Heel eenvoudig netwerkje : graag tips

Status
Niet open voor verdere reacties.

volume

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2004
Ik vind hier wel wat informatie terug, maar dat gaat allemaal over uitgebreide netwerken. Ik zou graag enkel en alleen internet willen delen tussen mijn desktop en mijn laptop.
Ze draaien allebei onder win XP
De laptop is aan Acer Travelmate 244
Communicatie of file sharing tussen de 2 PC's is niet nodig.
Ze staan ongeveer 12 meter van elkaar (een kabel kan ik altijd via de zolder leggen).
De enige bedoeling is dat ik met alle 2 op internet kan.
De modem die ik heb is een E-tech die via USB aangesloten is op mijn systeem.
He is uiteraard wel de bedoeling dat de PC's onafahnkelijk van elkaar kunnen werken, d.w.z. dat niet de desktop moet aanstaan alvorens de laptops op het net kan ...
Wie geeft mij raad om dit zo voordelig mogelijk op te lossen. Ik hoef echt geen topspeed router want de laptop wordt meestal gebruikt voor mail en opzoekingen, dus geen zware downloads ofzo ...
Alvast bedankt voor het antwoord .

Meest eenvoudige is een router aan te schaffen met geintregreerde adslmodem, of beide los.

Het probleem zit nu in je USB modem.
Volgens mij is er geen router op usb ?! (niet dat ik weet)

Op deze manier kun je met 2 netwerkkaarten en een crosskabel alleen met de laptop op het internet als de desktop aan is, en het internet voor je deelt.

Wanneer je een router hebt met utp kabel, kunnen alle daarop aangesloten machines onafhankelijk van elkaar op internet.

Alleen de vraag: bestaat er een router met usb ingang, en utp uitgangen?
In het ergste geval kost het je dus een andere modem, met utp.

In dit laatste gela heb je 3 straight utp kabels nodig.
1 van modem naar router.
1 van router naar desktop
1 van router naar laptop.

De router MOET met de desktop worden ingesteld, om het juiste mac-nummer (adres van je netwerkkaart desktop) te kopieren.

Geplaatst door jackall
Meest eenvoudige is een router aan te schaffen met geintregreerde adslmodem, of beide los.

Kan je mij een router aanbevelen ? Liefst goedkoop, daar die waarschijnlijk niet dagelijks gebruikt wordt ...
Als ik het dus goed begrijp vervangt die router mij modem (op zich niet erg, want heb hem destijds gratis gekregen), en vertrekt van daaruit een kalbel naar de netwerkpoort van de desktop, en een langere kabel van ong. 15 m. naar de laptop ? Zijn die kabels per meter te koop, en is het makkelijk die stekkers daar aan te zetten ?

Eenvoudig en goedkoop:

- een E-tech ADSL modem/router met ingebouwde switch, kostte mij deze week slechts € 55,-

- 2 straigt utp kabels, deze kosten met stekkers bijv € 13, voor 15 meter, of € 11, voor 10 meter.

Aan je USB modem heb je niets meer.

Vanaf de splitter met telefoonkabel naar de modem/router. De straight kabels verbinden de router met enerzijds de PC en anderzijds de laptop.

Succes! Dick

Zal dat misschien eens overwegen, want ik heb het tot nu toe nog niet aan de praat gekregen.
Kan jij me zeggen waar je deze spullen voor die prijs vind ?

Vorige week bij Computerland gekocht!

E-tech ADSL modem/router met ingebouwde switch voor analoge verbinding € 55,-
Dit apparaat bestaat overigens ook voor ISDN en kabel voor ongeveer dezelfde prijs.

De straight UTP-kabels (kant en klaar met modulairstekkers) heb ik ook bij Computerland gekocht.

15 meter voor € 13,-
10 meter voor € 11,-

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zelf heb ik gemerkt dat er in verschillende winkels flinke prijsverschillen bestaan!

De UTP-kabel 15 meter heb ik ook gezien voor € 19,- (Dixons) en € 32,-! (Dynabite)

Het ADSL modem/router bestaat ook voor € 99,-! Of te koop als losse apparaten. Mijn advies niet doen!

Groet weer, Dick
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan