Heb ik een externe harddisk nog nodig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rma

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2005
Beste forumleden.
Ik heb nogal wat belangrijke gegevens op mijn PC vanwege mijn werk.

Tot nu toe heb ik geen back up gemaakt van deze gegevens.

Ik wil nu een PC aanschaffen waarin 1TB (2 x 500 gb) harddisks in zitten.
Mijn vraag is of ik hiernaast nog een externe Harddisk nodig heb voor veilige backups.

Ik ga vanuit dat de 2 harddiks niet tegelijk kapot gaan en je die ene als backup kan gebruiken, of niet?

Graag .advies van de deskundigen.

mvgr. Rob

Als je 2 harde schijven hebt van 500 gb, kun je er eentje inrichten als backup harddisk. Je kunt bijvoorbeeld schrijfcache uitschakelen dan voor betere beveiliging.

Je houdt dan nog 1 hardeschijf van 500GB over voor genoeg data lijkt mij, plus het besturingssysteem.

Als je echt veel data hebt, en je wilt 100% op veiligheid spelen, kun je nog een externe hardeschijf gebruiken, Alle backups die je maakt op de 2de schijf van 500GB zet je dan ook op je externe hardeschijf. Indien beide hardeschijven kapot gaan, heb je nog de backups op je externe. En andersom, gaat je externe kapot. Dan heb je nog de backups op 1 van je interne hardeschijven.

De keus is aan jou, heb je het geld over voor een externeschijf, dan moet je het doen, je weet dan zeker dat je backups veilig zijn. Heb je het geld er niet voor over, dan schaf je geen externe schijf aan, maar dan nog kunnen je backups gewoon veilig zijn.

Wat ook nog kan: de 2 schijven in RAID 1 zetten. Alles wat er op schijf 1 geschreven wordt, wordt ook geschreven naar schijf 2. Indien één van de twee schijven kapot gaan, kun je zo weer verder werken door de backup-schijf te gaan gebruiken. Het mooiste is om dan (net zoals mijn voorganger zei) een externe schijf erbij te hebben, die je dan met backups brandveilig weglegt.

@dillondarko: dat kan natuurlijk ook :) maar daar had ik niet even aangedacht.

@Rob: je schijven via een raid configuratie draaien is een prima oplossing, als je weet hoe dit werkt (is ook op tezoeken via google, denk ik, of in de handleiding van de mobo), is dat een geod middel om je gegevens te backuppen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan