heel windows xp overhoop, help

Status
Niet open voor verdere reacties.

annemarie747

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2010
Berichten
141
ik gebruik windows xp. ik heb niks onlangs geinstalleerd, of niet dat ik daarvan weet.
Gisteren wou ik de laptop opstarten en ik kreeg eerst de melding dat er door een programma internet was beschadigd. Toen dat iets was teruggezet naar bing geen idee wat dat is.

nu start internet wel op maar een aantal dingen kloppen niet meer en ik heb geen idee waarom.

alleeerst zzijn veel instellingen veranderd.
bijvoorbeeld mijn apestaartje teken dee ik bv altijd shift en dan het teken maar nu komen er komma´s.
eigenlijk ale tekens die boenaan in een knopje staan en die via shift en dan het teken gingen werken nu anders. een ander teken verschijnt.

ten tweede mijn achtergrond desktop is verdwenen. ik had een foto daar geplaatst nu is het blauw. Als ik na de foto ga en rechts klik en zeg toevoegen als achtergrond bureaublad dan gebeurd er niks.

tevens kan ik geen iconen meer als snelkoppeling meer aanmaken.

En mijn c schijf is de opstelling in gewijzigd. foto´s staan er nog maar niet zoals ik ze had opgesteld. nu zijn het folder mapjes die onderaan in een rij alle foto´s openen. was eerst niet.
Tevens kan ik niet meer via mijn documenten op c mijn foto´s openene maar moet via d schijf.

En zelfs de standby tijd van mijn beeldscherm was teruggezet, alle instellingen onder internetopties.

iemand enig idee wat dit is= en wat ik nu moet doen=
sorry mijn shift vraagteken is nu een = teken help
 
bijvoorbeeld mijn apestaartje teken dee ik bv altijd shift en dan het teken maar nu komen er komma´s.
eigenlijk ale tekens die boenaan in een knopje staan en die via shift en dan het teken gingen werken nu anders. een ander teken verschijnt.

Los dit eerst op:
  1. Start -> Configuratiescherm
  2. Kies klassieke weergave
  3. Landinstellingen
  4. tabblad talen -> Details
  5. Verwijder ieder ander toetsenbord anders dan Verenigde Staten

Verder is er iets met je Windows Verkenner:
Code:
Windowstoets+R]
cmd
sfc /scannow

Klik verder op de onderste link in mijn handtekening om veroorzakende ellende op te ruimen...
Succes
 
Laatst bewerkt:
windows xp dpet raar

bedankt voor jullie snelle reactie.

Dorado, het toetsenbord problem is opgelost. apestaartje en tekens doen het weer.
Waarom de instellingen allemaal naar standaard terugstaan begrijp ik niet.
Ook snap ik niet waarom ik niet met rechts klik een foto als bureau achtergrond kan plaatsen of iets onder start als snelkoppeling kan plaatsen.

Moet ik op die blauwe link van jou klikken en installeer ik dan beide programma's?

Bertus, moet ik ze allebei installeren of is 1 ervan beter?
 
Ook snap ik niet waarom ik niet met rechts klik een foto als bureau achtergrond kan plaatsen of iets onder start als snelkoppeling kan plaatsen.

Windows Verkenner (explorer.exe) is een systeembestand en verantwoordelijk voor de grafische weergave v/h bureaublad, startmenu, de taakbalk en het configuratiescherm. Grote kans dus dat hier iets mis mee is.

Doe het volgende
Code:
[Windowstoets+R]
cmd
sfc /scannow

Moet ik op die blauwe link van jou klikken en installeer ik dan beide programma's?
Die link is dezelfde als die van Bertus. Gewoon op de link klikken, dan download je niet gelijk allerlei programma's , maar kom je in een topic met uitleg en downloadlinks terecht.

Succes.
 
help, nu ben ik wel een beetje in paniek.
ik heb er totaal geen verstand an, dat allereerst. ik heb nu een scan gedaan met superantispyware. tot nu toe 17 keer adwaretrackingcookie in files items, en 2 keer disabled security centeroption in registry items. (scan is nog bezig).

Wat is dit en wat moet ik doen als de scan klaar is? Deze dingen aanvinken en verwijderen en dan is het probleem opgelost???
 
dorado, sorry dat ik het vraag maar wat is de windowtoets en wat betekent cmd (of kom je daar vanzelf terecht)??

bedankt!
 
ik heb nu een scan gedaan met superantispyware. tot nu toe 17 keer adwaretrackingcookie in files items, en 2 keer disabled security centeroption in registry items. (scan is nog bezig).

Wat is dit en wat moet ik doen als de scan klaar is? Deze dingen aanvinken en verwijderen en dan is het probleem opgelost???

Ja, vink alles aan, start opnieuw op. Alleen moet daarna nog iets gebeuren..

Verwijder daarna de systeemherstelpunten en maak een nieuwe aan, omdat virussen/malware zich hierin nestelen:
Klik op [Windowstoets+R] -> sysdm.cpl
Ga naar tabblad Systeembeveiliging
Klik op Configureren
Zet een vinkje bij Systeemherstel uitschakelen
Windows zal nu alle systeemherstelpunten verwijderen. Dit kan even duren, let dus op de activiteit van de harde schijf
Om systeemherstel weer te activeren verwijderd u het vinkje bij Systeemherstel uitschakelen
Windows zal nu een nieuw herstelpunt aanmaken

Windows-Key-722215.jpg
 
Laatst bewerkt:
bedankt dorado. Moet ik voor ik dit systeemherstel doe eerst nog een scan doen via mbam?

weet jij misschien wat deze dingen zijn die er gevonden zijn. is het schadelijk en hoe kot het op mijn laptop?
 
Ja, doe voor meer zekerheid ook eerst nog een scan met MBAM. Het is nl. niet realistisch te vertrouwen op slechts 1 progamma.

Wat op je computer staat, zijn trojaanse paarden en malware. Die zijn zeker schadelijk. Deze willen proberen allerlei gegevens van je te achterhalen, en dat is zich wel een eng idee. Ze maken bovendien je computer trager. Ze kunnen op je computer komen door een spam e-mail te openen of door een verkeerde hyperlink te klikken wanneer je een programma wilt downloaden. Je moet tegenwoordig ook al oppassen op een betrouwbare site als bv. http://www.sourceforge.net
 
ahh, klinkt niet goed. Als ik ze verwijder heb zijn ze dan echt weg?
Als ik iets trouwens kopieer, een bestand naar een andere laptop, gaat dit trojaans paard en virus dan mee over?

ik heb een toch best goed firewall en virusscanner amar nooit medling gehad van een trojaans paard. Alleen vaak dat er een poging tot inbraak is onderschept en dat ik details kan doorsturen.
 
Als je ze verwijdert, zijn ze echt weg en als ze verwijderd zijn, gaan de trojan en virus niet mee..

Wat je vraag over de firewall betreft kan ik je zeggen dat een firewall in principe een uitstekend middel is in de strijd tegen allerlei trojans, maar in de praktijk slechts een placebo is. Door onwetendheid nl. geeft de computergebruiker (in 't algemeen) toestemming wanneer de firewall hierom vraagt en dat is soms weleens geen goede beslissing.

Verder kun je in de praktijk niet vertrouwen op slechts 1 antispyware- en virusprogramma, maar moet je ook regelmatig een second opinion laten uitvoeren door een 2e dus.
Er kan dus hierdoor ongemerkt dingen gebeuren die ongewenst zijn.
 
bedankt dorado! Ik ga je tips opvolgen en hoop dat het dan opgelost wordt.

Mijn laptop start nog steeds super langszaam op en als eindelijk de iconen er zijn dan blijft het beeld lang blauw.
Ik kan ook nog steeds niet een foto als bureauachtergrond plaatsen, dat pakt hij gewoon niet. Hoe kan ik dit oplossen?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de spyware scan gedaan en er kwamen iets van 18 dingen, adware en iets in registry.
De mbam scan die was na 3 uur nog niet klaar, meer dan 55000 documenten gescanned maar niks gevonden. Duurt dit altijd zolang?
 
Hallo

@annemarie747:Als ik zo eens al je topic's snel doorlees heb je eigenlijk al vanaf augustus problemen met deze pc.Alles ligt overhoop en je komt ruimte tekort etc etc.

Nu heb ik niet alles letterlijk doorgelezen maar is er al eens een compleet nieuwe installatie gedaan van windows en evt het (bij)plaatsen van een grotere harde schijf?
 
klopt, al langer heb ik problemen. Ik heb nog niet op nieu geinstalleerd omdat ik weinig verstand heb van pc's, niemand echt ken die dat even zou kunnen doen en bang ben mijn prive dingen te verliezen.

De pc deed het de laatste tijd weer meer maar vol blijft hij. ik heb gescanned, cc cleaner gedaan maar die vind ook niet veel.
spyware zoals je kunt lezen vond dus 18 dingen die ik als het goed is verwijderd heb.
MBAM, ik begrijp niet waarom het bij mij zo lang duurt. ik heb gekozen voor volledige scan op aanraden van iemand hier. Na 3 uur was hij nog bezig en 55000 documenten gescanned en niks gevonden aan threads.

Waarom mijn laptop zo vol is, ik heb geen idee, want onder de c schijf zitten veel rare codes.
Tevens wil ik best dingen over zetten naar D, want ook schijfdefragmentatie kan ik niet eens meer doen, maar hoe weete ik wat ik kan overzetten naar D. Welke van de windows dingen.

Tevens waarom de laptop van de ene op de andere dag op eens bij het opstarten zei, dat ik een internetbrowser moest selecteren en dingen terug naar soort van standaard stonden (zelfs standby was anders ingesteld). Geen idee. ik installeer eigenlijk nooit iets.

graag wil ik het oplossen, vandaar dat ik nu eerst de scans aan het doen was, alleen na 3 uur was het al zo laat.
 
volledige scan van MBAM kan lang duren ja
normale scan is snel scan,is voldoende:eek:


stel je belangrijkste dingen veilig op een externe schijf of op een cd/dvd
en zet je windows er opnieuw op je zal zien wat een verbetering dat is
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan