Heb ik een systeem upgrade nodig? En wat maakt het nu zo langzaam?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nickcob111

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2009
Ik heb hier een PC die half geupgrade is een tijdje geleden met een betere videokaart. Sinds dien is de pc trager dan dat die ooit was. Eerst stond er windows 8.1 op. Ik dacht misschien moet ik het weer terug zetten naar een schone installatie van windows 7 erop. Toch blijft de computer echt heel erg traag.

Laden van vensters kan bijvoorbeeld echt al mega lang duren.. Ook met gamen is die niet bepaald geweldig. Ik vraag me af of de cpu een bottleneck is. Alleen is het niet echt bepaald goedkoop om die te upgraden. Graag een advies wat ik het beste kan doen! :) (ps. de videokaart werkt prima en ccleaner etc. doen niet zoveel bijzonders). Ik hoef dus niet een uber game pc maar ik vraag me af of deze pc goedkoop valt te updaten en waarom die nu opeens zo mega langzaam vensters laad. Het enige wat die doet tijdens opstarten is: Spotify, Skype en steam. Verdere achtergrond processen: Google Drive maar voor de rest niets.

De PC:
Windows 7 Professional 64 bit
MSI 770 C45 met een AMD Phenom II X4 955 BE
4 GB RAM
GTX 660
500GB WDC WD5000AAKS hardeschijf (S.M.A.R.T. status = Good volgens Speccy)
500 Watt voeding

Bedankt! :)

Hoi,

na de schone installatie van windows ook van moederbord videokaart etc de drivers weer geinstalleerd?

Ik heb de laatste nvidia drivers en ook de chipset drivers van het moederbord geïnstalleerd. Ik heb net nog van RAID mode IDE naar AHCI gezet maar dit maakt ook niet echt een verschil. De oude kaart heb ik helaas niet meer maar dit was een AMD Radeon HD 4770. De bios versie die ik erop heb staan kan ik niet echt vinden? In de bios staat V02.61 maar die komen niet overeen met die downloads zie ik. Er flitst volgens mij wel 1.3 voorbij als je de bios opent maar ook dit kan ik niet met duidelijkheid lezen. Staat dit nog ergens verborgen in de bios? want ik heb even rond gekeken maar zie het niet staan bij algemene info.

Het kan er natuurlijk ook aan liggen dat een hardeschijf gewoon niet snel is of het ram geheugen maar ik vraag me af of dat het echt is want zo traag zou die niet moeten zijn. Met MBAM en ccleaner kom ik ook niet echt verder, al hoewel ik op een schone installatie niet echt problemen verwacht.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ging over de bios versie en er zijn er nog vele erna gekomen, je kunt via een utility in windows de bios updaten.

Merk en wattage voeding mis ik nog.

Dat is de OCZ StealthXStream 500 watt. Is een BIOS update dan de oplossing? Of wat anders

Je kunt het proberen, staat niets bij dat het ook voor de grafische kaart compatibiliteit is maar nee heb je.

Sata kabel vervangen ook proberen.

Logboeken naneuzen of je er iets over kunt vinden.

Opstarten in foutopsporingsmodus, maar dat is voor windows.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/...tup-options-including-safe-mode#1TC=windows-7

Voeding is denkelijk gemaakt door FSP, een PSU OEM bakker, meestal kwaliteitsvoedingen.

Ik heb de bios proberen up te daten alleen dit gaat niet. Het moederbord ondersteunt geen windows 98 en volgens msi moet je het flashen met zo'n usb tooltje MSIHQ USB Bootable tool die draait in een windows 98 omgeving. Ook MSI Live Update start niet op er staat: The platform does not support this application.

Hoe kan ik nu mijn bios updaten? Want misschien ligt het daar aan. Sata kabels heb ik veranderd had niet veel effect.

Sorry voor de late reactie (vakantie).

Echter geeft de windows update tool van msi aan dat 1.3 al de laatste versie is van de bios terwijl dit niet zo is volgens de website. Ik kreeg nu ook random een bsod op het systeem. volgens MSI live update zijn de chipset drivers niet geinstalleerd echter heb ik deze wel geinstalleerd. Enig idee wat ik nog kan doen?

Bsod code opschrijven en hier plaatsen.
Test je systeem hardware matig met tools zoals Memtest en kijk of je temperaturen normaal blijven tijdens stress en normaal gebruik

de dingen die je noemt klinken mij in de oren als throttling tegen verhitting en uiteindelijk een systeem crash.

Laatst bewerkt:
De BSOD:

==================================================
Dump File : 071315-31309-01.dmp
Crash Time : 13-7-2015 21:27:13
Bug Check String : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug Check Code : 0x0000000a
Parameter 1 : 00000000`00000018
Parameter 2 : 00000000`00000002
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : fffff800`02eb6f0d
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+72a40
File Description : NT Kernel & System
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.18798 (win7sp1_gdr.150316-1654)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+72a40
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\071315-31309-01.dmp
Processors Count : 4
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 327.592
Dump File Time : 13-7-2015 21:28:27
==================================================

Verder heb ik een memtest laten draaien die 7 succesvolle passes heeft gehad, is verder testen dan nog nodig? Ik heb ook de cpu een stresstest gegeven, die wordt overigens 80 graden onder load! Maar er zit gewoon een stock cooler op en er gebeurd dan verder niks met de PC. Ook de bios update is uiteindelijk gelukt door een bootable usb aan te maken met ubootin ofzoiets :p dus heb nu de laatste bios versie.

Ik heb net windows defender uitgezet, en opeens lijkt die weer super snel te werken.. ik kijk even aan hoe dit gaat maar kan windows defender ervoor zorgen dat mijn hele pc traag word?

80 graden is te heet voor een AMD Phenom II x4 955 processor je zult daar echt iets aan moeten doen je wilt dat ding niet boven de 60 graden laten draaien.

bitdefender kan er voor zorgen dat de processor belast word en deze meer hitte gaat produceren
als de koeling dan niet de cpu voldoende koelt word deze trager ter bescherming van de processor (dit noemen we throttling)

je pc draait dus traag omdat je processor overhit raakt!

Laatst bewerkt:
Verder kun je er voor kiezen om Windows Defender uit te schakelen en een andere, gratis virusscanner te installeren.
Hoe je Windows Defender uit zet wordt hier uitgelegd.
Een zeer goed getestte, gratis virusscanner met malware bescherming en meer is 360 Total Security, gebruik hem zelf naar volle tevredenheid op mijn 2e systeem.:thumb:

Ik heb zojuist een SSD in deze pc gezet, windows 8.1 geinstalleerd en windows defender uitgelachen. Alles werkt nu helemaal prima! hartstikke bedankt allemaal

De processor loopt idle op 35 graden en nu ik hem met de kast open heb staan is de max temp van een stress test 62 graden, dat is best te doen dan toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan