heb hulp nodig

• Onderwerp starter Onderwerp starter eeru
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

eeru

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2001
ik heb van iemand een oude pc gekregen en wil kijken of ik het geheugen kan verhogen, het is vollgens mij een 386 of 486 met een werkgeheugen van 8 MB.
Weet iemand voor mij een schematiche tekening van de binnenkant van de pc waar op staat wat een grafiche kaart de prossesor ethernet kaart enz enz waaar die zitten en hoe ik het kan herkennen. En is er iemand doe zegt dit kan je het beste doen. ( ik gooi hem niet weg).
Ik wil het dus zelf proberen te doen veel kan ik er toch niet aan kapot maken en zo leer ik ook nog wat.

Alvast bedankt.

Rudy

er zijn wel schema's te vinden op internet. maar dan moet je mazzel hebben dat ie van jou er precies zo uit ziet. heb je misschien een digitale camera? zodat je wat foto's maakt.

ik heb geen digitale camara maar elke kaart heeft toch een bepaalde stekker en vandaaruit kan ik toch nagaan wat voor een kaart het is. of heeft iemand nog een andere optie.

Rudy

Hallo

Type processor wordt meestal vermeld tijdens p.o.s.t. ....(tijdens het "booten" , opstarten v/d p.c.)

Dergelijke oude p.c.'s werden meestal geleverd zonder koelvlak op de c.p.u. , dus 386/486 kun je heel eenvoudig aflezen op de processor zelf.....

Let wel .... dergelijke oude geheugens worden niet meer gemaakt , en zijn dus zeldzaam , t.t.z. ... duur......

Neem eventueel een foto v/h m.b. en post deze , dan kunnen wij eventueel meer duidelijkheid scheppen i.v.m. ....waar c.p.u. , chipset ,isa/pci sloten , etc......

De ethernetkaart is een heel eenvoudige .... de onboard of ..inplugkaart met de rj 45 connector erop .....

Enjoy the hobby ........

p.s.: 386/486 met dergelijk klein geheugen is perfekt voor D.O.S. toepassingen , win xxxx kun je echter wel vergeten.......

Peter

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin neemt van haar werk de digitale camara mee en ik zal dan een foto plaatsen van de binnenkant van de pc ik zal dan opnieuw de vraag stellen en hoop dan dat jullie mij dan kunnen helpen, alvast bedankt voor de reactie's en tot vannavond

Rudy

Peter,

Het meeste van wat je schrijft onderschrijf ik, toch zijn er twee opmerkingen waar ik een vraagtekentje bij zou willen plaatsen:

1. volgens mij is het geheugen voor een 386 / 486 weliswaar duur, maar als je op de www.marktplaats.nl naar een complete 386'er of 486'er zoekt, dan kosten ze 3x niets (variend van 10 € tot 50 €). Remedie : koop zo'n ding, haal het geheugen eruit en je hebt spotgoedkoop / voor een normaal bedrag het gewenste geheugen.
2. wist jij dat Windows 3.1 / 3.11, speciaal geschreven is voor de 386 25 / 33 (?) Mhz en kort daarna de 486 (60 mhz ?), m.a.w. er draait prima een stokoude 3.1 Windows op een 386 dan wel een iets minder stokoude 3.11 versie.

Rudy,

Vooral NIET de vraag opnieuw stellen als je de foto's hebt. Gewoon in DIT topic kiezen voor "reageer op bericht".

Heb hier eventueel nog wel een paar zakken vol 30 & 72 pins geheugen liggen. Dus als je er uit bent en je wilt nog wat 'uitbreiden'.......

Hallo

Pasja:

Yep ....I know , maar een complete p.c. kopen voor enkele geheugenlatjes....????

Ik heb persoonlijk de win 3.xxx overgeslagen , en heb die periode gewoon verder d.o.s. gedraait op p.c.

Wilde gewoon de info geven aan "vraagsteller" ,dat er niet moet geprobeert worden om een ...w95 of later te installeren .

dus ...."eeru" ...laat de vragen maar komen , blijkbaar staat hier een gans bataljon "helpmijers" standy -by om u te helpen ...........(nostalgie naar die oudere p.c.'s...??)

p.s. : let wel een pentium p.c. kun je reeds vinden voor een € 30 ... dus .....keep it cheap .....

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan