Heel vreemd - Wireless pakt twee verre buren maar niet systeem van ons

Status
Niet open voor verdere reacties.

missyaz

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Ik ben bezig om een wat oudere laptop aan de praat te krijgen voor een oudere schoonzus. Als ik het Wifi knopje indruk krijg ik steeds de netwerken te zien van twee verre buren - maar niet ons eigen netwerk en ook niet die van de buren naast ons (uiteraard allemaal beveiligd). Hoe kan dit toch????:evil:

a. Als je het draadloze netwerk ingesteld hebt op 5 Ghz (bij sommige 802.11n draadloze netwerken het geval) en de netwerkkaart kan alleen 2.4 Ghz aan (802.11b of 802.11g), dan is het begrijpelijk dat het netwerk niet wordt gezien.
b. Dan kan het zijn dat, als de 2.4 Ghz band wordt gebruikt, een kanaalnummer in gebruik is die niet wordt ondersteund door de netwerkkaart. Voorbeeld: Amerikaanse draadloze netwerken gaan tot kanaal 11, europese tot kanaal 13. Het zou dus kunnen zijn dat je een 'amerikaanse' netwerkkaart hebt maar een 'europese' kanaalinstelling van je draadloze netwerk (dus op kanaal 12 of 13).
c. Dan kan het nog zijn dat het uitzenden van de (E)SSID uitstaat in de router. In dat geval moet je handmatig de draadloze netwerknaam (=(E)SSID) gaan invullen. Als andere computers wél gewoon de netwerknaam/(E)SSID kunnen zien, dan gaat dit natuurlijk niet op, want dan wordt blijkbaar wel de (E)SSID uitgezonden.

Meer mogelijkheden heb ik zo niet. Ik geef optie a. de meeste kans.

Tijs.

SSID aanpassen

Ik heb twee desktops en een andere laptop en die zien ons thuisnetwerk (wifi) wel - alleen de oudere laptop niet. Nog andere ideen?

Even teruglezen: je praat alleen over optie c., maar niet over optie a. en b.

Dus een volgende reactie komt niet voordat je opties a. en b. ook hebt onderzocht.

Meld daar dan trouwens meteen bij hoe het netwerk nu is ingericht vanuit de router: Welk type netwerk (802.11n, 802.11g, 802.11b of (evt.) een mix daarvan), welke frequentie (5 Ghz of 2.4 Ghz), welk kanaalnummer, welk type beveiliging (WPA, WPA2).
Meld ook welke draadloze netwerkkaart het over gaat (merk + type) [als het een geïntegreerde is (i.g.v. laptop) welk merk + type laptop].

EDIT: Ik zie dat Haaren101 ook benieuwd is naar a. en b.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik snap het

Hallo tijs,

De netwerkkaart van de oudere laptop is een 802.11g dus kan alleen 2,4 Ghz aan. Onze draadloze netwerk is ingesteld op 5 Ghz vandaar...! De laptop gaat toch naar mijn schoonzus en ik zal zorgen dat ze daar de modem niet hoger zetten dan 2,4. Ik was hier zelf echt niet uitgekomen dus hartelijke dank!

Groetjes,

missyaz

Fijn dat het je geholpen heeft.

Graag je vraag nog als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan