Heeft iemand al ervaring met Linux Zorin?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Omdat ik door problemen toch gedwongen ben om mijn desktop opnieuw te installeren (dual boot Linux Mint en Windows7) tipte iemand mij Linux Zorin (gebaseerd op Ubuntu). Ik lees er alleen maar lovende verhalen over, met name over de stabiliteit, dus heb ik eerst op een andere desktop de LTS-versie in virtual box geïnstalleerd. Dat ging als een speer, maar daarna veel vreemde problemen. lk kon bijvoorbeeld wel sudo commando's intikken, maar hij weigerde de cijfers uit mijn paswoord (de letters verschenen wel, maar die moest ik daarvoor wel meerdere keren op mijn toetsenbord aanslaan voor ze er stonden). Dat cijferprobleem deed zich alleen voor in de terminal. In het configuratiescherm flakkert de cursor heel onrustig en vlakbij een icoon verdwijnt de cursor helemaal. Je kunt dus niet gericht een icoon aanklikken. Om de Nederlandse taalversie te krijgen, moest ik de verschillende acties meermalen uitvoeren. En zo waren er nog meer vreemde verschijnselen die ik bij geen Linux-versie heb meegemaakt. Jammer, want Zorin ziet er goed uit en heeft een paar handige opties. Ik heb het nu weer verwijderd omdat het niet werkt (32 en 64 bit geprobeerd).
Zijn er al mensen met betere ervaringen?

Ik heb tot gisteren met Zorin gewerkt en eigenlijk weinig tot geen problemen gehad. Het enige waar ik op een bepaalde pc tegenaan liep was een verkeerde videomode.
Zorin is voor zover ik weet ook gebaseerd op Ubuntu dus op zich niks mis mee.
Maar zou het kunnen liggen aan de combinatie met de virtual box?

Als je genoeg ruimte hebt op je harddisk, dan kun je (wat ik ook gedaan heb) een aparte partitie maken en daar Zorin opzetten. Je hebt dan dualboot en kunt het dan beter testen.
Bevalt of werkt het niet dan kun je gewoon de partitie verwijderen.

Dank voor je reactie. Ubuntu en Mint werkten wel goed in mijn virtual box (alleen altijd geduvel met activeren usb), dus waarom Zorin niet, is eigenaardig. Maar ik begrijp dat je toch weer van Zorin bent afgestapt? Waarom als ik vragen mag?

Ik ben niet van Zorin afgestapt omdat het niet beviel, maar meer omdat ik ontdekte dat mijn oude systeem nog krachtiger was dan ik verwachtte en zelfs een 64 bit versie van Debian kon draaien in plaats van een "light" Linux. Want zowel qua installatie en update als ook installatie van andere pakketten had ik geen enkel probleem. Maar ik ben ook nog een Linux beginner en wil gewoon kijken waarmee ik het makkelijkste kan werken maar ook leren.

Al moet ik, na een slapeloze nacht vanwege installatieproblemen met Debian, toegeven dat Zorin 100x makkelijker is in zowel gebruik als installatie dan Debian, waar (in ieder geval bij mij) nogal wat mis ging en ook installatie van extra software niet allemaal van een leien dakje gaat (net als ondersteuning voor mijn videokaart).

De kennissen die geen XP meer willen maar windows 7 niet aankunnen, adviseer ik in ieder geval Zorin.

Wat betreft de ene linux wel en de andere niet, daar zit inderdaad vaak verschil in zoals je kunt lezen in mijn andere draadje : http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/825363-Problemen-met-installatie-Debian

Op pc 1 installeert Debian vlekkeloos en loopt als een trein en op PC 2 ben ik meer dan 12 uur bezig om het een beetje draaiend te krijgen (terwijl dat juist de pc was waar Zorin probleemloos installeerde en draaide)

Heb je andere draadje gelezen. Ik denk dat jij als 'beginneling' er toch meer van snapt dan ik die al jaren met Linux (Ubuntu, Mint en soms wat variantjes) werk. Ik dacht ook over Mint Debian omdat het een rolling distro is, maar mij te veel risico als ik dit lees. Zelf ooit getracht het te installeren, maar lukte niet. Ook ik heb twee harddisks in dual boot (Windows7 en Mint16). Wil Mint 16 vervangen door 17 maar in de aanloop (geholpen door een forum) ging los daarvan Windows zodanig op tilt dat ik die nu eerst opnieuw moet installeren en daarna Mint17 (omgekeerde volgorde werkt niet omdat Windows bij installatie Linux eraf gooit). Ik zet ze dan maar beide op mijn grootste schijf want ieder op een aparte schijf lukte destijds alleen met kundige hulp en was ondanks dat een lastige klus (problemen met boot, grub, pointers heb ik begrepen. Nou ja begrepen...). Het werkte uiteindelijk alleen met de ntfs boot-partitie op de linux harddisk. Wat andere forums dan weer raar vinden.

Zorin is een geweldige distro voor beginners, of mensen die gewoon liever een windows achtige omgeving willen. (of zelfs mac met hun look changer).
De laatste versie 8.1 heeft inderdaad wat problemen in virtualbox, dit gebeur wel vaker met linux (de eerste versies van unity werken ook voor geen meter).

Zorin kan ik dus gewoon aanraden :)

Een rolling distro is niet veel gevaarlijker dan een ander (deze installatie is rollend en al zeker 1 jaar), maar als u daar over twijfelt kunt u inderdaad beter bij een LTS blijven.

Persoonlijk ben ik altijd een fan van een "minimale" installatie, dit betekend dat ik er dan zelf een DE (gnome, kde, cinnamon) opzet.
Dit kunt u zelf natuurlijk ook doen, u dient dan een ubuntu minimal (server) iso te downloaden en te installeren.
U eindigt dan met iets wat eigenlijk een grote terminal is (aangezien er geen enkele x aanwezig is).
Vervolgens zou u dan de DE installeren.

Als u in dit laatste geinterreseerd bent kunt u eens kijken naar mijn gui_install script voor ubuntu server: http://mi-soft.nl/software.php?page=gui

Ik heb vandaag Debian eraf gehaald om de nieuwe Zorin 8.1 te testen. Maar krijg toch het idee dat het vergeleken bij de vorige versie, echt ongeteste bagger is. :(
Fout tijdens installatie en als het eenmaal geïnstalleerd is dan werkt Sudo niet en kun je zelfs geen software updates meer doen omdat je totaal geen rechten hebt.
Een flinke achteruitgang vergeleken bij de oude versie dus, want je kunt er niks mee op die manier. En dan is het niet echt handig om een distro te hebben waar je niet gewoon als root kunt inloggen.

En dan heb ik het nog niet eens over de gemiddeld 2 systeem-errors of meldingen dat application gnome-session-check-accelerated-help is vastgelopen of dat Zorin OS 8 een "internal error heeft"

Vooralsnog schat ik de kwaliteit van 8,1 net iets lager dan Windows ME.

Sorry hoor maar ik vind een reactie als deze gewoonweg nergens op slaan.

ik heb toevallig gister nog geholpen bij het installeren van zorin 8.1 core. En dit ging gewoon foutloos.

Het feit dat u niet als root kunt inloggen ligt niet aan het systeem. Als root inloggen kunt u met "su" gevolgd door het wachtwoord. Vervolgens kunt u met het commando "visudo" of "EDITOR=nano visudo" het sudo bestand aanpassen om uw accoubt alsnog root rechten te geven.

Heeft u het installatiebestands md5sum gecobtrolleerd alvorens te installeren?
welke stappen zijn er precies uitgevoerd bij het installeren?

de bug van gnome session check is bekend en heeft effext op meerdere systemen. (Waaronder ubuntu).

mijn advies is om opnieuw te installeren nadat u de md5sum van uw iso (en dvd) heeft gecheckt. Als u hulp nodig heeft bij het correct installeren kunt u eens kijken naar: http://zorin-os.com/installguide.html

Mocht dit alles niet lukken dan kunt u altijd een andere vorm van linux proberen. Enkele simpele linux distros zijn bijv:

Elementary Os
point linux
de ubuntu varianten (xu lu ku etc.)

ps u vergeet dat de mensen van zorin vrijwilligers zijn. Desondanks hebben ze een vrij grote community (en dat verdienen ze). Om dr kealiteit van zorin os bagger te noemen en te vergelijken met windows me vind ik zelf dan ook ietwat respextloos.

pps: u heeft 2 maal dr zelfde reactie gepost. Waarbij de 2de een kleine aanpassing heeft. U kunt ook uw eerdere bericht aanpassen. Dit kunt u doen door op het knopje "bericht bewerken" te drukken rechtsonder in ue oude post (als.u ingelogd bent)

.

Hierbij dan even de reden van mijn reactie:

De oude Zorin probleemloos kunnen installeren en gebruiken (zoals uit mijn eerdere reactie bleek)

Zorin 8.1 Installeert de eerste keer al meteen niet goed, dus tweede poging. Na een moeilijke installatie al direct kernelfouten. verder kan ik mijn normale software niet updaten omdat SUDO niet werkt (en volgens hun forum ben ik niet de enige)
Uiteindelijk via een omweg aan de praat gekregen, maar vandaag alweer (dus nog geen 24 uur na installatie) krijg ik een melding "The update information is outdated".

Vervolgens start ik Synaptic op en kies voor reload en krijg vervolgens ook daar alweer errors omdat bepaalde indexfiles niet geladen kunnen worden en er bepaalde public keys niet aanwezig zijn. En al die fouten kwamen bij de oude versie niet voor. Dat was gewoon een kwestie van cd erin, installeren en probleemloos werken.

En dit zijn problemen die dus alleen bij de 8.1 core voorkomen en niet bij eerdere versies. En als het nou om een of andere exotische zelfbouw PC ging dan zou ik mij nog iets kunnen voorstellen, maar dit is gewoon een standaard HP/Compaq pc waar ieder ander OS, zelfs Zorin, gewoon probleemloos op draait.

Dan zet ik toch mijn vraagtekens bij deze release, zeker omdat Zorin door iedereen wordt aanbevolen als een ideale versie voor mensen die van Windows over willen stappen.

Verder ben ik niet negatief over het OS op zich, want zoals het ontworpen is, vind ik het echt mooi. Maar ik ben van mening dat de 8.1 core óf niet goed is getest (anders hadden ze de bug met Sudo well ontdekt) of dat er nieuwe bugs inzitten die zorgen voor veel problemen met installeren.

Voor mij maakt het verder ook niet zoveel uit. Ik Ik wil gewoon meer met Linux gaan werken.
Maar ik heb ook in mijn kennissenkring veel mensen met oudere pc's die ook moeten kiezen tussen overstappen op Linux of een nieuwe PC en als ik bij iedereen zo'n 12 uur moet gaan zitten voordat alles een beetje draait, dan wordt het wel erg duur.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan