hd's weg !!!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter jojo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jojo

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
sinds gisteren worden mijn 2 seagate hd's niet meer gevonden tijdens het opstarten van de pc.ik krijg bij auto detect de volgende melding.
heeft voorheen altijd gewerkt dus niets verandert,pc niet van plaats geweest etc

auto detect pri master: atapi cd-rom
auto detect pri slave: not detected
auto detect third ide master: simpel gezegd mijn C is een western digital hd
auto detect third ide slave not detected.

ik heb mijn pc al open gemaakt en de stekkers etc nagelopen of alles vast zat etc
systeemherstel uitgevoerd maar die doet alleen C omdat hij de andere 2 niet detecteert.
en flink gescholden op mijn pc.

zou een verse install van xp of vista hier uitkomst bieden ??
of worden de hd's dan nog niet herkend ?
graag hulp anders ben ik 500 Gb aan data kwijt wat naar is

bij voorbaat dank
jojo

Laatst bewerkt:
ben helaas een dummy in bios en hardware toestanden,vond het al heel wat dat ik me pc open durde te maken en te proberen :shocked:

ben helaas een dummy in bios en hardware toestanden,vond het al heel wat dat ik me pc open durde te maken en te proberen :shocked:
LOL, voor je BIOS hoef je hem niet open te maken hoor.

Tijdens het opstarten van de computer krijg je een meldinkje welke knop je moet indrukken om in de SETUP te komen. Meestal zal dit [DEL] of [F2] of zijn.

Daarna blader je eens rustig rond zonder wat te veranderen. Dan weet je in ieder geval wat er allemaal staat.

Zoek naar een optie om je harddisken opnieuw of automatisch te laten detecteren. Daarna is het een kwestie van je instellingen opslaan en opnieuw opstarten. Je kunt ook altijd zonder op te slaan opnieuw opstarten als je denkt wat verkeerd gedaan te hebben.

ja zover was ik al ik kan met F8 in mijn bios komen,maar kan de volgorde van opstarten niet veranderen,tevens het starten met default settings heeft geen effect.

daar durf ik wel het een en ander hoor :)

pc is door vriend van me geinstalleerd en met dat raid gedoe geloof ik dat ie weg schrijft op 2 drives tegelijk.maar hij is op vakantie 3 maanden naar australie.

hmmm, volgens mij kijk je verkeerd.

500 GB en RAID (minimaal 2 harddisken dus) -> zeer waarschijnlijk SATA schijven en je kijkt bij IDE ;)

Kom je wel op 1 of andere manier in windows? Probeer ook eens op te starten vanaf de windows CD. Je zal dan wel een schijfje nodig hebben met SATA-drivers wil die de harddisk herkennen vermoed ik.

ik heb windows xp van pliek als dat je wat zegt of vista;

maar bedoel je dan dat ik opnieuw windows moet installeren ?
dat doe ik liever als dat ik me schijven kwijt ben :)

ik heb windows xp van pliek als dat je wat zegt of vista;

Dit zegt me dus gewoon niks. Wat is "pliek" en hoe bedoel je ik heb "XP of vista"

Het gaat om het besturingssysteem dat je nu op je PC hebt en of het nog op wil starten.

maar bedoel je dan dat ik opnieuw windows moet installeren ?
dat doe ik liever als dat ik me schijven kwijt ben :)

Als je windows opnieuw wilt installeren, dan zal je toch eerst je harddisken terug moeten hebben.

- kan je windows nu op die PC nog opstarten?
- Geef eens fatsoenlijk hardwareinformatie (moederbord, aantal + merk + type harddisken)
- Heb je een windows setup CD waarmee je op kunt starten?
- Heb je een CD met daarop de moederbord drivers beschikbaar?
- Heb je een diskettestation? en diskettes?

ok, ik kan met de betreffende pc opstarten en windows starten.
moederbord is zo even uit me hoofd asus pb5

3 x hard drives

1 x western digital 10.000 rpm 75 GB
2 x seagate beide 7500 rpm en 250 GB

ik heb een originele windows xp en een windows xp met extra software wat je optioneel kan mee installeren

pc is 6 maanden oud dus boekjes van het moederbord en hd's zijn aanwezig.

Laatst bewerkt:
1 x western digital 10.000 rpm 75 GB -> RAPTOR = SATA

Dat is neem ik aan je systeemschijf.

Als je windows opstart, dan start deze vanaf die schijf op. Dus je SATA drivers zijn goed geinstalleerd.

Start windows op, ga naar menu start -> uitvoeren -> type diskmgmt.msc

dan kom je in je diskmanagement. Post eens een screenshot daarvan.

OK, duidelijk.

Je RAID 0 is weg. Windows hoef je er niet voor opnieuw te installeren denk ik. Je moet zien dat je die RAID terug krijgt.

Met F10 voor/tijdens het opstarten kom je dacht ik in je RAID-controller, kijk eens of daar meldingen van manco's zijn.

En heb je 3 echte DVD/CD stations, of draai je een emulatieprogramma (alcohol120% of daemon tools)

vergeten te vermelden ja die andere 2 zijn van daemontools.

ik zal je tip proberen met F10

moet nu met me dochter naar opening van sporthal dus kan je niet eerder weer spreken

dus tot vanavond ofzo

in ieder geval bedankt voor je support

Laatst bewerkt:
F10 tip geprobeerd maar zonder succes er gebeurde niets :(

misschien toch maandag maar pc hulp aan huis bellen in almere.beter iets betalen als 2 schijven weggooien.

ahh.. ik denk dat we hier iets mee kunnen,ik had versie 4.06 werkte goed.maar uninstalled omdat ik wou update naar versie 4.09.

uninstall liet 1 file (helaas naam vergeten)staan en daarna 4.09 installed.
werkte niet,uninstalled en weer versie 4.06 erop gezet.werkt weer wel maar sinds die omstreeks die tijd ook me schijven weg.

moet nu iets zoeken van PnP BIOS.en daar iets delete

ik ga weer proberen.

bedankt weer zover, jippiejajee

helaas ,format C gedaan maar heeft geen r*** geholpen,maar weer verder klooien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan