Heel raar probleempje met laden

• Onderwerp starter Onderwerp starter jvens
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jvens

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2014
Hallo,

ik heb een raar probleem met mijn asus x750ja. De accu laadt namelijk niet meer op. De lader is nog wel goed. Dit heb ik gemeten. Wanneer ik de lader in de laptop steek geeft deze aan dat er wordt geladen, maar het percentage zakt langzaam. Hierna heb ik de accu getest met speciale apparatuur, hieruit bleek dat de accu goed was. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik de beveiligingsprint (PCM) die in het accupack zit heb omzeild (om een realistisch beeld te krijgen van de accu). Kan het zijn dat er op het moederbord zomaar iets kapot gaat? De spanning die via de connector naar het moederbord gaat is oké (ca. 19v). Maar de spanning die vanaf het moederbord naar de accu gaat zit op 0.8v Nu weet ik alleen niet of dit een realistische meting is, omdat het zou kunnen dat er alleen spanning wordt afgegeven wanneer de laptop ziet dat er een accu aan hangt. Iemand ideeën?

Hallo

"Maar de spanning die vanaf het moederbord naar de accu gaat zit op 0.8v"

Lijkt er dus sterk op dat het laadcircuit van de laptop defekt is ...

Defekte mosfet's ?? gesneuvelde beveiligingszekering ???

Oorzaak van sneuvelen ??? --> "Hierbij moet ik wel zeggen dat ik de beveiligingsprint (PCM) die in het accupack zit heb omzeild"

Hopelijk bedoel je hier niet mee , dat je de controle/laad/ontlaad/beveiligingselektronika binnenin de batterijpack hebt overbrugd ...

Peter

Hoi Peter bedankt voor je reactie.

Het zou inderdaad kunnen dat het laadcircuit op het moederbord kapot is. Maar ik zie niks verbrands oid.

Ik zal even toelichten waarom ik deze stappen heb ondernomen: de laptop viel 5x in een uur uit en ging toen daarna niet meer aan. Omdat ik het oranje lampje zag knipperen (accu-probleem) heb ik de accu los gehaald. Ik heb de pcm losgesoldeerd omdat ik de cellen onderling dan kon testen. Ik begon met leegtrekken (=capciteit meten) en kwam erachter dat ze allemaal helemaal leeg waren. Daarna heb ik de batterijen apart geladen en waren binnen twee uur netjes vol. Toen heb ik de pcm weer aangekoppeld en de accu in zijn geheel teruggeplaatst. Vervolgens startte de laptop zonder problemen op, maar laadsignaal komt dus niet bij de accu en loopt langzaam leeg.

Waar ik nu dus tussen twijfel is de pcm van de accu of het laadcircuit van het moederbord.. En mocht het probleem bij het moederbord zitten, wat kan ik er dan aan doen?

Hallo

Controleer of er nog communicatie is tussen de batterij en de laptop ...

Eenvoudigste ... in windows ... zie je de capaciteit afnemen van de batterij ??

Werkt dit niet , zul je de signalen moeten controleren d.m.v. oscilloscoop. (niet evident om bij de aansluitingen te komen)

Geen laadspanning van de laptop ... laptop motherboard controleren.

Indien je geluk hebt , is er slechts een zekering (s.m.d.) of een mosfet in het laadcircuit defekt.

Meest gebruikt n kanaal mosfets , met exotische typenrs ... pinout is wel standaard.

Dit herstellen zal ofwel belachelijk eenvoudig zijn , of een onmogelijke operatie blijken.

"wat kan ik er dan aan doen? " --> ik weet niet hoe ver uw technische kennis reikt in dit alles , maar bovenvermelde punten zijn deze die ik eerst zou controleren.

Dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/Asus-X7...412000?hash=item2103303620:g:6owAAOSwo0JWQ30m

Zou betrokken motherboard moeten zijn ...

Ziet er niet echt hoopgevend uit om dit te herstellen zonder specifiek s.m.d. soldeer/desoldeer materiaal , alsook de nodige praktijkervaring ...

Mosfets zijn duidelijk te zien ... ik zie wel geen zekeringen in het laadcircuit ... foto is net niet duidelijk genoeg ...

Peter

Hallo

Blijkbaar komt er geen reaktie meer van t.s. ....

Jammer ...

Meld mij af van dit topic ...

Grtz

Peter

Komt er wel. Wacht op vooruitgang om hier te kunnen posten

Om de accu uit te sluiten, maar een nieuwe besteld. Deze erij gezet en werkt nog steeds niet.

Ik ben wat dieper op de mosfets ingegaan, er zitten er twee net na de plaats waar de lader op het moederbord binnenkomt.

Als ik spanning meet van de lader (-) en de ingang van de eerste mosfet zie ik de 19v. Als ik naar dr uitgang kijk meet ik niks meer. Nu zou je meteen denken dat deze kapot is, maar dat kan natuurlijk ook in de aansturing zitten. Ik heb me even wat verder verdiept in de mosfets, er mag geen directe verbinding zijn tussen de S en de D bij dit type. Dat is bij de eerste ook niet het geval, maar bij de tweede wel.

Ik heb er een paar besteld, is te proberen lijkt me.

Hallo

"Ik heb er een paar besteld, is te proberen lijkt me. "

Bekijk dan meteen ook de sturing ... (gate)

Hopelijk voor u is dit wel nog in orde ...

Grtz ...

Peter

Kun je me vertellen wat die 'gate' moet doen dan? Ik weet niet hoe ik dit kan testen..

Hallo

"Kun je me vertellen wat die 'gate' moet doen dan?"

Uiteraard controleren of de benodigde stuursignalen nog aanwezig zijn ...

Je kunt ze eens in de schakeling in/uit geleiding laten komen ... zo weet je meteen of deze nog o.k. zijn ...

Er zijn genoeg tut's te vinden hoe je een mosfet kunt testen ...

Vraag eventueel hulp van een lokaal iemand met de nodige technische kennis ... deze zal dan hopelijk ook meteen kunnnen inschatten of er veel/nog meer schade is ...

Peter

Hallo Peter,

Ik ben eerst begonnen met het vervangen van de mosfets, hierna werkt alles weer naar behoren!

Bedankt voor je hulp en meedenken!

Hallo

Ben blij voor u ...

En ... proficiat ...

Veel plezier nog in de komende jaren met deze laptop.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan