helderheids verschillen bij het scannen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hiwema

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2003
Wie weet hoe het komt dat ik verschillen in helderheid(wit) heb na het scannen.
Ik gebruik een epson 1260, hierin doe ik een doorzichtige/glashelder albumblad met daarin postzegels.
Het ene moment zie je bijna niets van het glasheldere albumblad, terwijl de volgende scan grijzig kan zijn. Ik heb achter elkaar gescanned en de intelling was altijd foto kwaliteit. naar photoshop.
Het bestand is van kleur daarna overgezet naar grijswaarden, wat een grijze weergave van het glasheldere blad aangaf.
Van de 23 scans zijn er 5 "perfect" , dus echt wit.
Ik gebruik elke keer hetzelfde albumblad, wat ik wer vul met diverse postzegels..
:rolleyes: :confused:
Ik stuur een voorbeeld mee die grijs is.

bvd
Harry
:o

Ik ken de scanner persoonlijk niet, maar dit probleem komt vaak bij scanners voor.

Is er op je scanner een instelling voor automatische witballans of iets dergelijk
probeer deze zo mogelijk op handmatig/vaste waarde in te stellen
Anders wordt de witballans per scan opnieuw ingesteld
en hiermede dus afhankelijk van het origineel
Een origineel met veel geel zal blauwig worden, veel wit zal grijs worden enz.

Wanneer je weinig of niets kunt instellen kun je altijd nog
proberen achteraf de juiste witballans te vinden met behulp van foto bewerkingasprogramma's.
Zelfs met het door windows standaard geleverde microsoft photo-edithor moet dit lukken

Jan

Vaak kun je bij het softwarepakket dat je gebruikt, na het scannen kiezen voor "(kleur)instellingen bewaren/behouden". Als je daarna nog een scan maakt met die instellingen, zou het zo moeten zijn dat de kleuren hetzelfde zijn.

Bedankt voor de mededelingen, ik heb geen witbalsn op de scanner kunnen ontdekken, maar met photoshop lukt het wel.
Bedankt
Harry:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan