of me concentreren op zo'n USB-SATA Adapter.

Marcel

Maar goed, met alleen die schijf eraan op welke sata poort dan ook en er wordt niet geboot en hij staat niet in de bios dan zal hij zeker ook niet werken in een enclosure.

Correctie: als ik 'm connect, staat ie WEL in de BIOS, zoals ook vermeld bij de opening van dit topic

Vanmiddag een enclosure gekocht en 'm daarin aan m'n PC gehangen.
In W7 schijfbeheer zag ie 'm na een tijdje inderdaad, maar stond wel offline, vanwege te veel overeenkomstige kenmerken met een van de andere schijven. Kan wel uitkomen, hij heeft dezelfde indeling en data als z'n nieuwe opvolger. Dat werkt dus ook niet, het lijkt er dus idd op, dat het systeem in de knoop raakt door twee partities C:, de ene op de nieuwe schijf en de andere op de oude schijf.
Vervolgens bleek, dat al dit enclosure-gefrut m'n hele (dualboot-)opstartprocedure had vernaggelt, kon geen van beide systemen meer booten.
Dus dat eerst maar opgelost.
Ondertussen de enclosure aan een hele oude XP-machine gehangen en met wat vallen en opstaan via XP-schijfbeheer alle partities kunnen verwijderen.
Nu kan ik de schijf in ieder geval in z'n enclosure aan m'n echte PC hangen, al geprobeerd en dat werkt.
Dus mogelijk kan ik 'm nu ook in m'n PC aan GSATA_6 hangen. Maar dat ga ik over een week proberen, moet eerst wat andere zaken doen.
Het lijkt te gaan lukken, in ieder geval in de enclosure.
Iedereen bedankt voor het meedenken en nog een fijn weekend.
Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan